Menu Zavřít

Integrovaná doprava pomůže regionu

19. 9. 2005
Autor: Euro.cz

PŘESHRANIČNÍ DOPRAVA O vytvoření dopravního propojení německého a českého pohraniční v oblasti Českosaského Švýcarska se hovoří již delší dobu. Vznik integrované dopravy na obou stranách hranice podporují i Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko a Turistický svaz Saské Švýcarsko.

PŘESHRANIČNÍ DOPRAVA O vytvoření dopravního propojení německého a českého pohraniční v oblasti Českosaského Švýcarska se hovoří již delší dobu. Vznik integrované dopravy na obou stranách hranice podporují i Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko a Turistický svaz Saské Švýcarsko.

Voblasti Českosaského Švýcarska dosud zcela chybějí atraktivní a ekologické přeshraniční dopravní spoje. Kombinace vlaku a autobusu je přitom jako infrastruktura pro cestovní ruch v současné době těžko využitelná. „Chybějí spoje v časech zajímavých pro turisty, chybějí návaznosti jízdních řádů, obecně chybí propojení mezi sousedními regiony Horní Lužice a Severních Čech,“ říká starosta města Dolní Poustevna ve Šluknovském výběžku Miroslav Jemelka.

bitcoin_skoleni

Nejen podle jeho názoru je právě špatná dopravní infrastruktura největší brzdou využívání potenciálů hospodářského rozvoje česko-německé příhraniční oblasti.

CHYBĚJÍ KOLEJE I PŘECHOD Hlavní překážkou zlepšení nejen turistické využitelnosti tohoto regionu jsou chybějící koleje a neexistence železničního přechodu Dolní Poustevna-Sebnitz. Mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz se v současné době nedostává zhruba 400 metrů kolejí. Náklady na jejich stavbu se odhadují na 50 milionů korun, německá strana by měla uhradit 40 milionů a zbytek česká Správa železniční dopravní cesty. Obě vlády, tedy jak česká, tak saská, projekt plně podporují, nyní se čeká již pouze na rozhodnutí zastupitelstva Ústeckého kraje, které pak bude jednotlivé spoje na české straně objednávat u dopravců. Rozhodnout mají zastupitelé do konce roku. Prvotním cílem je podle zástupce Obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko Jiřího Raka do roku 2010 obnovit zmíněný přechod a zajistit dostatečnou kapacitu železniční dopravy na okruhu Dolní Poustevna-Sebnitz-Bad Schandau-Hřensko-Děčín-Dolní Poustevna. Právě rozvoj turistiky a cestovního ruchu je podle představitelů měst a obcí jedinou možnou záchranou pro Šluknovský výběžek, který trápí vysoká nezaměstnanost. „Průmysl zde v 90. letech minulého století zkolaboval, proto sem musíme přivézt turisty, máme jim co nabídnout,“ tvrdí Jemelka. SLADIT SE MUSÍ HROMADNÁ DOPRAVA Obnovení kolejí a vytvoření páteřní okružní železniční tratě bude jen prvním krokem k vybudování koncepce integrované dopravy pro tento turistický region. Tím dalším bude například proměna zdejších nádraží v turistické centrály, kde budou kromě informačních kiosků také půjčovny kol nebo ubytovny pro rodiny s dětmi. Vzniknout by měl rovněž jednotný koncept jízdních řádů a jednoduchý tarif přístupný pro turisty z Čech i z Německa. Vlaky budou jezdit v pravidelných intervalech v sezoně jednou za dvě hodiny, v zimě jednou za čtyři hodiny. Zásadním prvkem ale bude vytvoření integrovaného dopravního systému. To znamená, že v atraktivních lokalitách budou na vlaky navazovat autobusy nebo cyklobusy poháněné plynem. „Musíme vytvořit koncepci provozu a jízdních řádů pro vlaky a autobusy reflektující potřeby všech skupin uživatelů, musíme vytvořit marketingovou a odbytovou koncepci, která se zaměří jak na návštěvníky, tak na obyvatele regionu,“ přibližuje další úkoly Rak. Důležité prý bude rovněž propojit zájmy všech obcí v regionu, turistické cíle a další služby jako jsou hotely, muzea či turistická informační centra. Rak dodal, že velmi důležitá bude i kalkulace nákladů na všechna opatření. PŘÍKLADY TÁHNOU K propojení dvou železnic sousedních států by mělo v brzké době dojít také na jihu Čech. Už v polovině příštího toku by zde měly vyjet vlaky znovu na trať mezi Slavonicemi a rakouskou obcí Fratres. Zatímco ve šluknovském výběžku pomůže železnice hlavně turistickému ruchu, na jihu Čech se předpokládá její využití i pro nákladní dopravu. I zde je ale hlavním záměrem podpořit turistický ruch, obnova přeshraniční železniční trati, která zanikla po 2. světové válce, má regionům vrátit atraktivitu. Měla by sloužit turistům i cykloturistům, podél trasy by podnikatelé měli budovat potřebné zázemí -půjčovny kol nebo hotely. Celková investice jen do kolejového svršku zde bude asi 460 milionů korun, z toho 60 milionů připadne na českou stranu. Větší část trati, konkrétně osm kilometrů, totiž bude ležet již v Rakousku. PROJEKT OŽIVENÍ ČESKOSASKÉHO ŠVÝCARSKA**

  • základem je obnovení tratě mezi Dolní Poustevnou a saským městečkem Sebnitz a následné otevření hraničního přechodu mezi oběma městy (do roku 2010)
  • následovat má obnova nádraží a vytvoření nových turistických center na okružní železnici
  • posledním krokem pak bude integrace hromadné dopravy v tomto regionu obsahující zejména sladění jízdních řádů, cen jízdného i návazné autobusové dopravy
  • Našli jste v článku chybu?