Majitelé českých lyžařských středisek vložili do jejich rozvoje miliardy korun a s investicemi nehodlají přestat
Na české hory už nikdo nepřijede, nemá cenu ani investovat, protože se vám peníze nikdy nevrátí, všichni stejně budou jezdit do Alp. Holt budeme v provozu, dokud se to tady nerozpadne, prohlašoval v polovině devadesátých let jeden postarší provozovatel vleků v Orlických horách. S odstupem zhruba dvou dekád se jeho tvrzení ukazuje jako nesmyslné. Vlekař, proslulý značkovou zimní bundou se čtyřmi pruhy a nápisem Didas, teď musí s velkým podivem sledovat dění posledních let na českých horách.
S pomocí Bruselu i bez ní Provozovatelé skiareálů vložili v posledních dvaceti letech do jejich rozvoje miliardy korun. A masivní investice budou pokračovat.
Byznys, kde je ekonomický úspěch přímo úměrný tloušťce sněhové pokrývky, navíc láká další investory. Jen v posledních čtyřech letech vznikla v tuzemsku minimálně čtyři nová velká lyžařská střediska. Některá na základech již existující infrastruktury, jiná na „zelené louce“. „Nový lyžařský areál v Krušných horách, Skiareál Plešivec, hledá pro sezonu 2013/2014 nové pracovní síly,“ hlásá inzerát na internetových stránkách tohoto sportovního zařízení. Areál Abertamy – Na Plešivci se začal budovat v letošním roce. Do jeho rozvoje investovala společnost HR Agency zhruba půl miliardy korun. Z toho 200 milionů korun by měla firma získat ve formě dotace z Evropské unie. „Plánujeme i další investice, především takové, které zajistí celoroční fungování areálu,“ říká jednatel HR Agency Petr Voráček.
Kdy se celkové investice vrátí, zatím společnost spočítáno nemá. „Samozřejmě záleží na tom, kolik lidí k nám přijede lyžovat. Cíl pro tuhle sezonu je sto tisíc,“ dodává.
Díky zhruba miliardové investici pod Pradědem již neplatí, že největší tuzemský skiareál najdete ve Špindlerově Mlýně. Trojice majitelů místních skiareálů začala před dvěma lety spolupracovat na budování horského střediska v Malé Morávce. Letos se k nim přidal čtvrtý partner. „Jsme spíš skupina investorů, která chodí po areálech ve vaťáku,“ tvrdí Karel Ležatka.
Známý ostravský advokát spolu s Petrem Hassem vlastní Skiareál Kopřivná, který je součástí nově budovaného komplexu.
„Ještě loni jsme provozovali tři sedačkové lanovky, letos již šest, jejich celková hodinová kapacita nemá v České republice obdoby. Kolik máme vleků, to již ani nepočítám,“ tvrdí Ležatka, spoluautor myšlenky spojit areály do jednoho celku. „Na jeden skipas můžete jezdit na všech lanovkách, využívat kilometry sjezdovek,“ uvádí.
Oproti jiným nově budovaným nebo rekonstruovaným lyžařským areálům je příspěvek z fondů Evropské unie na rozvoj lyžování v Malé Morávce takřka zanedbatelný. Na investované miliardě korun se podílí zhruba deseti procenty. Údajně i proto, že provozovatel dalšího z místních lyžařských areálů Ski Karlov Zdeněk Mitáš je zapřisáhlým odpůrcem evropských dotací.
Ležatka odhaduje návratnost miliardové investice zhruba na osm let. Výhodou oproti konkurenci má být skutečnost, že se po celém areálu mezi jednotlivými lanovkami lze pohodlně pohybovat na lyžích nebo pěšky.
Malá Morávka má navíc výbornou dopravní dostupnost. „Z Bruntálu je to patnáct kilometrů, z Olomouce šedesát a obyvatelé Ostravy Poruby se sem dostanou rychleji než do Beskyd,“ dodává Ležatka.
Stovky milionů korun investují také další areály. Nový skiareál Klínovec vložil v posledních pěti letech do svého rozvoje půl miliardy, Ski Ještěd 400 milionů korun. „Doufáme, že změny povedou k většímu komfortu pro návštěvníky,“ věří Jan Svatoš ze Ski areálu Ještěd.
O stovkách milionů korun vložených do rozvoje hovoří i v lyžařském areálu Kouty v Jeseníkách.
Rekord v ohrožení Asociace lanové dopravy odhadla výši loňských lyžařských investic v České republice na 720 milionů korun. Pro nadcházející zimní sezonu je ve svých předpovědích ale optimističtější. „Investice do horských středisek v letošním roce jednoznačně přesáhnou investice loňského roku. Tyto investice kopírují zájmy českého zákazníka, který začíná dávat přednost pobytu na českých horách, ale také díky zkušenostem se službami v zahraničí je náročnější a vyžaduje komplexní nabídku služeb,“ uvedla asociace ve své zprávě. Jak velký objem financí v letošní sezoně přitáhly české kopce, asociace neuvedla.
