VIZÁŽ VÝROBKŮ Atraktivní design sehrává v houstnoucím konkurenčním prostředí čím dál větší roli. Řada podnikatelů ale stále neví jak oslovit designéra a jak lze moderní vzhled výrobku využít pro zviditelnění firmy. Výrobek s atraktivním designem je pro řadu firem stále španělskou vesnicí.
VIZÁŽ VÝROBKŮ
Atraktivní design sehrává v houstnoucím konkurenčním prostředí čím dál větší roli. Řada podnikatelů ale stále neví jak oslovit designéra a jak lze moderní vzhled výrobku využít pro zviditelnění firmy.
Výrobek s atraktivním designem je pro řadu firem stále španělskou vesnicí. „Podnikatelé si často nedokáží spočítat, co by jim investice do moderního vzhledu jejich zboží přinesla,“ říká designér Jiří Pelcl. Podle jeho slov zde velkou roli hraje také vztah podnikatele k umění a kultuře. „S určitou nadsázkou lze konstatovat, že do designu investují především osvícení lidé, kteří chtějí do výroby vnést kulturu, a takových je v Česku málo,“ tvrdí Pelcl.
Správně navržený design vyžaduje spolupráci umělce s technology a také obchodním týmem, který by měl na projekt navázat s promyšlenou marketingovou strategií. „A právě zde se u české společnosti stále projevuje dědictví minulého režimu: Za totality jsme nemuseli přemýšlet jak věci dostat na trh. Někteří podnikatelé se to nenaučili dodnes,“ zdůrazňuje.
„Stále ještě mnoho českých firem pracuje s návrhy z dob komunismu. Zejména tvary, barvy a materiály výrobků jsou často zastaralé,“ potvrzuje Veronika Loušová, předsedkyně občanského sdružení Czechdesign a designérka. Přitom podle jejích slov je v Česku kvalitních designérů dostatek. Pro kvalitní návrhy nemusí podnikatelé daleko za humna. Talentů je v Česku dost. Mnozí jsou úspěšní také v mezinárodních soutěžích, kde se umísťují mezi nejlepšími. „Zájem o ně projevují hlavně zahraniční firmy jako Electrolux, Zepter, Henkel i Ikea, které v Česku vypisují soutěže o nejlepší designerské projekty pro své nové výrobky,“ říká Loušová.
„Tuzemští podnikatelé často nevědí jak umělce pro práci oslovit, neumějí svoji vizi ani definovat v zadání,“ říká Dagmar Koudelková, kurátorka Design Centra České republiky. Problém spojit se s designérem mají obzvlášť menší firmy. Těm často chybějí na projekty také peníze. Investice do designu se pohybují od desítek do statisíců korun.
PODPORU NABÍZÍ STÁT I ASOCIACE
Design centrum nyní podnikatelům nabízí podpůrný program Design. „V praxi to funguje tak, že firma si požádá u našeho centra o příspěvek, který může být poskytnut buď na propagaci designu do výše 100 tisíc korun, nebo na jeho realizaci do výše 120 tisíc korun. Podmínkou je, že firmy musejí jednou tolik doinvestovat ze svých zdrojů,“ vysvětluje Koudelková. Doposud Design centrum přijalo 160 ze 184 žádostí a dotaci získalo 18 žadatelů.
Také sdružení Czechdesign se snaží podpořit komunikaci firem s designéry. „Pomůžeme firmám vybrat odborníka a také jim poradíme jak design skloubit s marketingovou strategií firmy a jejími plány do budoucna. Jsme rovněž schopni vypsat tendr nebo soutěž pro nejlepší návrh, včetně pravidel a sestavení poroty. Nabízíme také s tím související autorskoprávní podporu,“ popisuje Loušová.
MANAŽEŘI ZVEDAJÍ LAŤKU
K firmám, kterým se spolupráce s designéry jednoznačně vyplatila, patří například výrobce nemocničních lůžek, společnost Linet. „První spolupráci s výtvarníky jsme navázali v roce 1999, kdy jsme vyvinuli unikátní zdvihový mechanismus pro nemocniční lůžka, takzvanou sloupovou jednotku. Na její vizáži se podílel designér Ivan Dlabač ze studia Divan. Posléze začal pracovat také na celkové koncepci nového lůžka určeného pro oddělení JIP nebo ARO,“ líčí marketingový ředitel Linetu Tomáš Kolář. Ve stejné době se připravoval návrh lůžka Eleganza pro standardní nemocniční oddělení. Tento projekt Linet zadal designérovi Jiřímu Španihelovi. „Spolupráce se vyplatila - lůžko Eleganza se stalo naším nejprodávanějším produktem. Lůžko Multicare zase v roce 2000 získalo Národní cenu za design roku,“ přibližuje Kolář. Také loni obdržela společnost cenu Vynikající Design za univerzální lůžko Image a Stretcher v rámci soutěže, již vyhlašuje Design centrum České republiky.
