České dráhy také uvažují o zavedení terminálů
OBÍHAT ÚŘADY budou místo lidí, zdeprimovaných chováním státních byrokratů, jenom informace. Krásná představa hrstky „osvícených vládních úředníků. Naráží ale na nedostatek financí. Česká pošta (ČP) podobně jako České dráhy (ČD) uvažuje o zavedení internetových terminálů do svých poboček. Vyřídit si své povinnosti tak bude možné během několika minut prostřednictvím webových stránek státní správy. Zároveň tak podle představ České pošty získají přístup na internet i lidé, kteří takovou šanci dosud nemají, a budou jej moci použít k posílání elektronické pošty a vyhledávání informací. Týdeník EURO má informace, že již na březnové konferenci Internet ve státní správě a samosprávě v Hradci Králové představí ČP modernizovanou verzi „kiosků , jejichž předběžná podoba byla prezentována na loňském veletrhu Invex. V letošním roce se zatím počítá s nasazením jenom několika kusů v rámci pilotního projektu. Na další rozšíření sítě terminálů, které jsou obdobou multimediálního PC s dotykovou obrazovkou, ale Česká pošta v současné době nemá peníze. „Momentálně hledáme partnery, kteří by s námi na tomto projektu spolupracovali finančně, říká tiskový mluvčí ČP Ladislav Vančura. Zároveň dodává, že vše závisí na probíhajících jednáních. Podle informací týdeníku EURO podnik koncem loňského roku sestavil předběžné požadavky na parametry terminálů, na které reagovalo několik potenciálních dodavatelů. Peníze se najdou. „Česká pošta se aktivně přihlásila k programu spolupráce privátní a veřejné sféry (Public Private Partnership). Obsah kiosků bude odpovídat záměrům Státní informační politiky v oblasti zpřístupnění veřejných informačních služeb, sdělila mluvčí ministra Karla Březiny Vlaďka Dufková. Základním kamenem plánovaného zjednodušení komunikace se státními úřady má být internetový portál státní správy. Pro jeho provozování byla vybrána právě Česká pošta. Zpočátku však přístup na mezinárodní pavučinu na každé poště nebude. „Nejdříve by se pravděpodobně vybavily vybrané pobočky v několika poštovních obvodech, kterých je dohromady asi padesát, uvádí Vančura. Samotné financování plánu nemusí být výraznou překážkou. Širší síť internetových terminálů nabízí totiž několik šancí ke komerčnímu využití, které by mohlo kompenzovat počáteční investice potencionálního dodavatele technologie a její provoz. „Náklady by v případě atraktivního rozmístění mohly pokrýt příjmy z případného poskytování reklamy na terminálech. Zároveň lze počítat s úsporami mezd pracovníků, jejichž práci systém nahradí, a také s lepší image pošty v očích veřejnosti, domnívá se Martin Poduška ze společnosti friendly, která je jedním ze zájemců o dodání přístrojů. Poduška zmiňuje jako jedno z možných řešení situace i dlouhodobější pronájem terminálů. Rezavá železnice. „Máme síť asi 3400 poboček po celé republice, zároveň máme možnost elektronického podpisu včetně certifikační autority, vypočítává výhody České pošty Vančura. „Z vlastních zdrojů jsme schopni realizovat pilotní projekt v řádu asi jedné desítky kusů, upřesňuje. Možnosti a vybavení „kiosků připojených na mezinárodní počítačovou pavučinu naznačí podle Vančury konference v Hradci Králové, která se bude konat 26. a 27. března. Podrobnější informace vybavení terminálů Vančura odmítl sdělit s odkazem, že je má pouze Iva Steinerová z odboru automatizace a informatiky. Ředitelka uvedeného oddělení České pošty je ale na služební cestě ve Spojených státech se softwarovou firmou Microsoft. O obdobném nasazení internetových terminálů uvažují podle informací týdeníku EURO i České dráhy. „Záměr nabídnout našim zákazníkům takový systém existuje, ale není v našich silách jej financovat, potvrzuje vedoucí tiskového oddělení ČD Petr Šťáhlavský. V případě státního železničního dopravce se nabízí možnost využít technologie i k efektivnějšímu prodeji jízdenek a rovněž k publikaci jízdních řádů, které jsou již na webu zpřístupněny. Zatím ale na rozdíl od České pošty není v přípravě ani žádný pilotní projekt. České dráhy si tak ještě dlouho s železnou vůlí udrží starou image, která si s Novou ekonomikou netyká. Jejich poslední zveřejněná ztráta za rok 1999 dosáhla 3,9 miliardy korun. Internet i na ulici. „Brouzdat po síti sítí bude možné již v letošním roce i z českých ulic. Firma Český internet zavádí ve spolupráci s Českými radiokomunikacemi takzvané veřejné terminály, které budou navíc fungovat i jako telefonické budky. Oproti Velké Británii, kde již podobný projekt běží, budou ale Češi muset za jejich používání sáhnout do peněženky. British Telecom zahájil jejich provoz v rámci propagace zdarma, což ale od června již nebude platit. Bude–li chtít uživatel například zaslat e–mail, stačí, když si založí zdarma vlastní adresu. Při používání internetu bude nutné vložit do terminálu čipovou kartu, podobnou známým telefonním kartám. Do poloviny letošního roku plánuje Český internet rozmístit po celé republice zhruba třicet přístrojů. Po zhodnocení úspěšnosti bude firma pokračovat další etapou v příštím roce, jež počítá s vybudováním šesti tisícovek terminálů.