říká lektor v oblasti mezilidských vztahů Karel HašlerNázev firmy: Karel Hašler - PsychoConsult Forma podnikání:fyzická osoba, živnostníkDatum vzniku: 1993Předmět podnikání: vzdělávací a poradenská činnost pro firmy se zaměřením na oblast mezilidských vztahůKlíčová osobnost: Karel HašlerCíl společnosti: poskytování kvalitních vzdělávacích a poradenských služeb a efektivita těchto služeb pro firmyŽivnostník Karel Hašler začal od nuly a zažil několik vln nárůstu a propadu.
říká lektor v oblasti mezilidských vztahů Karel Hašler
Název firmy: Karel Hašler - PsychoConsult Forma podnikání:
fyzická osoba, živnostník
Datum vzniku: 1993
Předmět podnikání: vzdělávací a poradenská činnost pro firmy se zaměřením na oblast mezilidských vztahů
Klíčová osobnost: Karel Hašler
Cíl společnosti: poskytování kvalitních vzdělávacích a poradenských služeb a efektivita těchto služeb pro firmy
Živnostník Karel Hašler začal od nuly a zažil několik vln nárůstu a propadu. Dnes po deseti letech trvání firmy je její roční obrat čtyř až pětinásobně vyšší než v počátcích. Postupně zvyšuje i zisky. Nemá žádné zaměstnance. Pokud dostane větší zakázku, spojí se s jinými kolegy z branže.
Problém č. 1: Ze zaměstnance živnostníkem
Karel Hašler studoval gymnázium a po něm sociálně právní nástavbu a psychologii na filozofické fakultě Karlovy Univerzity. Poté absolvoval kurz lidských zdrojů a dva psychoterapeutické semináře. Před revolucí pracoval rok ve svazu mládeže, pak v OÚNZ na právním oddělení a zároveň studoval sociálně právní nástavbu. Následně byl zaměstnán v odborovém svazu zdravotnictví a sociální péče jako specialista pro vzdělávání a lektor, během této doby absolvoval tréninkový kurz v nadaci Fridricha Eberta. Na počátku podnikání začal Karel Hašler prodávat time-manažery (plánovací systémy) a zároveň učil klienty, jak je používat. Touto činností se zabýval dva roky a přitom sbíral zkušenosti. Naučil se komunikovat s firmami a prodávat abstraktní produkt - myšlenku. Po absolvování tréninku školitelů a kurzu lidských zdrojů rozšířil předmět své práce. Od roku 1993 se živí jako soukromý podnikatel-lektor, trenér, konzultant. Nabídka Hašlerovy firmy je velmi široká. Mezi hlavní oblasti činnosti patří analýza a návrh řešení situací v oblasti mezilidských vztahů, personální práce, vzdělávacích aktivit, analýza a řešení problémů firemní komunikace, návrhy a vybavení učeben a výcvikových prostor, návrh a vybavení osobními plánovacími systémy. V e vzdělávací oblasti nabízí realizaci skupinového a individuálního vzdělávání, tréninkové programy, osobní i týmový koučink. Mezi metodami, které při poskytování vzdělávacích služeb používá, jsou skupinový výcvik, hraní rolí, práce ve skupinách, řešení problémových situací, práce s myšlenkovými mapami atd. Za pilíře své práce považuje výběr lidí z firmy na školení a analýzu stávající situace, trénink, proces učení, práci s manažery a poradenství. „Firma ovlivňuje výsledek tím, jak má nastavena vnitřní pravidla, firemní kulturu atd. Cílem firmy je rovněž efektivita poskytovaných služeb. Celý proces učení by měl být tedy zaměřen tak, aby se lidi opravdu něco naučili, aby je trénink někam posunul,“ říká Hašler.
