Hyundai si letos v Česku vyšlápl na Ford i Volkswagen. Zatímco v uplynulých letech jihokorejská značka sledovala špičku zpovzdálí, za letošních pět měsíců je za Škodou druhou nejprodávanější v kategorii osobních vozů. Její podíl na trhu činí podle registrací Svazu dovozců automobilů 8,75 procenta. Generální ředitel tuzemského importéra Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický má za cíl dvouciferný růst i podíl. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je reklama. „Loni jsme byli z automobilových značek co do reklamy číslo jedna, letos tento trend budeme držet. Nestydíme se za to, že chceme urychlit změnu náhledu českých zákazníků na značku Hyundai,“ tvrdí Vošický. „Cítíme se vyzbrojeni tím, že tu je výrobní závod, který loni vyprodukoval přes šedesát procent našich prodejů. Myslíme si, že letos to bude přes sedmdesát procent a poměr modelů z Česka poroste,“ dodává. Druhým způsobem – a tím podstatnějším – je expanze.
Nakolik hodláte v Česku rozšířit počet prodejen a servisních míst?
Expanze, kterou jsme spustili, je dvojího typu. Stojí totiž nejen na tom, že vyrábíme auta a budeme dělat výbornou reklamu, ale tím konečným propojením je to, co vidí zákazník. A zákazník nevidí nás, nepřijde sem. Přijde za prodejcem ve svém městě nebo vesnici. Jenže hodně našich zastoupení nevypadá – a tím bych se nechtěl nikoho dotknout – jako naše současné vozy. První částí expanze proto je osvěžit vizuální stránku našich partnerů. K té druhé jich potřebujeme víc, jelikož budeme muset být blíže některým zákazníkům. Jenom tak dostojíme naší ambici, která ve střednědobém horizontu představuje dvacet procent tržního podílu v České republice. V tuto chvíli máme 64 prodejních a servisních míst, střednědobý horizont je někde kolem stovky.
Střednědobým horizontem máte na mysli časový úsek do pěti let?
Toto číslo jsme nepoužili, nicméně pětku tam máme. Spíš se díváme na rok 2015, což je trošku dřív, ale je otázkou, jestli to bude leden 2015, anebo prosinec.
Jaké prostředky chcete do rozvoje investovat?
Momentálně to číslo přesně neznáme. Naší filozofií je, že vyrábíme auta, která jsou už dnes velmi žádaná, tím pádem stačí oslovit zákazníka a on zůstane u nás. To nabízíme našim partnerům. Pokud to prodejci vidí podobně, musí odpovídajícím způsobem vybavit sami sebe, aby mohli vozy nejen prodávat, ale také se o ně patřičně starat. My zodpovídáme za povědomí – tedy reklamu – a hlavně za produkt, nicméně investice necháváme na partnerech.
Na které modely sázíte nejvíce?
Na všechny tři, které vyrábíme v Česku. Model ix20 nám dělá v prodejních číslech každý měsíc větší radost než ten předchozí. S ix35 jsme teď začali ještě více pracovat. Nevím, jestli je to kvůli bohatnutí určité části obyvatelstva, módnímu trendu anebo kvůli tomu, že české silnice vypadají tak, jak vypadají, ale auta ze segmentu SUV jsou čím dál oblíbenější a prodeje ix35 můžeme zdvoj- až ztrojnásobit. Největší potenciál má však i30. Minulá generace byla velmi úspěšná, přesto od nedávno představené novinky čekáme ještě víc. A to, aby byla nejprodávanějším českým autem. Tomu by mělo mimo jiné pomoci, že na počátku léta se na trhu objeví varianta kombi.
Nečekali jste lepší výsledky od modelu střední třídy i40, který na rozdíl od vašich ostatních modelů za konkurencí v oblasti prodejů pokulhává?
Co se počtu týče, zatím nenaplňuje naše očekávání. Co se týče reakce odborné veřejnosti, do níž počítáme i naše konkurenty, tam i40 začíná fungovat. Věhlasné ikony segmentu – VW Passat či Ford Mondeo – výrazně snížily cenu a zvýšily pobídky, což neudělaly jen tak. Nemáme však od i40 ambici pokořit ikony. Podle nás jim může směle konkurovat, ale ikony jsou zaběhnuté, třeba i v tom, že v některých firmách nemají svobodu vybrat si jiné auto. Naší ambicí je být do pátého místa, tajným přáním je pak třetí příčka v segmentu, na což podle nás i40 má. Jestli se nám to podaří letos, bych ovšem nechtěl předjímat. Především nejsme přesvědčeni, že by důvodem byla cena i40, a proto se nechceme podbízet a nehodláme průnik do segmentu tímto způsobem urychlovat.
Jak vidíte potenciál značky Hyundai v prodejích firemním zákazníkům?
V minulém roce firemní prodeje tvořily o něco méně než třicet procent, pro letošek bychom laťku chtěli zvednout alespoň na pětatřicet. Záleží to také na vývoji ekonomiky. Společnosti obnovují vozový park podle toho, jak se jim daří. A nyní se českým firmám až na výjimky nedaří natolik, aby cyklus obnovy zkracovaly. Proto i když je naše nabídka osloví, trvá nějakou dobu, než se obchod realizuje. Účastníme se ale více výběrových řízení, což donedávna nebylo myslitelné, protože firmy nás ani neoslovily. Ve střednědobém horizontu bychom optimální hranici viděli kolem čtyřicet procent.