Menu Zavřít

INVESTICE DO LIDÍ

20. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Telemarketingová společnost Lion našla strategického investora

Soudě jen podle přetrvávající arogance českých číšníků a prodavačů, mohl by cizokrajný návštěvník snadno usoudit, že obyvatelé Česka nemají ponětí, jak se správně chovat k zákazníkovi. Telemarketingová společnost Lion Teleservices právě na potřebě kvalitní práce se zákazníky založila v roce 1997 svůj podnikatelský plán. Tehdy vznikla jako pobočka stejnojmenné americké společnosti, která se rozhodla expandovat do Evropy.

Počátkem letošního roku však zahraniční partner změnil plány. Odvolal záměr otevřít švýcarskou dceřinou společnost a odešel i z pobočky v Česku. Zakladatelé firmy Jaroslav Špilar a Aleš Hýbner se proto začali poohlížet po novém partnerovi. „Vedle strategických partnerů v Německu jsme oslovovali i fondy rizikového kapitálu, řekl Hýb ner v rozhovoru pro týdeník EURO. Nového partnera nakonec našli ve společnosti Rekainvest.

Když se vládě nedaří.

Společnost Rekainvest vznikla na troskách Českoamerického podnikatelského fondu, známého spíše pod názvem Bushův fond. Ten v roce 1991 založila Americká agentura pro mezinárodní rozvoj, ale projekt nakonec zkrachoval (EURO 12/ 1999). V roce 1997 se stal novým majitelem společnosti americký investiční fond Renaissance Capital, pod nímž operuje Rekainvest. Zájmy fondu v Praze zastupuje Alois J. Strnad. „V roce 1968 jsem odešel do Spojených států a dvacet let jsem pracoval jako manažer v Silicon Valley, deset let v Bank of America, uvedl Strnad. Fond začal se čtyřiceti miliony dolarů a jednou z jeho loňských investic, které ke konci loňského roku dosáhly výše třiceti milionů dolarů, je právě f irma Lion Teleservices, mezitím přejmenovaná na Lion Telemarketing. „Lion je jedním z podniků, které jsou v počáteční křivce růstu. Jsme velice rádi, že jsme se s panem Hýbnerem spojili, vysvětluje investici Strnad, který zároveň říká, že lidé z fondu telemarketingové společnosti aktivně pomáhají hledat nové zákazníky a radí v oblasti managementu. V období následujících tří až pěti let má podle Strnada call centrum provozované v obci Veská u Pardubic velký p otenciál růstu. „Mohlo by to být až padesát procent ročně, odhaduje tento rizikový investor. „Domníváme se, že Lion poroste třikrát rychleji než telemarketingový trh. Podle jeho slov však firma potřebuje další dva až tři velké zákazníky.

Motivace platem.

Lion má v současnosti osmdesát zaměstnanců, v příštím roce však hodlá jejich počet zvýšit až na sto dvacet. Nabízí zpracování příchozích a odchozích telefonních hovorů, například informační linky o konkrétních výrobcí ch či službách a aktivní telemarketing, ale i služby spojené s internetem, třeba odpovídání na dotazy zaslané elektronickou poštou. Mezi jeho zákazníky patří takové společnosti, jako jsou Živnostenská pojišťovna České spořitelny, Opel a BMW. Firma provozuje informační tele fonní linky i pro Contactel či Xerox. Internetové služby poskytuje zákazníkům Quelle, Xeroxu, společnosti Cisco. Loni dosáhla obratu ve výši dvanácti milionů korun, což je podle Aleše Hýbnera čtyřikrát více než v roce 1998. Také letos by měl ob rat výrazně růst, meziročně až trojnásobně na úroveň zhruba šestatřiceti milionů. V současnosti je Lion druhým největším call centrem v České republice za společností DMMS.

Alois Strnad míní, že technologie není pro call centrum tím nejdůležitějším. „Počítače a telefon si může koupit každý, ale všechno je v lidech, konstatoval. Manažer společnosti Rekainvest Jan Mikyna se domnívá, že zákazníci začnou brzy rozliš ovat, kdo se k nim chová slušně. „Jestliže vznikají nové produkty, je nutné to zákazníkovi sdělit, říká. Kvalitně to může udělat jen dobře vyškolený personál. Manažeři společnosti Lion proto své zaměstnance školí dvakrát ročně po dobu čtyř až osmi dnů. „Lektor jim ukazuje chyby v tom, jak mluví a co říkají, vysvětluje Hýbner. Zaměstnanci mají také své supervizory, kteří poslouchají náhodně vybrané telefonáty a hodnotí práci telefonistů. K motivaci zaměstnanců slouží i pla t, který je ze šedesáti procent pevný a zbytek určuje právě supervizor.

Málo, ale jsou.

MM25_AI

Výhodou telemarketingové společnosti Lion je i umístění uprostřed republiky. „Mimo Prahu si lidé více váží práce a jsou levnější. Nejsou tak zhýčkaní jako v Praze, vysvětluje Jan Mikyna. Telefonováním z prostředku rep ubliky klesnou i náklady na telefonní poplatky. „Obsáhneme celou republiku za slušné ceny, říká Aleš Hýbner.

Alois Strnad sice odmítá uvést přesnou výši investice do Lion Telemarketing, ale připouští, že se jedná řádově o statisíce dolarů. Vedle firmy Lion investoval fond peníze i do stavební společnosti Prefa či do firmy Haki, která se specializuje na výrobu lešení. Připravuje také další dvě až tři investice do oblasti informačních technologií. Letos by měl navíc vzniknout nový fond s kapitálem ve výši třiceti milionů dolarů. Jeho prvním podílníkem se stala ABN Amro. Podle Strnada sice není j ednoduché najít investiční příležitosti, ale kvalitní české manažery možné najít je.

  • Našli jste v článku chybu?