Problém č. 2: Spolupráce s firmami - klienty
Získávání klientů nebylo jednoduché. Hašler působí externě i jako konzultant velkých vzdělávacích agentur. Oslovuje zákazníky sám nebo se spoléhá na internet, kde má své webové stránky. „Reklama se mé firmě příliš neosvědčila. Do obecného návrhu či prezentace se totiž nedá konkrétně naformulovat nabídka pro celé spektrum firem. Díky internetu je to ale mnohem lepší. Firma - potenciální zákazník - se prostřednictvím internetu ozve a podle jejích požadavků se pak dohodneme na konkrétním školení,“ přibližuje živnostník počátky spolupráce se svými firemními zákazníky. V ČR není podle něj věnována vzdělávání zaměstnanců taková pozornost, jakou si zaslouží. V zahraničních firmách jsou investice do lidí samozřejmostí. Proto zejména v 90. letech pokrývaly poptávku v této oblasti většinou zahraniční firmy. Tuzemské firmy řešily oblast práce se zaměstnanci stylem „nabereme, když se neosvědčí, vyhodíme“. Tento způsob je však velmi neefektivní. Ukazuje se, že vedle kvality produktů a srovnatelných cen jsou rezervy právě v zaměstnancích.Většina firem chce řešit nějakou dílčí záležitost - např. naučit zaměstnance komunikovat se zákazníkem. Hašler k tomu poznamenává: „Říkají: zařiďte to tak, aby se nám zvýšil obrat. Nechtějí ale komplexní systémový přístup, zaměřený na všechny faktory ovlivňující výsledek - efekt vzdělávání.“
Problém č. 3: Konkurence
Obsah a postupy školení velkých vzdělávacích firem a menších firem se příliš neliší. Rozdíl je v kapacitě. Ve velkých firmách často chtějí komplexní služby vzdělávání s využitím externistů pro velký počet zaměstnanců. Menší firmy jsou flexibilnější časově i obsahově, mohou být i trochu levnější. „To je i moje výhoda. Nemohu si ale dovolit jít příliš pod tržní cenu. Ta se od velkých firem příliš neliší a pohybuje se řádově od 15 do 50 tisíc korun za školicí den. Tlak na snižování cen pod určitou mez se nevyplácí a vždy se někde projeví, např. může ovlivnit kvalitu,“ zdůrazňuje podnikatel. Pomáhat firmám s lidským faktorem, s náborem, tréninkem, nastavením podmínek uvnitř firmy vyžaduje specifický přístup. Velká firma má na práci různě specializované odborníky, některé na nábor, některé na trénink, malá firma musí obsáhnout celou šíři nabídky, výběr, trénink, rozvoj lidí. Jednotlivec má výhodu v integraci lektora, který funguje jako zprostředkovatel mezi manažery a zaměstnanci. Pro firmu-zákazníka je toto výhodné, neztrácí se tam komunikace.
Problém č. 4: Drobné podnikání v ČR
Většinou se ve firmách školí na jaře a na podzim, naopak léto, prosinec a leden jsou často hluchá období. Když se firmy dostanou do finančních problémů, tak se buď zaměří na vzdělávání zaměstnanců, aby tak situaci vyřešili, nebo naopak v této oblasti škrtají výdaje. Například po úsporných balíčcích vlády nastal nárůst poptávky po vzdělávání firem. „Malý podnikatel nemá v tomto státě lehkou situaci, těžko získá půjčku od banky. Firma, která má za sebou zahraniční kapitál, se udrží v horší situaci spíše než podnikatel, který ho nemá,“ podotýká Karel Hašler. On sám se ocitl několikrát v situaci, kdy si musel půjčit na technické nebo jiné vybavení, řešil to většinou splátkami, leasingem atd. Firma má svou kancelář, i když práce je spíš v terénu, přímo u zákazníka. V elkou část práce tvoří příprava, lektor potřebuje techniku na přípravu i pro seminář, počítač, notebook, tiskárny, digitální fotoaparát. Asistenty si nenabírá, někdy spolupracuje s jinými lektory. Od budoucnosti si Karel Hašler slibuje větší příležitosti. „Těžko lze ale odhadnout situaci po vstupu do Evropské unie. Asi sem nebudou příliš expandovat cizojazyční lektoři, protože nebudou umět česky. Zahraniční firmy zaměstnávají Čechy, proto si také najímají naše lektory. Určitě budoucnost vzdělávání ovlivní výrazným způsobem rozvoj počítačů a internetu,“ poznamenává podnikatel.
Neobávat se spolupráce s nezávislými lektory a poradci. Výhodou samostatného lektora - malého podnikatele - je jeho flexibilita a schopnost integrovat všechny aspekty řešení problému v jedné osobě.
Každý subjekt má svou výhodu - jak velké agentury, tak malé firmy. Symbióza může být výhodná oboustranně. Velká agentura si může najímat pro určité zakázky samostatné lektory a poradce, kteří pro ni působí jako externisté. Těm naopak může práce pro agentury pomoci v získávání zkušeností.
Mít pevné nervy, být statečný při překonávání obtížnějších období, vytrvat. Když je hůř, hledat nové cesty, nové možnosti, být flexibilnější.
Nebojte najít si odborníka a pracovat s ním v osobní rovině, nebojte se pustit někoho k sobě a nechat se něčemu naučit. Najmout si lektorskou firmu není ukázkou vlastní neschopnosti, naopak prostředkem, jak se něčemu naučit a jak zvýšit svou úspěšnost a produktivitu.
Karel Hašler nabízí široké spektrum školení. Mezi hlavní oblasti činnosti jeho firmy patří mezilidské vztahy, personální práce či analýza a řešení problémů firemní komunikace.
FOTO: ARCHIV