Letošní ročník technologického veletrhu Invex vyvolal mezi odbornou veřejností velké rozpaky.
Značně ořezaný veletrh přilákal nejméně vystavovatelů i návštěvníků ve své historii. Proč v zahraničí i regionální IT veletrhy fungují, kdežto Invex strádá?
Zklamání, rozčarování, labutí píseň či dokonce fiasko. Taková hodnocení zaznívají v souvislosti s posledním ročníkem tradičního brněnského veletrhu Invex, zaměřeného na informační technologie. Ten zaznamenal letos doposud nejvýraznější úbytek v počtu vystavovatelů i návštěvníků. Jejich počet klesl meziročně zhruba o třetinu na přibližně 300 vystavovatelů a 50 tisíc návštěvníků. S úbytkem zájmu se potýkají i velké zahraniční technologické veletrhy, jako je CeBIT. Pokles ale zdaleka není tak výrazný a některé akce díky úzké specializaci dokáží i dnes růst.
Horší zprávou je výhled do budoucna. Firmy, které už prezentace na veletrhu vzdaly, totiž většinou návrat neplánují. Naopak opustit Invex se ale na základě letošních zkušeností chystají i stávající vystavovatelé. „Uvidíme, jaká bude organizace a struktura příští rok, a podle toho se rozhodneme. Při zachování současné struktury by to pro nás už příští rok nemělo význam,“ tvrdí marketingový manažer firmy Lenovo Jan Solař.
Pořadatelé sice tvrdí, že letošní ročník naplnil očekávání, přesto si ale nutnost změn uvědomují. „Už dnes je možné říci, že se Invex změní, a to zcela zásadně. Letošní ročník tak byl posledním v tradiční podobě, jak ho známe z minulých let. Pečlivě letošek analyzujeme a chystáme jeho zbrusu novou tvář,“ tvrdí bez podrobností vedoucí manažer Invexu Radek Malý.
Falešná spokojenost?
Zřejmě jediným, kdo o letošním Invexu mluví pozitivně, jsou zástupci pořádající firmy Brněnské veletrhy a výstavy (BVV). Podle vyjádření vedoucího manažera veletrhu Radka Malého by se dokonce mohlo zdát, že si podobný vývoj přáli. Osmnáctý ročník podle něj naplnil očekávání. „Invex ubral na masovosti, ale přidal na kvalitě doprovodných konferencí a tematických projektů. Je to směr, kterým se chceme i nadále ubírat,“ dodává Radek Malý. Odvolává se přitom na ohlasy vystavovatelů i návštěvníků. „Jak vyplynulo z průzkumů přímo na výstavišti i z reakcí vystavovatelů, hodnotili posun k odbornosti pozitivně,“ tvrdí Malý.
Přiznává však, že z pohledu vystavovatelů nebylo hodnocení zdaleka vždy jednoznačné. „Vystavovatelů ubylo, tento fakt není třeba zastírat a byl terčem časté kritiky. Ale ti, kteří se veletrhu aktivně účastnili, byli veskrze spokojeni. Rozhodně nebyl ojedinělý nárůst realizovaných kontaktů či schůzek oproti minulým letům,“ říká.
Hodnocení aktuální podoby veletrhu podle IT firem je ale většinou tristní. „Letošní podoba, měřena návštěvností a velikostí výstavní plochy, dostala Invex za bod zlomu. Pokud nedojde k zásadní změně formy veletrhu, byl letošní ročník velmi smutnou derniérou kdysi vzkvétajícího veletrhu,“ konstatuje Karel Taschner ze společnosti Hewlett-Packard. Spíše výjimkou jsou pak firmy, které na poklesu vystavovatelů vydělaly. Ubyla jim totiž konkurence. „Přínos letošního ročníku hodnotíme jako velmi dobrý. Získaných kontaktů bylo dokonce o něco málo více než loni. Zřejmě se výrazně projevil pokles vystavovatelů i přes pokles návštěvníků,“ vysvětluje marketingový ředitel firmy ABRA Software David Němec. Větší zájem hlásí i výrobce počítačového vybavení, firma Lenovo. „Byli jsme na Invexu jako jeden z mála výrobců počítačů. Na rozdíl od předchozích ročníků jsme měli větší prostor díky menší konkurenci,“ tvrdí marketingový manažer Lenova pro Česko a Slovensko Jan Solař.
Velcí ztrácejí zájem
Obzvláště nepříjemným faktem pro pořadatele i fanoušky je především nezájem velkých firem. Ty buď Invex opustily úplně, nebo se výstavy zúčastnily pouze jako partneři některé z doprovodných akcí. Například Microsoft tak místo vlastního stánku spojil Invex s představením svého technologického inkubátoru, přední dodavatel čipů Intel prezentoval produkty v rámci herního pavilonu a společnost Hewlett-Packard byla pouze partnerem odborných konferencí.
Právě tyto firmy a další velcí hráči na trhu se přitom ještě před několika lety chlubili těmi nejrozlehlejšími stánky. „Doba velkých firemních stánků je nenávratně pryč, ale nechceme žehrat na současný stav. Naopak, chceme využít značného potenciálu trhu ICT. Invex zkrátka bude jiný, než jak jsme ho doposud znali,“ přiznává Radek Malý.