Provozovatelé středisek a další lidé z oboru, které týdeník Euro oslovil, odhadují, že se celková výše investic bude pohybovat mezi 1,5 až 1,8 miliardy korun. Může tak přestat platit rekord z roku 2010, kdy provozovatelé tuzemských skiareálů vynaložili na rozvoj 1,58 miliardy. A velké sumy na zkvalitnění služeb potečou do českých hor i v následujících letech. Majitelé Skiareálu Špindlerův Mlýn například hodlají do propojení areálů Svatý Petr a Medvědín a výstavby několika nových sjezdovek investovat do roku 2018 až 1,3 miliardy.
Zatímco ještě před zhruba pěti lety dávali čeští lyžaři přednost svahům v západní Evropě, v posledních dvou letech zájem o českou „lyžovačku“ stoupá. Potvrzují to třeba zkušenosti spolumajitele a šéfa šumavského areálu Ski & Bike Špičák Vladimíra Kasíka. Dlouhá léta „stahovala“ klientelu českého areálu jeho konkurence z Velkého Javoru v sousedním Německu. Teď se situace pomalu obrací ve prospěch českého střediska. V minulých dvou sezonách na Špičáku rostl počet návštěvníků o sedm, respektive deset procent, což téměř přesně kopírovaly tržby. „Lyžovalo tady 100 až 110 tisíc lidí. Chceme, aby tento trend pokračoval, proto pravidelně investujeme do novinek a zkvalitňování služeb.
Optimální počet návštěvníků v zimní sezoně vidím na úrovni kolem 130 tisíc lidí,“ říká Kasík.
Firma investovala do rozvoje v posledních pěti letech 50 milionů korun, především do rozšíření rodinné sjezdovky na alpské parametry. V této sezoně tak vůbec poprvé pokryje nabídkou všechny typy lyžařů, od zdatných až po začátečníky. Finance investoval areál ze svého, případně s pomocí bankovních úvěrů, bez dotací z Bruselu.
Stále více lenochů Češi sice stále častěji vyhledávají tuzemská horská střediska, jejich lyžařská zdatnost ale v posledních letech klesá. I kvůli tomu, že řada škol z finančních důvodů ruší lyžařské kurzy. „Zdatnost bude stále horší, předpokládám, že návštěvnost poroste především tam, kde bude dle náročnějších sjezdovek k dispozici i velký a mírný svah pro děti a méně sportovně nadané,“ tvrdí jeden z provozovatelů skiareálu. Jeho slova potvrzuje zmíněná investice na Špičáku či nová rodinná sjezdovka ve středisku Kouty, nejdelší modrá sjezdovka na Moravě měřící přes tři kilometry. „Již svým názvem Pohodová předesílá, že je určena široké lyžařské veřejnosti všeho věku,“ tvrdí Petr Marek, ředitel společnosti K3 Sport, která areál vlastní. Kouty zahajují teprve čtvrtou sezonu, jsou tak jedním z nejmladších areálů v republice. Do jeho vybudování investovali majitelé stovky milionů korun.
Na českých horách je patrný ještě jeden trend. Tuzemští lyžaři již netráví na svahu celý den. V posledních letech dávají přednost spíše pohodlí. Stále běžnější je model: dopoledne lyžování, oběd a poté nějaká jiná aktivita, třeba návštěva nedalekého zábavního centra nebo regenerační procedura v lázních. Návštěvníci navíc zkracují dobu, po kterou pobývají v zimních střediscích. Stále častěji křižují svahy v rámci prodlouženého víkendu na rozdíl od let minulých, kdy jezdili na hory na celý týden.
Podle propočtů agentury Mag Consulting loni přijelo na české a moravské hory zhruba 800 tisíc návštěvníků. V meziročním srovnání je to zhruba o desetinu více. Třetinu návštěvníků tuzemských zimních středisek přitom tvořili lyžaři ze zahraničí, především Německa, Nizozemska, Ruska a Polska. Celková návštěvnost rostla navzdory katastrofické druhé lednové dekádě. Provozovatelé skiareálů doufají, že letošní sezona bude podařenější. „Abychom byli na nule, potřebujeme, aby byl areál v zimě v provozu zhruba šedesát dní,“ tvrdí spolumajitel areálu na šumavském Špičáku Kasík.
Stejné přání mají jeho kolegové v dalších horských střediscích.
Asociace lanové dopravy odhadla výši loňských lyžařských investic v České republice na 720 milionů korun.
O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz