Menu Zavřít

Internet nám z koláče neukrojí

17. 2. 2010
Autor: Euro.cz

Michalem Knappem

Posilovat komunikaci a pozitivní obraz firmy na veřejnosti. Hlavně s tímto cílem doplnil na začátku ledna představenstvo společnosti OVB Allfinanz Michal Knapp. „Chci se zaměřit i na to, aby poskytované finanční poradenství bylo kvalitní,“ říká. Jak přesně si jeho společnost loni v Česku ekonomicky vedla, zatím nemůže s poukazem na pravidla německé centrály, kótované na frankfurtské burze, sdělit. Naznačuje ale, že v ekonomické krizi se zájem lidí o rady, jak naložit s peněžními prostředky, spíš zvýšil.

EURO: Jak na vaši společnost dopadly důsledky finanční krize? KNAPP: Myslím, že krize je školením pro finance každého z nás. Nemůžeme všechny vydělané peníze dát jen do spotřeby, je třeba si odkládat i na horší časy. Ani loni zájem o finanční poradenství nepoklesl, takže se na nás krize příliš nepodepsala. Vidět je snad trochu v tom, že lidé investují menší částky než dříve.

EURO: Ale to, že banky omezily poskytování hypoték a byl také menší zájem o úvěry ze stavebního spoření, na vás muselo mít vliv? KNAPP: U obou dvou těchto typů úvěrových produktů jsme zaznamenali pokles a nelze očekávat ani jiný vývoj, nepohybujeme se ve vzduchoprázdnu. V porovnání s trhem však tento pokles byl nižší.

EURO: Banky a jiné finanční instituce se snaží čím dál častěji prodávat své produkty zákazníkům přímo přes internet. Co to pro vás znamená? KNAPP: Internet je jiný distribuční kanál, z pohledu ceny výhodný pro poskytovatele finančního produktu a výhodnější možná i pro klienta. Ale je to kanál pro určitý typ zákazníků, protože zde máte limitovanou možnost přenosu informací. Internetová klientela je tak malá, že vás sama neuživí. Řada lidí potřebuje vidět pult v bance, s někým si občas promluvit a zeptat se na něco, co není jasné z psaného návodu. Využívání internetu už podle mě dosáhlo určitých limitů. Navíc finanční poradenství nespočívá jen ve zprostředkování prodeje produktů, ale i v poskytování informací, které člověk k rozhodnutí potřebuje.

EURO: Čili si nemyslíte, že do budoucna podíl těchto „internetových zákazníků“ vzroste na váš úkor? KNAPP: Jejich počet se bude mírně zvyšovat, ale půjde maximálně o jednotky procent. Určitě nám každý rok neukrojí deset nebo patnáct procent z poradenského koláče. A jak už jsem říkal, naším cílem není jen zprostředkovat prodej toho či onoho produktu, ale dodat informace a udělat potřebnou analýzu.

bitcoin_skoleni

EURO: Někdy je možné se dočíst stížnosti na to, že někteří poradci nepředvádějí takové výkony, jaké by měli, nebo jsou motivováni i jinou snahou než klientovi co nejlépe poradit. Do jaké míry je podle vás tato kritika oprávněná? KNAPP: Aktivních poradců máme asi 3500. Snažíme se vše systémem interního vzdělávání a kontrolních mechanismů nastavit tak, abychom zamezili případům, které se v minulosti staly. Loni tvořil počet registrovaných klientských stížností 0,1 procenta z celkového objemu uzavřených smluv.

EURO: Lidé, kteří by u vás chtěli pracovat, nemusejí mít ekonomické vzdělání nebo předchozí znalosti. Nemůže je to limitovat? KNAPP: Znalost toho, co prodávám, je jedna z klíčových věcí. Ale podle mě je ještě důležitější snaha a vnitřní integrita. Dejme tomu, že bych měl vedle sebe dva lidi. Jeden by byl ekonomicky vzdělaný, uměl by udělat dobrou finanční analýzu, ale chyběla by mu ctižádost a podnikatelský přístup. Druhý by byl „hlava otevřená“, tyto věci by neznal, ale byl by předpoklad, že se je naučí. Podle mě má vyšší pravděpodobnost úspěšné kariéry ve finančním poradenství ten druhý. Naši lidé procházejí školením a splňují všechny zákonné podmínky. Aby někdo prodával produkt, který nezná, je de facto nemožné.

  • Našli jste v článku chybu?