Zájem klesl na bod mrazu i mezi dalšími významnými firmami – mobilními operátory. Ti sice tvrdí, že pro ně Invex nikdy nebyl prioritou, i tak ale byly hostesky Telefóniky O2 nebo T-Mobilu vidět v dřívějších letech na každém kroku. Letos do Brna nejel ani jeden z operátorů. „Veletrhy pro nás nikdy nepatřily mezi klíčové kanály komunikace a v současné formě, ve které fungují, pro nás jako médium nemají význam“, potvrzuje mluvčí T-Mobilu Jitka Pajurová.
Podle mluvčího Vodafonu Miroslava Čepického neúčastí velkých firem z oboru vzniká jakýsi začarovaný kruh. „Velcí vystavovatelé na Invexu příliš nevystavují, protože chtějí oslovit specifickou cílovou skupinu. A naopak návštěvníci zajímaví pro velké vystavovatele na tento veletrh nechodí, protože tam nenajdou pro ně relevantní řešení či produkty,“ vysvětluje Čepický.
Vítězí internet a speciality
Důvodů, proč Invex i některé další technologické veletrhy zažívají ústup ze slávy, je více. Většina Profitem oslovených firem se shoduje, že se prezentace na brněnském výstavišti jednoduše nevyplatí. „Každá takováto účast je především marketingovou investicí. Na začátku si nejprve uděláme rozvahu, jaké jsou náklady a jaké přínosy. Pokud jsme přesvědčeni, že se účast vyplatí, investujeme, pokud nám to obchodně nevychází, neinvestujeme,“ naznačuje marketingový ředitel české pobočky Microsoftu Jiří Grund.
Další příčinou je i stále rozšířenější internet. Výrobci si dnes nemohou dovolit „schovávat“ žhavé novinky na termín veletrhu a zveřejňují informace právě na webu. „Rozmach internetu a rychlost, s jakou východní výrobci uvádějí na trh novinky během celého roku, znamená, že veletrh jako Invex už není pro přestavování novinek atraktivní,“ potvrzuje ředitel firmy Softcom Aleš Plašil. Pro firmy jako Softcom, které se zabývají prodejem počítačového vybavení i spotřební elektroniky, je navíc nevhodný i termín konání na začátku října. „V tento čas již IT firmy prožívají růst obratů a začátek IT sezony,“ dodává Plašil.
Podle Jitky Pajurkové ze společnosti T-Mobile klesá i počet potenciálních zákazníků, které je možné prostřednictvím veletrhů oslovit. „Doba už odzvonila veletrhům jako místu, kde se dají uzavřít nové kontrakty či přitáhnout noví zákazníci. Účast s vlastní expozicí je tedy spíše imagetvornou záležitostí, spadající do kategorie »nice-to-have«,“ vysvětluje Pajurková.
Firmy proto dnes oslovují potenciální zákazníky většinou jinou cestou. Například Microsoft se podle Jiřího Grunda zaměřuje na menší, ale přesněji cílené semináře či roadshow. „Čísla ukazují, že to je model, který funguje,“ tvrdí Grund. Také společnost Oki dává přednost úzce specializovaným akcím. „Přínosnější je pro nás účastnit se úžeji specializovaných výstav, jako je například Reklama Polygraf,“ říká Jana Bořilová.
Inspirace kousek za hranicemi
Zahraniční zkušenosti ale potvrzují,
že i v dnešní době mají technologické veletrhy šanci najít uplatnění. Důkazem může být například hannoverský CeBIT. Počet vystavovatelů na této akci se konstantně drží kolem šesti tisíc. Návštěvnost sice v posledních dvou letech spadla pod magickou půlmilionovou hranici, přesto ale pokles není nijak dramatický. Spíše než s mamutí akcí typu CeBIT jsou pro srovnání vhodné jiné veletrhy regionálního charakteru.
Například v Rakousku funguje již čtvrtým rokem veletrh ITnT. Ve srovnání s CeBIT jde spíše o trpaslíka. Díky sledování trendů se ale veletrhu na rozdíl od Invexu daří růst. „ITnT se na rozdíl od ostatních mezinárodních odborných IT veletrhů v regionu velmi slibně rozvíjí,“ tvrdí Matthias Limbeck, jednatel pořadatelské Reed Exhibitions Messe Wien. Tento veletrh podle pořadatelů láká stále více vystavovatelů především díky vysoké odbornosti. Na rozdíl od Invexu, který po skončení odborného programu zaplaví lovci propisek, se rakouský veletrh soustřeďuje výhradně na profesionály. Podle údajů pořadatelů patří v průměru 20 procent návštěvníků k top managementu a dalších 10 procent jsou IT manažeři. Přestože byl loni počet návštěvníků pouze necelých 17 tisíc, přilákal veletrh téměř 400 vystavovatelů včetně významných velkých firem z oboru.
Jinou inspirací pro Invex by mohl být největší světový veletrh spotřební elektronicky CES v Las Vegas. Ten se naopak místo firemního segmentu zaměřuje na spotřebitele, podobně jako veletrh Digitex. Také díky tomu i po čtyřiceti letech existence stále roste.