Menu Zavřít

Internetový maratonec

10. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Nový generální ředitel Czech On Line začínal jako obchodník s komoditami

Rádi běháte? Pak je možné, že od počátku února potkáváte na pražských tratích Michaela Frieda, nového generálního ředitele alternativního telekomunikačního operátora Czech On Line (COL). „Po třech letech práce v Telekomu Austria je to pro mě výzva. V zahraničí, konkrétně v Latinské Americe, jsem již strávil tři roky a vyhovuje mi to. A kvůli malému synovi jsou tři hodiny jízdy autem mezi Vídní a Prahou optimální,“ říká Fried, který běhá třikrát do týdne dvacet kilometrů a jehož oblíbenou disciplínou jsou 24hodinové maratony. Běh považuje za skvělou relaxaci a způsob, jak si uspořádat myšlenky: „Někdy běhám s diktafonem, napadne-li mě něco zajímavého, okamžitě to nahrávám.“

Cement a cukr.

Friedova byznysová kariéra začala v obchodní firmě Buben & Fried (B&F), která v osmdesátých letech dosahovala ročního obratu sto milionů dolarů. „V obchodě se surovinami jsem vyrostl. Nákup a prodej, to je moje vášeň,“ podotýká Fried, který si v rodinném podniku přivydělával během studií na vídeňské Ekonomické univerzitě. „Obchodoval jsem s hliníkem a ocelí a na Kubu jsem dovážel cukr,“ říká. Po dokončení studií v roce 1994 nastoupil do ABN AMRO Bank, pro niž pracoval v oblasti strukturovaného financování ve Vídni, Amsterodamu a v Chile. „Banka byla jen přestupní stanicí - chtěl jsem poznat bankovnictví, neboť znalosti z této oblasti potřebuji při řízení vlastní firmy,“ podotýká Fried, který se po dvou letech v bance osamostatnil a koupil společnost Intercontroll obchodující s podobnými komoditami jako B&F. Za tři roky Intercontroll prodal a s dvěma společníky - spolužáky ze studií - založil internetovou aukční síň One Two Sold (O2S).

David a Goliáš.

„Začínali jsme s jednou místností a několika laptopy. Během dvou let jsme měli přes sto tisíc zákazníků - neuplynul den, kdy by jeden z nás nedostal alespoň tři nabídky na interview,“ vzpomíná Fried. „Byli jsme ve správný čas na správném místě - v roce 1999 byl rakouský internetový boom na vrcholu.“ Kromě aukcí pro drobné zákazníky využívaly O2S i velké firmy, jako je Lauda nebo OBI, pro vytvoření vlastních on-line aukcí. „Například o OBI měla řada lidí představu, že to je obchod jen pro řemeslníky. Ale prostřednictvím O2S zjistili, že tam lze koupit třeba i televize, a firma prostřednictvím internetu oslovila nové zákazníky,“ vysvětluje. O2S však prodávala i kuriozity - například vydražila účast na charitativní večeři s ministrem financí za sedm tisíc eur. „Všichni o internetu mluvili, ale nikdo nevěděl jak na to. Michael celou firmu vybudoval v podstatě sám - z naší společné myšlenky dokázal udělat fungující podnik. Jeho nadšení pro maratonský běh se promítá i v jeho manažerském působení - když si něco umíní, tak to dokáže. Umí lidi motivovat, je vtipný a zábavný. Na druhé straně se někdy v byznyse chová samotářsky,“ uvedl o Friedovi jeho někdejší partner z O2S Erwin Soravie.
O něco později vzniklo kolem O2S konsorcium, které koupilo největší rakouský kamenný aukční dům - Dorotheum. „Chtěli jsme rozšířit náš záběr i mimo internet ,“ vysvětluje Fried, který koncem roku 2001 svůj podíl v O2S prodal a počátkem dalšího roku nastoupil v Telekomu Austria na pozici šéfa jeho internetové divize Jet2Web Internet Services (J2W).

FIN25

Zpoplatnění internetu.

„Samotný O2S byl i přes úspěchy malou firmou s 20 zaměstnanci a já jsem dostal možnost vést podnik s 230 lidmi,“ říká Fried, jehož hlavním úkolem bylo naučit internetové zákazníky platit. „Pro zpoplatnění služeb na internetu fungují stejná pravidla jako v běžném světě - zákazník je ochoten hradit služby, jež mu přinášejí něco navíc. V případě našeho partnerského portálu love.at zpoplatnili nadstandardní servis, jako je automatické párování nabídek a poptávek či informativní esemesky. Přesto se po zavedení měsíčního poplatku ve výši devíti eur zvýšil počet uživatelů portálu z 350 na 430 tisíc. Odešli jen ti, kteří to stejně nemysleli vážně.“

Pohled z obou stran.

V Česku však Fried vstupuje do jiné situace, než na jakou byl v Rakousku zvyklý - ve vedení COL se bude muset v boji o trh s Českým Telecomem a dalšími operátory obejít bez přímé podpory silné mateřské firmy. „Michael zakládal One Two Sold jako naprosto novou společnost, takže rozumí problémům firmy bez dominantního postavení na trhu. Navíc předsedal sdružení rakouských poskytovatelů internetu, zná tedy dobře obě strany trhu,“ argumentuje finanční ředitel COL Clemens Wohlmuth. „Je energický a extrovertní člověk. Jeho velkou výhodou je jeho působení v Telekomu Austria, které mu zaručuje dobré kontakty s mateřskou firmou. Ty nám pomohou s transferem know-how z Rakouska do COL,“ dodává. „Potenciál pro spolupráci vidím hlavně v marketingu, prodeji a péči o zákazníky. Například v Česku jsou nižší platy než v Rakousku, takže je možné uvažovat o vybudování společného kontaktního centra pro zákazníky obou firem právě tady. V oblasti produktové nabídky půjde o multimediální televizi, stahování hudby či ochrany domova pomocí webových kamer,“ plánuje Fried.

  • Našli jste v článku chybu?