Finanční skupina Penta hodlá ve středočeských Vodochodech vybudovat mezinárodní letiště, které by ročně odbavilo až 3,5 milionu pasažérů. Tento záměr se však nelíbí okolním městům a obcím, které vypisují místní referenda.
Autor: www.vodochodyairport.cz
Otázka přebudování továrního letiště Aera Vodochody na veřejné mezinárodní letiště je žhavým tématem několik posledních let. Minimálně od té doby, co finanční skupina Penta vstoupila do tradičního českého výrobce zejména vojenských letadel a oznámila záměr přestavět zdejší letiště. Zveřejnění konkrétní studie nového letiště pak zapůsobilo na představitele okolních měst a obcí jako červený hadr na býka.
„Chceme vybudovat moderní mezinárodní letiště, které přispěje k podpoře turismu, podnikání a vytvoří tři tisíce pracovních míst. Navíc zčásti vznikne konkurenční prostředí, které by mohlo přinést například i zlevnění dopravy,“ říká ředitel letiště Martin Kačur. Proti tomu se však ohrazují tisíce obyvatel žijících v okolí. Většina z nich o velkém letišti nechce ani slyšet. Obávají se neúnosného hluku, který by letadla způsobovala, přílišné dopravní zátěže místních silnic a také znehodnocení svých nemovitostí. Obce si také stěžují na to, že s nimi předem o podobných plánech nikdo nemluvil.
Vlastník letiště prý neříká pravdu
Odpůrci výstavby letiště tvrdí, že vlastník letiště nepravdivě informuje o projektu jeho přestavby. Podle starosty blízkého Postřižína Tomáše Bubeníčka zamlčuje společnost Penta bezpečnostní rizika a zlehčuje problém dopravní zátěže. Bubeníček říká, že nejprve mělo vodochodské letiště zůstat i nadále pouze továrním, pak se hovořilo o 1,5 milionu cestujících ročně a nyní již o 3,5 milionu pasažérů. Vlastník podle něj nepočítal se sjezdem na dálnici, provoz na letiště chtěl vést po prý již nyní přetížené teplické silnici.
„Zamlčují také bezpečnostní rizika,“ zdůrazňuje starosta s poukazem na to, že asi tři kilometry od letiště jsou chemické továrny v Kralupech nad Vltavou. „Letiště není veřejný zájem, je to soukromá věc. Záměr by poškodil celý region kolem letiště, zhruba 30 tisíc obyvatel,“ dodává Tomáš Bubeníček.
Rozhodnou místní referenda?
Obce, které bojují proti výstavbě veřejného mezinárodního letiště ve Vodochodech, vypisují na toto téma referenda. Jejich občané se tak budou moci vyjádřit k tomu, zda s rozšířením letiště na mezinárodní souhlasí. Referendum se chystá vypsat všech 14 obcí, které podepsaly společné memorandum proti výstavbě veřejného mezinárodního letiště ve Vodochodech. Předmětem je otázka, zda občané souhlasí s tím, aby zastupitelé obce činili všechny dostupné právní kroky, které zabrání rozšíření letiště, a zda občané souhlasí či nesouhlasí s rozšířením letiště Vodochody. Jako první se rozhodly pro referendum obce Chvatěruby a Zlončice, které už v referendu rozšíření letiště odmítly. Následovat je budou Máslovice s referendem vyhlášeným na 26. března. Další obce se budou touto otázkou zabývat na nejbližších zasedáních obecního či městského zastupitelstva.
„Rozšířená kapacita je pro náš region nepřijatelná,“ míní starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová. Podle starostů obcí, které se spojily ve Sdružení proti letišti Vodochody, bude po zprovoznění letiště soustavně poškozováno zdraví občanů, znehodnocován jejich majetek, nastane dopravní kolaps a trvalé poškození úrovně kvality života a životního prostředí.
Obce nechtějí prodat pozemky Dotčené obce také odmítly prodat letišti pozemky pro jeho rozšíření. Ředitel letiště Martin Kačur ale prohlásil, že tyto pozemky letiště nyní nepotřebuje, pro všechny plánované stavby má prý dost vlastního prostoru. Obcím letiště ustoupilo v tom, že zrušilo plány na noční provoz, denně by v průměru mělo startovat či přistávat 50 letadel. „Abychom usnadnili schvalovací proces, ustoupili jsme od původně plánovaného nočního provozu. V době mezi 22. a 6. hodinou tedy nebudou ve Vodochodech přistávat ani odlétat žádná letadla,“ tvrdí Kačur. Investor nyní doplňuje studii o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), doplněné podklady by chtěl odevzdat do června tohoto roku. Po případném schválení studie Ministerstvem životního prostředí by mělo následovat územní a stavební řízení. Pokud se plány vedení letiště stanou realitou, vznikne ve Vodochodech druhé největší letiště v České republice. Tuto pozici zatím drží Brno-Tuřany se zhruba 450 tisíci pasažéry ročně. Spory se táhnou delší dobu Starostové dotčených obcí se už před privatizací Aera Vodochody v září roku 2006 obrátili na vládu a krajský úřad Středočeského kraje a varovali před možným střetem nového vlastníka a místních samospráv. „Vláda, krajský úřad či vlastník Aera Vodochody, skupina Penta, v současnosti nemohou tvrdit, že o postoji obcí a měst v rámci privatizačního řízení nevěděly,“ tvrdí Lenka Procházková z kanceláře starosty Kralup nad Vltavou. Odpůrci letiště také odmítají argument, že Praha potřebuje alternativu k letišti Ruzyně. Města a obce v blízkosti vodochodského letiště nevěří ani na příslib až několika tisíc nových pracovních míst přímo na letišti nebo v jeho blízkosti „Letiště Ruzyně zaměstnává pouze 2300 osob bez navazujících služeb, s nimi je to zhruba 3300 osob na 12 milionů cestujících,“ tvrdí Lenka Procházková. Příslib tří tisíc pracovních míst na 3,5 milionu odbavených cestujících ročně je prý matení veřejnosti. Ředitel letiště Kačur tvrdí, že investor počítá s kompenzacemi pro okolní obce, zatím prý ale není s kým jednat. „Slyšet jsou pouze odpůrci projektu,“ říká. Také odmítá obavy z přílišné hlučnosti letadel. Podle jeho slov se počítá s provozem moderních letadel, která patří mezi nejtišší na světě. „Hluková zátěž určitě nebude vyšší, než když za komunistů na stejném letišti zkoušelo Aero vojenská letadla a stíhačky,“ slibuje. Letadla se navíc mají maximálně vyhnout nízkým přeletům nad obydlenými oblastmi. Penta chystá průzkum**
Investor letiště se na základě protestů měst a obcí rozhodl zorganizovat ve spolupráci s agenturou Factum Invenio komplexní průzkum veřejného mínění a postojů k problematice rozšíření letiště. Společnost již o svém záměru informovala 25 starostů měst a obcí, které se nacházejí v oblasti dotčené projektem rozvoje letiště Vodochody.
Průzkum se uskuteční v druhé polovině února a v březnu. „Plně respektujeme, že některé obce, které se cítí být dotčeny projektem rozšíření letiště ve Vodochodech, pořádají v nastávajícím období k tomuto tématu referenda. Zároveň se domníváme, že je ve veřejném zájmu znát do větší hloubky nejen základní postoje k rozvoji letiště Vodochody, ale i širší důvody konkrétního postoje, míru informovanosti a motivy občanů,“ říká Kačur.