Pod pokličkami technologických dýchánků to vře
Nervózní podnikatelé a rezervovaní finančníci z fondů rizikového kapitálu zaplňují pražský Golem Club, ve kterém krátce po sametové revoluci vznikl český klub milionářů. V současnosti je ale spíše známý pravidelnými „technologickými dýchánky Bonton TechTalk, velmi podobnými setkáním First Tuesday, kam se také vypravují mladí internetoví byznysmeni se svými obchodními plány a vizemi ve snaze získat tučnou investici. I oni by se totiž rádi zařadili do klubu úspěšných, který zde založil spolumajitel českého mediálního kolosu Bonton Martin Kratochvíl. Přesvědčit skeptické investory je však v poslední době stále těžší disciplínou. Drtivý propad amerického akciového indexu Nasdaq (EURO 51–52/2000) znamenal návrat všech optimistických vizionářů zpátky na zem a „rizikové kapitalisty přiměl k obezřetnějšímu uvažování, kam své peníze nasypat. Navíc i v Čechách máme za sebou první velký krach internetové firmy Globopolis.com (EURO 5/2001). Tuší to i zástupci Akcelerator.cz, PJ Soft a Motylek.com, kteří se všechny v Golemu chystají utvrdit, že právě oni jsou výjimkou. Motylek létá nízko. Největší rozruch na posledním Bonton TechTalk způsobil, spíše ale v negativním smyslu, projekt on–line cestovní kanceláře Motylek.com. Z monologu jejího zakladatele Františka Hucka se rychle stala diskuse. „Potenciál cestovního průmyslu na webu se v celosvětovém měřítku odhaduje na dvacet miliard dolarů v roce 2001, vykresluje Hucek růžovou budoucnost. „Jak stará jsou ta čísla, odkud je máte? ozývá se jeden z posluchačů. „Jsou nová, ubezpečuje bez přesnějšího určení stále ještě „rozjetý internetový podnikatel. Pak pokračuje ve svém plánu vybudovat nejsilnější český e–byznys pro zahraniční turisty, kteří hledají v Praze zábavu, restaurace a ubytování. Hlavní zdroje příjmů mají plynout z provizí za zprostředkování zákazníků pražským hotelům. „Naše stránky komunikují v šesti jazycích oproti konkurenci, kde většinou máte na výběr mezi angličtinou a češtinou, dodává. Nevysvětluje už ale, jak obtížné a nákladné je neustále udržovat aktuální obsah v šesti mutacích. Nedůvěru si však vysloužila především návštěvnost rok aktivně působícího serveru. V hodnocení, které publikuje a pořádá Navrcholu.cz, se totiž Motylek od začátku letošního roku pohybuje hluboko za dalšími českými firmami z oboru TravelGuide a Interacta. Huckův server se může oproti prvnímu TravelGuide „pochlubit třetinovou návštěvností. Motylek by přitom rád konkuroval zahraničním zavedeným serverům v Latinské Americe, Spojených státech a Evropě. Nejsilnější pozici zde mají firmy Travelocity.com nebo Expedia.com, s jejichž investicemi v řádu milionů dolarů a pozicí na trhu ale příliš soupeřit nemůže. Hucek počítá s investicí okolo dvou set tisíc dolarů. Rvačka o Globopolis. „Očekávání závisí na vývoji celého trhu a také na tom, zda se nám podaří najít investora, opatrně a neurčitě odpovídá na otázku, jaký obrat letos plánuje. „Je to ztráta, sdělil týdeníku EURO na dotaz ohledně hospodaření v minulém roce. Obrat firmy vloni dosáhl podle Hucka přibližně 220 tisíc Kč. „Náš projekt byl v černých číslech od začátku. Letos plánujeme obrat 100 milionů korun, řekl o konkurenčním TravelGuide Jiří Hlavenka z Computer Pressu, pod nějž TravelGuide spadá. Také Globopolis.com, který nedávno oznámil konec své činnosti, se snažil zaměřit především na zahraniční klientelu. Kromě příjmů z reklamy se jeho zakladatelé Dan Mucha a Scott Rogers spoléhali na provize za prodané vstupenky na koncerty a také z ubytování. Firma se vloni zařadila k nejvýznamnějším investicím do českého internetu. Rozjezd krachující společnosti si paradoxně přisuzují jako svůj úspěch pořadatelé obou pražských akcí, které mají spojovat rizikový kapitál a projekty z Nové ekonomiky. „Nejznámějším je dnes hodně diskutovaný Globopolis, reaguje Martin Kratochvíl na dotaz, které úspěšné projekty má již za sebou akce Bonton TechTalk. Informaci potvrzuje i šéf online divize Bontonu Michal Nosek. „Globopolis si řadíme mezi naše úspěchy, prohlásil Ondřej Bartoš z konkurenčního podniku First Tuesday. „S naším investorem jsme se poprvé potkali na akci First Tuesday v Budapešti, říká Dan Mucha z Globopolisu.
Média podle jazzmana Zhruba dvacet firem patří do mediálního koncernu Bonton Martina Kratochvíla, mimo jiné hudební vydavatelství, rozhlasová stanice a produkční firma. Široký mediální záběr doplňuje knižní vydavatelství Albatros nebo pražské multikino Galaxie. Původem hudebník by rád vstoupil ještě do televizního byznysu. Vyjádřil zájem například o stanici Nova a zároveň vyčkává na výsledky sporu o vlastnictví Primy. Říká o sobě, že bohatství ještě neochutnal, ale létá cessnou a často jezdí do Himálají.