Petr Janošík je zakladatelem a generálním ředitelem brněnského startupu Smartlook, který se zabývá analýzou chování uživatelů webů a mobilních aplikací po celém světě. Pro Euro.cz popisuje, jak se Smartlooku podařilo během celosvětové pandemie získat investici v hodnotě 81 milionů korun a přitom si ani nepodat ruku s investorem.
Když na jaře 2020 pandemie koronaviru začala drancovat svět, ve Smartlooku jsme byli přesvědčeni, že s naším produktem situaci ustojíme. O analýzu chování uživatelů webů a mobilních aplikací byl zájem již od startu projektu v roce 2016, úspěch na sebe poté nenechal dlouho čekat. Navíc aktuální doba ještě zvýšila hlad po našem softwaru. Vše tak nasvědčovalo tomu, že přišel ideální čas pro další růst.
Hon na nového investora jsme odstartovali v březnu a zabral nám zhruba půl roku. Měli jsme velká očekávání a jasný cíl. Chtěli jsme ulovit někoho, kdo rozumí technologickým B2B SaaS firmám, a navíc má dobré kontakty v západní Evropě a v USA. Potřebovali jsme získat takový obnos peněz, který odpálí expanzi na americký trh, a zároveň pomůže upravit software do podoby, aby z něj ještě více těžili velké firmy. Osobně si stojím za tím, že klíčovým krokem při plánování investičního kola je jasně ucelená představa, jakého nového partnera po svém boku chcete mít.
Covidu navzdory
Asi nikoho nepřekvapí, když řeknu, že i nám pandemie zkřížila plány. Nemožnost cestovat a osobně se setkávat s potenciálními investory nás donutila veškeré jednání přesunout do online světa. I když to mělo spoustu nevýhod, tak nám to na druhou stranu ušetřilo spoustu času. S žádným z možných investorů jsme se naživo nikdy naživo nesetkali. Dokonce ani s žádným členem investičního fondu Airbridge Equity Partners, se kterým jsme si nakonec plácli a získali jsme od nich částku 3,1 milionu eur (přes 81 mil. Kč).
I tohle nelehké období může být ideální příležitostí pro raising a růst společnosti. Za sebe můžu říct, že online vyjednávání formou Zoom callů funguje dobře, a když se to správně naplánuje, je to i extrémně časově efektivní.
Správné a klíčové rozhodnutí padlo hned na začátku procesu. Rozhodli jsme se, že do toho nepůjdeme sami a bez zkušeností. Náš současný investor (Reflex Capital) nám doporučil holandský investiční butik Amsterdam Venture Partners, který nás provedl celým procesem a napojil na několik desítek správně vybraných potenciálních investorů. Pomoc jsme tak získali nejen v napojení na evropské investory, kteří se zaměřují na áčková investiční kola do technologických firem, ale i v přípravě pitchdecku a business plánu. Zbylo mi tak více času, který jsem mohl věnovat udržení růstu firmy a revenue, který je v období raisingu hrozně důležitý.
Když se na to dívám zpětně, překvapuje mě, že pro české startupy zůstává druh této služby stále ještě velkou neznámou. Za poslední měsíc jsem měl možnost doporučit butik dvěma dalším startupům. Výhodou u této spolupráce je, že feečko platíte až v momentě, kdy dojde k investici, takže vám nehrozí žádné finanční riziko.
Investice jedou
Nedokážu posoudit, jestli nástup covidu způsobil v hlavách investorů nějaké výrazné změny myšlení, protože jsem takto velké investiční kolo zažil poprvé. Během online meetingů jsme ale s dotyčnými téma párkrát nakousli a z jejich slov jsem cítil spíš touhu skočit po příležitosti než strach z hrozby. Přihlédnu-li navíc k naší zkušenosti, tak se zdá, že pokud jako firma meziročně rostete okolo 100 %, jste po pár letech cash flow pozitiv a nespálili jste doposud velké množství peněz, tak jste pro investory sexy startup a je jedno, jestli je pandemie nebo ne.
Investice jsou tedy stále aktuální téma a nadále zůstávají žhavým tématem i pro nás ve Smartlooku. V týmu to vnímáme pouze jako předkolo něčeho mnohem většího, co bychom rádi uskutečnili v příštích letech v USA. Věřím, že tento krok nám pomůže přiblížit se k roli globálního lídra v oblasti uživatelské behaviorální analytiky, kterým bychom se v brzké budoucnosti rádi stali.