Menu Zavřít

Inzeráty konkurence mohou napovědět mnohé

12. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Opomíjený zdroj informací se vyplatí pravidelně a pozorně sledovatRelativně levným zdrojem velmi užitečných informací mohou být především pro malé a střední podnikatele inzertní stránky konkurenčních firem v tisku. Dobré je sledovat a vyhodnocovat například jejich produkty, ceny, novinky, služby, akce pro zákazníky, ale i hledání zaměstnanců či obchodních partnerů.

Opomíjený zdroj informací se vyplatí pravidelně a pozorně sledovat

Relativně levným zdrojem velmi užitečných informací mohou být především pro malé a střední podnikatele inzertní stránky konkurenčních firem v tisku. Dobré je sledovat a vyhodnocovat například jejich produkty, ceny, novinky, služby, akce pro zákazníky, ale i hledání zaměstnanců či obchodních partnerů.

Jak sledovat konkurenci? Mnohý malý a střední podnikatel asi automaticky odpoví, že v terénu. Návštěvou v jejím obchodu, na veletrzích a výstavách, sledováním její produkce v obchodní síti, získáváním poznatků od obchodních zástupců. Inzeráty se v tomto výčtu asi objeví až na konci, a pokud budou jmenovány, tak spíše jako náhodné či sporadické informace. Neprávem.

Předpokladem je pravidelnost

Sledování inzerátů příliš mnoho financí nestojí. Vyžaduje ale pravidelnost, když pověřený pracovník firmy by měl denně sledovat vybrané tiskoviny. Taková činnost může odhadem zabrat půl hodinky denně. Samozřejmě záleží na oboru činnosti či na počtu konkurenčních firem. Další čas zabere vyhodnocování. To však není třeba dělat denně, stačí jednou týdně či měsíčně. Pro vyhodnocení a závěry je samozřejmě potřebný určitý systém - především určit si co, koho, kde a jak sledovat. Nejsnadnější odpověď z uvedených otázek je zřejmě na tu, koho sledovat. Není snad firmy, která by svoji konkurenci neznala. Obtížné by ani nemělo být rozdělit si konkurenci do několika kategorií podle míry ohrožení - tedy zda je to konkurence přímá, s níž se na trhu neustále střetáváme a jež pro nás představuje největší hrozbu, nebo zda se jedná „pouze“ o konkurenci okrajovou. Ale i tu je samozřejmě třeba pečlivě sledovat, protože z okrajové může vyrůst v nebezpečnou.

bitcoin_skoleni

Široká vypovídací schopnost

V íce času je asi třeba věnovat odpovědi na otázku „co“. Samozřejmě, produkty konkurenční firmy, její ceny, novinky. Zapomínat by se nemělo ani na servisní a další služby, případně její spotřebitelské soutěže či různé „věrnostní“ akce pro zákazníky, slevy. O konkurenci ale mohou mnohé napovědět i další inzeráty, například řádkové, v nichž hledá zaměstnance určitých profesi. Hledá opakovaně pracovníky pro stejnou profesi, nebo brigádníky? Takové inzeráty mohou naznačovat rozšiřování konkurenční firmy či větší počet zakázek, které získala. Mohou ale také napovědět, že personální politika firmy má slabiny nebo má nějaké jiné problémy a zaměstnanci jí odcházejí. Pokud konkurence například v inzerátech hledá studenty či další brigádníky pro telemarketing apod., lze usuzovat, že připravuje rozsáhlejší propagační directmarketingovou kampaň. Tyto personální inzeráty (vyjma hledání brigádníků pro marketingové činnosti) se většinou neopakují denně, ale v delších časových intervalech - třeba jednou za měsíc či ještě později. Širší vypovídací schopnost mají i inzeráty, v nichž konkurence hledá partnery, dodavatele. Signály opět mohou být vyhodnoceny minimálně dvojím způsobem: konkurence je ve finančních obtížích a dosavadní dodavatel je pro ni drahý, nepohodla se s ním, nebo mu dluží peníze. Anebo naopak: konkurence se chystá rozšiřovat svoji činnost, ať již zavedením nových výrobků, nebo chce rozšířit svoji činnost do dalšího regionu, a ke svým současným dodavatelům hledá další. Samostatnou kapitolou je pak sledování a vyhodnocování inzerce a propagace ve formě „PR článků“, tedy public relations. Vedle jejich „inzertní hodnoty“ je vhodné se zde zamyslet i nad vytvářením image konkurence prostřednictvím těchto článků.

  • Našli jste v článku chybu?