Americký Groupon je takový starší brácha Slevomatu. Tento podnik za oceánem vůbec jako první přišel s konceptem hromadných slev, jaký dnes známe z mnoha podobných portálů. A právě do něj se na podzim rozhodla vložit svoji důvěru spojenou s částí financí česká investiční společnost Pale Fire Capital (PFC). Aby se nespálila a nepřišla o svůj vklad, přizvala zástupce českého Slevomatu, jehož úkolem je pomoci ,staršímu‘ sourozenci najít další cestu vpřed.
Tuzemští investoři z PFC se na rozvoji amerického Grouponu chtějí aktivně podílet, a proto pro něj připravili celý set dat. Součástí investiční teze je například i potenciál, který by byl realizován, právě kdyby Groupon kráčel stejnou cestou jako dnes velmi rozvinutý Slevomat. „Máme opravdu radost, že jako poctivá česká firma můžeme inspirovat giganty za oceánem, a také nás velice těší důvěra, s jakou se na nás investoři PFC obrátili,“ prohlašuje současný šéf Slevomatu Ladislav Veselý.
Obchod s příjemnými zážitky
„Uvidíme, jak se k návrhům Groupon postaví. Cesta zážitkové destinace se však již léta prokazuje jako byznysově funkční pro všechny zúčastněné strany - slevové portály, spotřebitele i partnery,“ doplnila ředitele jeho předchůdkyně ve vedení firmy Marie Havlíčková. Oba se při vytváření plánu pro amerického giganta snažili napodobit orientaci Slevomatu na sektor služeb. Naplnit životy lidí příjemnými momenty je totiž mottem české společnosti s asi 300 pracovníky. A jelikož s tímto konceptem dlouhá léta slaví úspěch, což dokládají reakce čtyř milionů registrovaných zákazníků, nabízí ho jako možnost rychlého růstu i kolegům v Grouponu.
Úspěch Slevomatu spočívá především ve skutečnosti, že v jeho nabídce si na své přijde majorita lidí. Nachází se tam zážitky z celé republiky i ze světa, a to společně s tipy, co lze podnikat v blízkém okolí mnoha měst. Aby si zákazník mohl vybrat opravdu cokoli, prokládá portál vlastní nabídku navíc ještě inzeráty nadnárodních firem i drobných živnostníků.
„Jsme velice vděční společnosti Slevomat, že s námi byla ochotna sdílet know-how, které jsme vedení firmy Groupon mohli ukázat. Pevně věříme, že cesta Slevomatu může posloužit jako velmi zajímavá inspirace, co by Groupon mohl změnit a jak by z té změny mohl profitovat,“ uvedl dále Jan Barta z PFC.
Odrazit se ode dna
Řada kroků k ozdravení firmy již v Grouponu proběhla. K několika personálním změnám letos došlo přímo v jeho managementu, společnost také snížila obrovský počet obchodních zástupců a část agendy převedla do on-line prostředí. Chicagská firma založená před 14 lety dnes obsluhuje 24 milionů lidí, nicméně ani to ji dosud nespasilo. Její tržní hodnota klesala několik let po sobě. Svého maxima dosáhla v roce 2011, kdy se akcie společnosti prodávaly v ceně 500 dolarů za kus a kdy portál evidoval 35 milionů registrovaných klientů. Potom však přišel tvrdý dopad, v důsledku kterého klesla hodnota akcií na pouhých 27,6 dolaru za kus, napsal před časem Forbes.
To každopádně investory z PFC neodradilo a rozhodli se Groupon podpořit v tom, aby tento trend dokázal zvrátit. Po dokončení proměny celého byznys modelu by společnost měla být podle vedení české investiční firmy zajímavým akvizičním cílem pro kupce, jako jsou například Booking Holdings, Expedia či Yelp.
Investoři Jan Barta a Dušan Šenkypl, kteří ještě spolu s Davidem Holým dali skupinu PCF dohromady, odkoupili loni ve společnosti dle Seznam Zpráv téměř šestiprocentní podíl. Hodnotu transakce se rozhodli nezveřejnit, ale podle uvedeného serveru byl tehdy celý Groupon oceněn přibližně na 817 milionů dolarů.
Změny neminou ani investora
Ostatně zkušenosti se zachraňováním podniků v PFC nasbírali už při spolupráci s Aukrem, které mělo podle investorů samotných již loni na jaře hodnotu okolo jedné miliardy korun a kde rovněž vlastní podíl. Na začátku vložili do virtuální dražební síně podstatně méně prostředků, které ale úspěšnou činností tržiště náležitě nabobtnaly.
Samotná skupina PFC je mladší než Groupon, existuje od roku 2015. Během října 2021 pak dokonce vydala pětileté dluhopisy v objemu 750 milionů korun. Do jejího portfolia patří už třicet firem, mezi nimi jsou například FAVI, Mobilní rozhlas Ondřeje Švrčka rostl v době pandemie o tisíce procent. Nyní jako Munipolis vyráží dobýt Evropu">Munipolis, cyklistický startup Rouvy nebo farmářské tržiště SCUK.