Menu Zavřít

Internet není pro firmy jen výloha, musí vydělávat

18. 6. 2013
Autor: Profit

Sázka na malé a střední firmy internetové společnosti Ataxo vyšla. Díky ní koupila nejenom svého největšího konkurenta v oboru, který cílil především na velké firmy, ale také expandovala na východ od Varšavy po Moskvu.

Josef Šlerka, výkonný ředitel Ataxo Interactive

Když se v roce 1987 objevil pojem internet, málokdo tušil, jaký potenciál bude mít síť, k níž bylo tehdy připojeno na 27 tisíc počítačů. V současnosti internet používají více než dvě miliardy lidí, včetně šesti milionů Čechů. Pro každou firmu je sice prakticky povinné na internetu být, podniky se ale stále učí, jak internet využívat a také na něm vydělávat.

I po více než jedenadvaceti letech na síti - Česko se slavnostně připojilo k internetu 13. února 1992 - mají tuzemské firmy stále co zlepšovat. Především malé a střední společnosti.

„Většina stránek drobných podnikatelů pořád spíš připomíná výlohu obchodu z devadesátých let než moderní web. Nezamýšlí se, proč na stránky lidé vůbec zabrousí, a nesnaží se ani zjistit, jak jim usnadnit cestu za tím, co chtějí,“ říká Josef Šlerka, výkonný ředitel společnosti Ataxo Interactive, a pokračuje: „Majitelé firem by měli více přemýšlet o tom, jaké otázky si klade ten, kdo najde jejich stránku, a pokusit se mu na ně co nejrychleji odpovědět.“

Peníze za kliknutí

Právě Ataxo má na českém trhu se segmentem malých a středních firem velké zkušenosti. U zrodu firmy stáli Pavel Doležal a Petr Dejm, kteří se potkali na jednom z nejsilnějších portálů konce devadesátých let -Atlas.cz. V roce 2001 rozjeli každý své podnikání.

Petr Dejm vsadil na IT poradenství a jeho agentura All Stars se zaměřila na nově se rozvíjející obor v internetové reklamě: optimalizaci webových stránek a poradenství při plánování inzertních kampaní za pomoci klíčových slov. K projektu pak přizval nejenom Pavla Doležala, ale i dalšího bývalého kolegu z portálu Atlas.cz, Tomáše Goláně.

Firma se zaměřila na malé a střední podnikatele, kterým nabízela tehdy nový typ inzerce na internetu. Reklamu založenou na placených odkazech a placení za kliknutí, tzv. pay-per-click (PPC). Na rozdíl od drahých reklamních bannerů si mohly i malé firmy dovolit zaplatit jednotky tisíců korun za nový typ reklamy. Firma založila svůj byznys na tom, že přivedla zákazníky na web firmy, přesně na stránky, kde mohli utrácet svoje peníze.

Expanze na východ

V roce 2004 firma otevřela první pobočku v Brně, následovala Ostrava a polské Katovice a v roce 2006 druhá polská pobočka ve Vratislavi. V té době se firma přejmenovala na Ataxo, protože původní název byl příliš podobný společnosti, která se tehdy nechvalně proslavila spekulacemi s doménami.

V roce 2007 byla otevřena pobočka v Bratislavě, v té době se již zároveň jednalo o vstupu silného investora pro další expanzi. V srpnu 2008 tři společníci prodali menšinový podíl ve firmě holandskému investičnímu fondu Garvest, který má v oboru IT bohaté zkušenosti. Má podíl například v polském projektu Allegro.pl, provozovateli českého aukčního portálu Aukro.

Silný investor pomohl Ataxu k dalšímu růstu. A tak firma v lednu 2012 koupila svého největšího konkurenta na trhu, společnost H1.cz. Ta se zaměřovala především na velké firmy, takže subjekt vzniklý spojením získal výsadní postavení v obou segmentech na trhu.

Další zlom přišel loni v červenci, kdy společnost Ataxo oznámila, že získala pro region střední a východní Evropy v rámci franšízy značku ReachLocal - světovou jedničku v oblasti online marketingu pro malé a střední firmy. To jí otevřelo cestu k expanzi na další trhy, do Maďarska, a především do Ruska.

