Brusel hledá cesty, jak zajistit spolehlivé dodávky zemního plynu
Přibližně sto plnících stanic na stlačený zemní plyn za miliardu korun chce do roku 2010 postavit v tuzemsku Česká plynárenská unie. Organizace, kterou tvoří osmnáct distribučních firem, prosazuje v České republice již třináct let zemní plyn jako energeticky výhodné a ekologicky šetrné palivo. A v posledních měsících je velice aktivní právě při propagaci využívání stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě. O dalším vývoji na trhu se zemním plynem hovořil týdeník EURO s generálním sekretářem České plynárenské unie Josefem Kastlem.
EURO: Neobáváte se, že Česko dopadne stejně jako Německo, kde se mohutně investovalo do výstavby plnících stanic na CNG, zájem motoristů však nesplnil původní očekávání a investoři se obávají velkých ztrát? KASTL: Plynárenská unie v České republice přijala trochu jinou strategii. Tedy investovat pouze do projektů, u kterých je zajištěna finanční návratnost. V počáteční fázi to jsou projekty spojené s městskou veřejnou dopravou, svozem odpadu a podobně. Současně je zařízení veřejně dostupné i pro tankování užitkových nebo osobních vozidel. Právě tohle je efektivní řešení pro obě strany - investora i uživatele.
EURO: Jenže motoristé nebudou využívat CNG dříve, než bude v Česku rozsáhlejší čerpací síť. A investoři zase nebudou masivněji stavět do doby, než bude více automobilů na CNG. Není to tak trochu začarovaný kruh? KASTL: Plánujeme i výstavbu plnících stanic na tranzitních komunikacích. Je pravda, že chcete-li nyní natankovat CNG, musíte z hlavního tahu sjet, je to určité nepohodlí. Pak je nutné si ale spočítat, jaké výhody využívání CNG přináší, třeba v podobě významných úspor paliva. O spolupráci jednáme i s prodejci klasických pohonných hmot. Přístup je všude stejný. Každý řekne ano, budeme investovat, ale chceme jistotu návratnosti. Je to pořád o tom samém. My jsme se snažili tento gordický uzel rozetnout a začít. Podobně se začínalo s propan-butanem. I když si myslím, že CNG má daleko větší perspektivu.
EURO: Jezdíte autem na stlačený zemní plyn? KASTL: Zatím ne, čekáme s netrpělivostí, zda mladoboleslavská Škodovka bude vyrábět superby nebo octavie poháněné CNG, protože bychom rádi používali české výrobky.
EURO: Evropská unie prosazuje větší využití ekologicky „čistých“ energií, tedy i zemního plynu, který se dováží převážně z Ruska. Na druhé straně však Brusel tvrdí, že chce zmenšit energetickou závislost na Moskvě. Není to rozporuplné? KASTL: Každý chce být soběstačný ve zdrojích paliv a energií. Pravda je ale taková, že Evropa, a ani Česká republika, nebude v dlouhodobém horizontu soběstačná. Žádné dosažitelné zdroje energie nemá. Současné vytěžitelné zásoby hnědého uhlí v ČR jsou do roku 2025. Dle mých informací navíc zásoby hnědého uhlí, které se mohou používat k vytápění domácnosti, vystačí zhruba do roku 2015. Máme nějaké zásoby uranu, ale je tu otázka jejich zpracování. V tom jsme závislí na cizích státech. Také na Rusku, jak se ukazuje z posledních jednáních o dodávkách palivových článků pro Temelín.
EURO: To znamená? KASTL: Je nutné se objektivně podívat, jaké zdroje jsou dosažitelné a dostupné pro Evropu, včetně ČR. Jsou mimo území EU a hodně jich je v Rusku. EU hledá cesty, jak spolehlivost a bezpečnost těchto dodávek posílit. To je dobré, protože to není jen otázka ČR, ale celé unie. Hledají se i trasy, které by umožnily diverzifikovat přepravní cesty, staví se třeba terminály na zkapalnělý zemní plyn z jiných lokalit než z Ruska.
EURO: O případném větším využívání zemního plynu v ČR může rozhodnout Pačesova komise. Ta pro vládu chystá koncepční materiál, který doporučí, z jakých zdrojů má Česko v následujících desetiletích pokrýt spotřebu energií. S jakými závěry komise budete spokojen? KASTL: S objektivními. Zemní plyn má s ohledem na požadavky, které jsou na energetickou koncepci státu kladeny, plno předností, ať se již jedná o snížení emisí CO2, efektivnost a dosažení možných úspor. Takže se s jeho vyšším využitím musí kalkulovat. Myslím si, že závěr komise bude jednoznačný, že by se měl zemní plyn na krytí potřeby energií v ČR jednoznačně podílet. Máme co nabídnout, třeba malé vysoce efektivní zdroje energií s osmdesáti a víceprocentní účinností, které současně vyrábí elektřinu a teplo, případně chlad. O dopravě jsem již hovořil. Rovněž si myslím, že bude v Česku zapotřebí postavit paroplynovou elektrárnu. Mám informace, že ČEZ nyní vybírá vhodné lokality. Třeba velcí investoři na Slovensku, v Maďarsku, Německu a Rakousku již o výstavbě velkých elektráren na zemní plyn rozhodli.