Na atraktivním designu staví i společnost Tescoma. „Investice do něj nám umožňuje uvádět na trh výrobky, které předstihují konkurenci. Jinak bychom mohli jen těžko obstát v souboji s levnými značkami z dovozu, které se na trhu objevily především po vstupu Česka do Evropské unie,“ přibližuje vedoucí marketingu Jiří Ambrož.
Tescoma v loňském roce do designu investovala 30,5 milionu korun. Dalších 10 milionů vydala za nákup výrobních forem. Před třemi léty také investovala do výstavby vývojového a designérského centra. Počáteční investice do centra se vyšplhala na 21 milionů korun. „Návratnost musíme hodnotit globálně a z dlouhodobého časového měřítka. Třeba tím, že vývoj nových výrobků výrazně zvyšuje prestiž a image firmy i značky. Tržby výrobků v prodeji do devíti měsíců od prvního naskladnění se pohybují okolo osmi procent z celkového obratu firmy,“ popisuje Ambrož.
DESIGN TÁHNE HLAVNĚ ŽENY
Kolář tvrdí, že Linet si již nemůže dovolit při konstrukci nových lůžek nespolupracovat s designéry. „Propracovaný a pěkný design se stal atributem našich výrobků. Nedá se samozřejmě vyčíslit, jak se design odráží na obratu, lze ale předpokládat, že pokud bychom stavěli lůžka pouze konstrukčně, bez designéra, určitě by se to podepsalo negativně na řadě parametrů, které nám dnes pomáhají prodávat. Hezký vzhled má při prodeji stále větší význam, protože o nákupu lůžek rozhodují zdravotní sestry. Právě ženy považují estetický vzhled za důležitý. Design ale samozřejmě není jen záležitostí estetiky, významným hlediskem je ergonomie výrobku nebo snadná obsluha, což jsou přesně ty vlastnosti, které výrobku umí dodat zkušený designér,“ tvrdí.
Jak si počínat při výběru designéra? „Prvotní je uvědomit si, co od designéra očekáváte.
V případě Linetu bylo nutné navázat spolupráci s někým, kdo umí nejen vymyslet pěkný obal, ale rozumí i tomu, co je uvnitř a jak to funguje. Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, moderní nemocniční lůžka jsou složité mechanismy.
A ty je nutné integrovat do vizáže líbivého kusu nábytku, což není vždy jednoduché. I proto, že oba naši designéři jsou technicky založeni, funguje spolupráce k oboustranné spokojenosti už téměř deset let,“ říká Kolář.
Výrobce obuvi Alois Šustek zase doporučuje navázat spolupráci se studenty designérských oborů. „Dát mladým talentům příležitost, a tak si potenciální spolupracovníky připravovat pro budoucí intenzivní spolupráci,“ radí.
ŠANCE JAK SE ZVIDITELNIT
Kvalitní design může být ideálním prostředníkem, jak na produkt či značku upozornit například přes ocenění v designérských soutěžích. Jednou z mnoha příležitosti je v Česku soutěž o Vynikající výrobek roku, kterou vyhlašuje Design centrum České republiky v kategoriích Dobrý design, Vynikající design a Národní cena za design.
Jenže ne všichni manažeři dokáží hospodařit s oceněním dostatečně efektivně. „Mnozí si vedou velmi dobře. Například o tom informují nejen ve svých materiálech, ale také přímo na výrobku,“ přibližuje kurátorka centra Koudelková. Takovým příkladem je Marek Špalek, ředitel společnosti Nové vinařství. Letos si společnost připsala hned dvě ocenění z oblasti designu. „Díky tomu jsme se zviditelnili v různých časopisech a další informace o společnosti se objeví ve výroční publikaci Design centra. Používáme také logo a billboard Ceny designu; nachystali jsme si i malé samolepky na láhve, jež zákazníky na ocenění upozorňují. Nemluvě o tom, že jsme tím získali pár nových zákazníků,“ líčí Špalek.
Také pro Linet jsou získané tituly nedílnou součástí propagace. „Počínaje publicitou v médiích, která je s takovou událostí spojena, konče tím, že v marketingové podpoře používáme v souvislosti s konkrétními výrobky loga cen a soutěží, kde jsme uspěli,“ uvádí Kolář.
PROGRAM DESIGN PRO MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKY
* projekt je ohraničen na rok 2007
* autorské dílo musí žadatel předložit poskytovateli dotace do šesti měsíců od zařazení do programu, nejpozději však do 15.11. 2007
* žádostí přijímá Design centrum České republiky v Brně, Radnická 2, 602 00 Brno
* více informací na www.designcentrum.cz