Menu Zavřít

Internet přímý prodej nevytlačí

9. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Oldřichem Navrátilem

České pobočky společnosti Zepter International, která je jedním ze světových hráčů na poli přímého prodeje výrobků do domácnosti, kosmetiky nebo třeba medicínských výrobků, se současná finanční krize nijak nedotkla. Tvrdí to její generální ředitel Oldřich Navrátil. „My si krizi nepřipouštíme. Mohu to doložit i konkrétními údaji,“ říká. Firma dle něj loni v České republice dosáhla obratu ve výši 783 milionů korun, což proti roku 2007 představuje desetiprocentní nárůst. Navrátil míní, že řada lidí nyní vidí přímý prodej jako jeden z možných zdrojů přivýdělku, nebo při ztrátě zaměstnání i jako hlavní způsob obživy.

EURO: Celosvětově má společnost Zepter asi 120 tisíc prodejců. Kolik z nich je v České republice? NAVRÁTIL: Je jich asi pět až šest tisíc, přesné počty se samozřejmě mění. Dali jsme si nyní za cíl přijímat kolem čtyř stovek nových reprezentantů měsíčně, což se nám daří jak plnit, tak i překračovat. Budujeme rovněž sítě regionálních obchodních kanceláří. Máme jich nyní 65 a letos bychom chtěli zvýšit jejich počet až ke stovce.

EURO: Kdo je typickým přímým prodejcem Zepteru? V této disciplíně obecně dominují ženy. NAVRÁTIL: Ano, i na základě mých zahraničních zkušeností mohu říct, že zejména v zemích východní Evropy převažují ženy. Nicméně pokud jde o střední Evropu, kam patří i Česká republika, zde je výrazné zastoupení mužů. V Česku jde přibližně o 40 procent mužů a 60 procent žen všech věkových skupin. Diametrální disproporce nejsou.

EURO: Existují nějaké regiony, kde jste výrazně aktivnější a úspěšnější než jinde? NAVRÁTIL: Je to oblast plzeňského regionu, Ústí nad Labem, České Budějovice i oblast Prahy. Dříve byla hodně silná i Ostrava, kde se nyní snažíme aplikovat nové způsoby. Vysvětlení? Nehledal bych za tím složitější příčiny, záleží především na lidském potenciálu a na kvalitě manažerů.

EURO: Některé vaše produkty jsou znatelně dražší než ty z běžných distribučních sítí. Říkal jste, že si krizi nepřipouštíte, ale nemělo by nyní, když má víc lidí finanční potíže, dojít ke snížení objemu prodeje? NAVRÁTIL: Naším hlavním principem je mimořádná kvalita výrobků a otázka užitné hodnoty. Na základě průzkumu spokojenosti našich zákazníků si myslím, že si těchto produktů váží a jsou ochotni jejich užitnou hodnotu zaplatit. Vlastně odpovím stejně jako náš prezident Philip Zepter na nedávné konferenci v Monaku: Nejdeme cestou slev, ale poskytováním kvality a adekvátních služeb. A musím říct, že naši zákazníci se opravdu vracejí.

bitcoin_skoleni

EURO: Jak vidíte budoucnost přímého prodeje? Nebojíte se, že jej vytlačí prodej internetový? NAVRÁTIL: Mou osobní filozofií i filozofií Zepteru je nebát se. Kdybychom se báli, nemůžeme jít do podnikání a rozvíjet obchody. Internetový prodej je fenoménem nové doby a samozřejmě ho využíváme při prezentacích i my. Je to doplňková forma, kterou uplatňujeme například při prodeji kosmetiky nebo v oblasti náborové politiky. Přímý prodej má ale své historické kořeny a tradice. Na světě v něm pracuje asi 60 milionů lidí a firmy vytvářejí obrat více než 100 miliard dolarů ročně, takže bych o vytlačení nemluvil.

EURO: Přímý prodej obecně nemá u některých lidí příliš dobrou pověst. Má to být údajně dáno mimo jiné praktikami některých prodejců v porevoluční době. Co si o tom myslíte? NAVRÁTIL: Podívám-li se na naše statistické údaje, není důvod být pesimistou. U prodejců hraje roli lidský faktor a záleží na té které společnosti, jak své lidi dokáže proškolit, aby poskytli odpovídající servis. Evidujeme si statistiku stížností a tyto problémy nedosahují ani jednoho procenta z celkového počtu našich reprezentantů. A vždy to důsledně řešíme.

  • Našli jste v článku chybu?