Média Jeff Bezos (na snímku), šéf internetového obchodu Amazon, se jednoho letního dne proklikával webovými stránkami Washington Postu, aby pak ke svému překvapení zjistil, že mu z účtu odešlo 250 milionů dolarů.
Od té doby marně volá na zákaznickou linku amerických novin, že celé si je „do košíku“ dát nechtěl. Tak popsal jeden z nejvýznamnějších obchodů na mediálním trhu americký satirik Andy Borowitz pro list New Yorker. Že jeho vtip zcela vážně převzala čínská média, jen dokresluje překvapivost transakce.
Proč by Bezos, jehož jmění americký Forbes odhaduje na 25,2 miliardy dolarů, měl místo do rostoucího internetového obchodu
investovat do prodělávajících novin?
Akcie Amazonu, jehož tržní kapitalizace je 135 miliard dolarů, si za poslední rok připsaly 62 dolarů a aktuálně stojí zhruba 296 dolarů za kus. Washington Post se od zisku 125 milionů v roce 2005 dopracoval k loňské ztrátě 53 milionů dolarů.
Podle všeho má Bezos plán, jak znova udělat z novin výdělečný byznys. Klíčem by mělo být propojení médií s novými technologiemi, v jejichž přijímání a využívání je mediální trh značně zpomalený. Hodit se může i čtečka elektronických knih Kindle, kterou Amazon vyvinul a úspěšně prodává. „Až příliš dlouho jsme měli technology v jedné místnosti a novináře v jiné, přičemž každá skupina viděla v té druhé zloduchy. Je ale potřeba, aby spolupracovali,“ říká Phil Bronstein, šéf neziskové zpravodajské organizace Center for Investigative Reporting sídlící v kalifornském Berkeley.
Vstup Bezose do mediálního byznysu má oboru dodat něco jako injekci adrenalinu.
„Není problém se zprávami. Horší je to s byznysovou stránkou věci. Pokud se mu podaří přenést své zkušenosti do tohoto oboru, mělo by to mít efekt,“ myslí si Ann Grimesová, ředitelka programu žurnalistiky na Stanfordu. Devětačtyřicetiletý Jeff Bezos už několikrát dokázal, že umí zatřást zastaralými obchodními modely, takže má šanci posunout zpravodajský list do stále rychleji se digitalizujícího světa.
Podrobnosti najdete na http://www.euro.cz