Díky získání značky, která má ve světě zvuk, společnost začala utlumovat původní brand Ataxo. Radost z jízdy na úspěšné vlně to však manažerům Ataxa nekazí. „Sentiment je brzdou rozvoje. Umím si představit, že by brand Ataxa zanikl úplně.

ReachLocal je cesta vpřed v internetovém marketingu a není důvod jí nevyklidit pole, zvlášť když jsme silní i v jiných oblastech,“ říká Josef Šlerka. A tak letos v únoru firma Ataxo Interactive v rámci reorganizace pohltila původní sesterskou společnost Ataxo Czech.

Kdo přijde nakupovat?

Zatímco ReachLocal bude dál působit v oblasti online marketingu, Ataxo Interactive se zaměřuje především na nástroje, které umožňují efektivní práci agenturám a firmám. Ty umějí vyhodnocovat výkonnost webů, spouštět PPC kampaně nebo monitorovat sociální sítě.

Právě to je oblast, díky níž budou firmy moci vydělávat na internetu výrazně efektivněji než dosud. Nástroj Social Insider, který byl Ataxem vyvinut, umožňuje totiž sledovat souvislosti mezi tím, jak se lidé chovají na sociálních sítích, a tím, jak později utrácejí v internetových obchodech, na slevových portálech a podobně.

„V oblasti analýz sociálních médií je teď asi nejaktuálnější téma profilování skutečných klientů prostřednictvím jejich sociálních profilů. Tedy snaha propojit co nejvíce offline a online identitu klienta a na základě toho nabídnout lépe přizpůsobený produkt,“ říká výkonný ředitel Ataxo Interactive.

„Ukazuje se, že některé skupiny jsou na sociálních sítích velmi aktivní, zajímají se o řadu věcí, ale nenakupují. Další skupina nakupujících zákazníků si před nákupem pečlivě zjišťuje potřebné informace, třetí skupina nakupuje velmi impulzivně,“ popisuje Josef Šlerka.

V rámci pilotního projektu pro portál Slevomat.cz vytvořila firma Ataxo Interactive ve spolupráci s KBM Group celkem deset skupin zákazníků s odlišným chováním. Firma díky tomu může cílit svoje reklamní a marketingové aktivity jen na skupiny, které nejvíce utrácejí, a navíc působit způsobem, na který konkrétní zákazníci nejlépe reagují. Právě využívání sociálních sítí, na nichž uživatelé internetu prozrazují hodně o svých zájmech a preferencích, bude hrát při práci se zákazníky stále důležitější roli. Vypovídají mnoho také o firmách. Z více než 100 tisíc facebookových stránek firem, které Ataxo sleduje, je například více než polovina „mrtvá“, firmy na nich během posledního měsíce nezveřejnily žádnou zprávu.

Nejčastější počet fanoušků u českých firemních stránek je 356. Stále větší roli pro firmy bude hrát Twitter. Ten má sice v Česku a na Slovensku zatím jen 162 tisíc uživatelů, ale především v technických oborech nebo v oblasti médií již soustřeďuje zajímavou skupinu uživatelů.


Josef Šlerka (38) svůj první počítač ZX Spectrum dostal v deseti letech. Vystudoval obor estetika na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, když se předtím neúspěšně snažil studovat divadelní dramaturgii. Kromě deseti let na volné noze jako programátor se také živil jako novinář v celostátní redakci Deníku.

MM25_AI

Ve společnosti Ataxo působí od roku 2007, mimo jiné jako šéf strategických technologií nebo šéf výzkumu a vývoje. Od roku 2012 je výkonným ředitelem Ataxo Interactive. Působí také v poradním sboru generálního ředitele Českého rozhlasu.

Na Filozofické fakultě UK je vedoucím oboru studia nových médií. Fakultu zastupuje v akademickém senátu, spoluzakládal i protestní platformu vysokých škol Pro vzdělanost, která v roce 2011 úspěšně vzdorovala destruktivním reformám vysokého školství. Je otcem dvou dětí.


  • Našli jste v článku chybu?