Stejně jako se vše spojené se zábavou a volným časem stěhuje do komunitních spolků na internet, míří tam i kanceláře. Tento vývoj se dal předpokládat, protože výhody, které online kancelář poskytuje, jsou obrovské. Uživatel má přístup ke svým datům odkudkoliv a z čehokoliv, co je připojitelné. Zároveň, když to povolí, k nim mohou přistupovat i jeho spolupracovníci. Celý tým tak má možnost řešit své úkoly bez ohledu na to, zda se jeden člen nachází na kongresu ve Francii a druhý v Turkmenistánu. Přidáme-li k balíku kancelářských programů online ještě třeba Skype, vzniká dokonalá iluze, že jako tradičně telefonujete kvůli podivným číslům v tabulce výdajů oddělení s kolegou sedícím v kanceláři vzdálené maximálně deset metrů.
Jenže není všechno zlato, co se skrývá ve Fort Knox. Současně s tím, jak je uživatel nadšený z možnosti dřít pro zaměstnavatele i večer v hotelu, v době, kdy se ostatní ne tak technicky vyspělí členové kongresové výpravy povalují u bazénu, si musí uvědomit jeden podstatný rozdíl. Zatímco v bezpečí firemní sítě, kde se o jeho digitální blaho stará několik osob, je mimo korporátní hnízdo za svůj let odpovědný sám. A není nic horšího než se z počítače, na němž jedinec navštěvuje pochybné weby s ještě pochybnějším obsahem, obratem připojit do sdíleného prostoru a dohánět nějaké pracovní resty. Dnes to možná ještě vzhledem k malému počtu uživatelů online kanceláří není prvořadý zájem počítačových lapků, ovšem s rostoucím množstvím uživatelů se jejich firemní data stanou zajímavým obchodním artiklem. A ačkoliv se dá kombinací vhodných produktů, nastavením pravidel a používáním selského rozumu napadení sítě zvenčí poměrně lehce předcházet, připojení infikovaného, avšak autorizovaného počítače může být fatální.
S řešením online kanceláře jako první přišel Google. Následuje ho mnoho dalších, a protože Google kupodivu a proti svým zvyklostem příliš nepokročil ve vývoji, šance konkurentů pořád žijí. Trochu specifický je Microsoft a jeho Office Live Workspace, služba online kanceláře mohutně propagovaná na letošním veletrhu CES v Las Vegas. Vzhledem k marketingové a prodejní síle redmondské firmy je úplně jedno, že jde zatím jen o betaverzi a že ostatní mají své ostré produkty už dávno nasazené pro standardní použití. Množství peněz, které si Microsoft může dovolit utratit za podporu kteréhokoliv svého produktu, je tak velké, že by za pár měsíců dominoval i na trhu s pracími prášky, kdyby se rozhodl je vyrábět. Dále je tu Zoho, což je značka velmi povedené online kanceláře, která patří internetové společnosti AdventNet. A vznikají desítky dalších. Za zmínku stojí i český počin Kancelář online od společnosti Českomoravské informační systémy. Bohužel není zdarma.
S Googlem porovnávaná kancelář Zoho nabízí textový a tabulkový editor, nástroj pro prezentace a databázový systém Creator spojený s nástrojem na tvorbu sestav a reportů (tedy ekvivalent MS Acces). Tyto nástroje jsou poměrně standardní a intuitivně ovladatelné, za větší plus se dá považovat schopnost editorů vyrovnat se s formátem OpenOffice. Jinak jsou v této části Google a Zoho srovnatelné. Výjimkou je přístup k organizaci času. Google věc vyřešil pouze uživatelsky přívětivým kalendářem s několika organizačními funkcemi navíc, ale stále ještě poněkud primitivním ve srovnání s „velkým“ Outlookem. Zoho nabízí modul nazvaný Notebook, což je jakási nástěnka, na kterou je možné umísťovat jednotlivé komponenty vytvořené v Zoho, tedy texty, tabulky, prezentace, poznámky, RSS čtečku, ale také záložky, audio nebo video. Vše rozmísťujete na plochu, a když vám jedna nestačí, můžete si otevřít další. Jednotlivé nástěnky nesou označení book a primárním účelem je sdílení těchto souborů. Jde o výborný nástroj k projektové práci, který v offline balících bude konkurenci hledat jen obtížně.
Posledních pár doplňků se týká například Zoho Wiki, což je aplikace pro tvorbu tutoriálů, která umí generovat i RSS linky. Program Planer supluje několik funkcí Outlooku vzhledem k organizaci času. Dále jsou tu byznysové aplikace Meeting pro inetové konference, projektový nástroj Projects a utilita Chat. Nabídka je celkově širší než u Googlu a rozhodně, pokud online aplikace Googlu používáte, stojí za vyzkoušení. Čím více podobných konkurentů Googlu ale bude vznikat, tím lépe pro Microsoft, který může v klidu sbírat inovace právě stoupajících hvězd a soustředit se na své Office Live Workspace.
Klady
zdarma
počet aplikací
dostupnost kdekoliv
Zápory
riziko úniku dat
tabulka:
Zoho Online kancelář
adresa: http://zoho.com
cena: v základní verzi zdarma