Menu Zavřít

Internetový desátek pro filmaře

8. 6. 2012
Autor: Euro.cz

Státní fond pro podporu kinematografie zeje prázdnotou. Úředníci vymysleli fintu – zdaní kabelové operátory a provozovatele internetových videoslužeb

Představte si, že je rok 2016 a že jste vlastníkem zpravodajského či publicistického internetového portálu. Jeho návštěvnost roste, obliba inzerentů jakbysmet, daří se vám. Rozhodnete se tedy, že rozšíříte nabídku informací o videoreportáže, které jsou na českém internetu stále populárnější a v některých segmentech vytlačují klasické textové články. Vybudujete tedy reportérský tým, nakoupíte drahou techniku a k nabízeným videím začnete prodávat reklamní klipy či inzerci zobrazující se v reklamním proužku. Za pár týdnů se ve vaší kanceláři objeví právník Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie a upozorní vás, že jste dosud neodvedli povinné procento z tržeb z videoreklamy. Zaklepete si na čelo a pronesete něco ve smyslu: „Prosím? Co má můj internetový portál společného s podporou českého filmu?“ Leč právník je neústupný. Přišel si pro desátek, na který má ze zákona nárok.
Že vám připadá takový příběh jako sci-fi? Bohužel, je to nepříliš vzdálená realita. Přesně v tomto duchu totiž v poslanecké sněmovně leží návrh zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a zákonodárci napříč celým politickým spektrem již v kuloárech vyjadřují připravovaným novinkám svůj souhlas. Filmovému fondu totiž – po chybě stejných politiků při hlasování o zrušení reklamy na České televizi – zoufale chybějí peníze. > A filmaři představují nebývale silnou lobbistickou skupinu, která si umí o dotace říci více než hlasitě. Podobně hlasitě se začali ozývat postižení internetoví podnikatelé provozující videoservery i jejich cechovní organizace SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu). „Celé toto připravované zdanění internetu je diskriminační. Nevidím jediný důvod, proč má naše branže suplovat finanční podporu státu do kinematografie. S filmy nemáme téměř nic společného a ideu zákona ,zasponzorovat‘ výrobu domácích filmů z jiné, náhodně vybrané oblasti podnikání považuji přinejmenším za nešťastnou,“ říká Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR. „Ačkoli se snažíme tvůrce zákona i politiky přesvědčit, že se jedná o protežování jedné branže na úkor druhé, hrozba zatížení se nám nelíbí. V neposlední řadě i proto, že sám stát nechce do fondu kinematografie nalít ani korunu,“ dodává.

Špatná práce politiků

Na současné trable zadělali politici loni na podzim, když v rámci novely zákona o České televizi zrušili reklamu na ČT1 a ČT24, z níž veřejnoprávní televize posílala na podporu kinematografie 150 milionů ročně. Tehdy rozhodli, že namísto těchto peněz poputují do filmového fondu dvě procenta z čistých ročních reklamních příjmů plnoformátových komerčních televizních stanic, tedy Novy, Primy a TV Barrandov, což by v konečném důsledku mělo představovat obdobnou sumu, jaká přicházela z ČT. Jenže páni poslanci a senátoři odvedli velmi špatnou práci, když nespecifikovali termín, dokdy mají komerční televize peníze do fondu posílat. Norma pouze obsahuje ustanovení o vypočtení dvou procent z ročních reklamních výnosů zpětně – namísto dosavadního průběžného systému, kdy ČT posílala platby kvartálně. „Od skončení reklamy na ČT1 a ČT24 až do jara 2013 nemá fond pokryté financování, a pokud mu stát neudělí nějakou mimořádnou dotaci, nebude mít z čeho udělovat granty filmařům,“ varoval již loni v říjnu Jan Potůček, šéfredaktor serveru DigiZone.cz.

