Mezi Velkou Británií a zbytkem Evropy to v posledních několika letech poměrně skřípe, přesto se najde celá řada subjektů, jejichž vzájemné vztahy jsou – ačkoliv sídlí na opačných stranách Lamanšského průlivu – poměrně dobré. Zářným příkladem budiž spolupráce mezi zdejší investiční skupinou SFG Holding Michala Dědka a Terezy Kouklové a londýnského startupu Buildiro, do nějž český podnikatel vloží výměnou za minoritní majetkový podíl vyšší jednotky milionů korun.
Buildiro je relativně mladou firmou, jejíž online platforma slouží jakožto agregátor a vyhledávač stavbařského vybavení a materiálu pro profesionální řemeslníky. Založil ji Čech Lukáš Polach, který ve Velké Británii podniká již několik let.
„Ve startupu vidím obrovský potenciál díky jeho schopnému zakladateli a nově upravenému obchodnímu modelu, který je příslibem uzavírání dalších zajímavých obchodních partnerství,“ říká Dědek. Jeho cíle rozhodně nejsou skromné: „Počítáme, že se Buildiro díky stále se rozšiřující nabídce brzy stane číslem jedna ve svém oboru nejen v Británii, ale i dalších zemích EU, potažmo jiných anglicky hovořících oblastech, například v USA, Austrálii či na Novém Zélandu.“
Miliony, ze kterých budou mít prospěch i obchodní partneři
Investované finanční prostředky hodlá londýnský startup využít ke škálování svého produktu a dosažení takzvaného bodu zvratu – to je z účetního pohledu situace, ve které se hospodářský výsledek firmy rovná nule (společnost nevykazuje ani zisk ani ztrátu).
„Počítáme, že do zmiňovaného bodu se dostaneme už za první čtvrtletí roku 2022, protože se nám i díky investici podařilo zmrazit náklady a zaznamenat vyšší počet návštěv na webu,“ uvedl sám Polach.
Co konkrétně se na webu změní? „Nový, vylepšený byznys model naší firmy umožňuje snadné vyhledávání materiálu podobně jako například vyhledávání letenek na populárním portálu Skyscanner. Systém bude rovnou přesměrovávat z vyhledaného produktu na stránky e-shopu nebo dodavatele, kde pak zákazník provede nákup přímo u partnera. To je změna oproti původní verzi, kde si zákazník nakoupil sice vše na jednom webu Buildiro, ale tento model byl pro svou náročnost z hlediska nákladů neudržitelný,“ dodává Polach. Uvedená modifikace umožní spolupracujícím prodejnám zpracování zakázky v jejich vlastní režii, což následně vylepší firemní cash-flow. Až dosud totiž Buildiro vyplácelo provize za uskutečněné nákupy prostřednictvím jeho stránek pouze jednou týdně, což nebylo podle Polacha úplně nejšťastnější.
Expanze do Česka je na spadnutí
Jak připomíná Czechcrunch, v případě Buildira se ani zdaleka nejedná o první miliony korun, kterých se od českých podnikatelských subjektů dočkal. Už před dvěma lety do něj zainventoval tuzemský kapitálový fond Nation 1.
Peníze získané v rámci tohoto investičního kola poslouží Polachovi a spol. vedle avizovaného škálování i na plánovanou expanzi, v rámci které by se jeho platforma mohla objevit také u nás.
„Už v roce 2019, kdy jsme se službou šli poprvé do médií, nás kontaktovala řada tuzemských stavebnin a dodavatelů stavebního materiálu, kteří by měli o Buildiro velký zájem i v Česku. Prvním trhem, který po Velké Británii otevřeme, bude tedy právě Česká republika,“ slibuje. Potenciální zájemci, kteří chtějí být na jeho stránkách v budoucnu viditelní, se už nyní mohou začít registrovat. Během testování by jim služba měla být k dispozici zcela zdarma.