Mezi jednotlivými formami internetové reklamy v České republice podle statistik SPIR stále vede takzvaná plošná reklama, tedy bannery, obrázky nebo videa. Oproti minulým letům ale její podíl postupně klesá.
Zájem inzerentů si získávají jiné modely. Jedním z nejúspěšnějších jsou kontextová reklama pomocí klíčových slov a reklama zobrazovaná ve vyhledávačích. Tu u nás poskytují třeba firmy Google, Seznam, Centrum.cz nebo Etarget. „Všeobecně jsou nejpoužívanější plošné formáty typu banner v různých rozměrech, ale velice efektivní jsou přednostní výpisy v katalozích a takzvaná klíčová slova,“ říká výkonná ředitelka Sdružení pro internetovou reklamu Kateřina Hrubešová.
V případě kontextové reklamy zadavatel sestaví textový inzerát na své produkty nebo služby. Pak vybere klíčová slova, která nejvíce souvisejí s jeho byznysem. Po spuštění kampaně se pak textový inzerát zobrazuje na webových stránkách partnerů systému. Omezuje se ale přitom na weby, kde se vyskytují právě zmiňovaná klíčová slova. Například cestovní kancelář bude nejspíš volit klíčová slova jako dovolená, zájezd nebo prázdniny. Pak se bude inzerát zobrazovat na všech webových stránkách členů reklamního systému s výskytem těchto klíčových slov.
Reklama ve vyhledávačích, která bývá občas do kontextové reklamy také řazena, funguje obdobně. Zadavatel zvolí textový inzerát a přiřadí k němu klíčová slova. Text se pak bude zobrazovat všem uživatelům vyhledávače, kteří tato klíčová slova budou hledat. A to buď přímo ve výsledcích vyhledávání, nebo například v postranní liště. Tato forma reklamy je daleko účinnější než například bannery. „Výhodou reklamy ve vyhledávání je fakt, že uživatel je oslovován inzercí ve chvíli, kdy aktivně vyhledává informace a většinou také bývá v rozhodovacím nákupním procesu. V tuto chvíli je možné ho velmi úspěšně oslovit cílenou reklamou,“ vysvětluje manažer systému Sklik společnosti Seznam Jiří Chomát.
Měřitelnost internetové reklamy je pro všechny její formy společná – není problém zjistit, kolik lidí na banner nebo textovou reklamu kliklo a navštívilo stránky firmy. Podstatný rozdíl je však ve financování reklamy. Zatímco v případě plošné reklamy inzerent většinou platí za zobrazení banneru, u kontextové reklamy, zobrazované na webových stránkách nebo ve vyhledávačích při zadání klíčového slova, je nejrozšířenějším platebním modelem takzvaný pay-per-click (PPC). Zadavatel reklamy v tomto případě neplatí za její zobrazení, ale pouze za každé kliknutí na inzerát nebo banner. Díky tomu je možné daleko přesněji naplánovat a kontrolovat celkové výdaje na reklamu.