Místo ČT kabelovky a internet

Černý scénář se naplnil vrchovatě, komerční televize již oznámily, že příspěvky mohou poslat do Fondu kinematografie nejdříve v létě 2013, tedy v momentě, kdy účetně uzavřou předchozí rok. Minulý měsíc pak rada Fondu kinematografie označila svou finanční situaci za katastrofální. Na podporu nových filmových projektů má pro letošek připraveno maximálně deset milionů – namísto 200 milionů v loňském roce či 225 milionů, které přerozdělil v roce 2010. Blížící se problém rozpoznali i úředníci ministerstva kultury, kteří do připravovaného zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie začlenili – vedle komerčních televizí – další nové sponzory Fondu kinematografie: šiřitele televizního signálu přes kabelové rozvody (například společnosti UPC, O2TV od Telefóniky, T-Systems či Rio Media) a provozovatele videoserverů. Zatímco první skupina je v připravovaném zákoně označována jako provozovatelé převzatého vysílání a od roku 2013 by měla odvádět do fondu jedno procento z tržeb, internetové servery, oficiálně označeny jako provozovatelé audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, by měly od roku 2016 odvádět půlprocento z tržeb z videoreklamy. Ani jedné skupině nových plátců se návrh připravovaného zákona – zcela logicky – nelíbí. „V podstatě se jedná o formu daně pro vybrané společnosti, respektive pro diváky placených televizních kanálů. Stát po nich chce, aby v ceně služby přispěli do fondu kinematografie, ačkoli filmové kanály tvoří jen drobnou menšinu nabídky kabelových televizí a někteří předplatitelé je nesledují vůbec,“ říká Zdeněk Vaníček, prezident Česká asociace elektronických komunikací (ČAEK), která kabelové operátory zastupuje. „Neztotožňujeme se s přispíváním na činnost podnikatelů z filmového průmyslu. Pokud to stát považuje za veřejný zájem, měl by zajistit financování z veřejných zdrojů,“ dodává mluvčí UPC Juraj Gerbery.
Ve stejném duchu hovoří i Jaroslav Kábele, šéf internetových projektů mediální skupiny Mafra, do které patří například servery iDnes.cz, či Lidovky.cz. „Stejně jako nežádáme po subjektech podnikajících v kinematografii, aby podporovaly produkci zpravodajských webů, nechceme se finančně podílet na výrobě filmů. Principiálně odmítáme, aby se dodatečně zdanil jeden obor podnikání ve prospěch jiného,“ řekl Kábele týdeníku Euro.

bitcoin_skoleni

Nových 50 milionů

Zatímco výběr nových poplatků od kabelových operátorů odhadují úředníci ministerstva kultury na přibližně 25 milionů korun ročně, internetové servery by, pokud zákon vejde v platnost v současné podobě, odváděly sumu v rozmezí od deseti do třiceti milionů korun v závislosti na šíři uvalené daně a především nárůstu videozpravodajství na českém internetu. Například server iDnes.cz, který v dubnu vykázal návštěvnost bezmála 3,8 milionu unikátních uživatelů, zaznamenává obrovský nárůst zájmu o videozpravodajství a s tím i související zájem inzerentů. „Reklama k videozprávám je vyprodána na celé letošní léto, video skvěle šlape,“ prozradil zdroj z iDnes.cz.
Ještě více by byl „videodaní“ postižen server Stream.cz, který patří portálu Seznam.cz a s návštěvností přes 2,6 milionu lidí měsíčně jasně vládne videoobsahu na českém internetu. „Na našem videoportálu zásadně převažují zábavné pořady z naší vlastní produkce, samotná česká filmová tvorba je zastoupena jednorázovými projekty. Nevidíme jediný důvod zpoplatnit všechny subjekty, které podnikají v oblasti videa na internetu, i když nemají nic společného s kinematografií,“ vysvětluje výkonný ředitel Seznamu Michal Feix. Jakub Unger, obsahový ředitel konkurenčního portálu Centrum.cz, odhaduje procento české filmové tvorby z celkového vysílaného času videosekvencí na zanedbatelné minimum, které se blíží nule. „Zásadně převažuje zpravodajský či zábavný obsah v rozsahu několika desítek vteřin, o filmech nemůže být řeč,“ dodává Unger.

Šest let stará uzávěrka

Týdeník Euro se pokusil získat vyjádření i detailnější informace od budoucího příjemce poplatků, tedy fondu kinematografie. Radní fondu Tereza Dvořáková, která má na starost komunikaci fondu, však na dotazy nereagovala a fond samotný ani neprovozuje vlastní internetové stránky. Subjekt, který soukromým filmovým podnikatelům rozděluje až čtvrtmiliardu státních peněz ročně, má pouze záložku na webu ministerstva kultury, kde zveřejňuje informace nahodile a kuse. Zajímavý je i pohled do rubriky Výroční zprávy, kde je jako poslední účetní uzávěrka fondu kinematografie zveřejněna zpráva za rok 2006.
Pochybné a nekoordinované fungování fondu, stejně jako nejasná pravidla pro rozdělování dotací, nedávno kritizovala i Transparency International (TI). „Rada fondu rozhoduje o způsobu, a především výši čerpání rozpočtu prostřednictvím svých třinácti členů na neveřejných zasedáních a tajným hlasováním. To je nepřípustné,“ říká ředitel TI David Ondráčka. Na dotacích filmařům a regionálním kinům na digitalizaci vybavení vyplatil fond podle statistik TI za posledních deset let přinejmenším 1,17 miliardy korun.

  • Našli jste v článku chybu?