Menu Zavřít

IPhone v šedém flanelovém obleku

12. 3. 2008
Autor: Euro.cz

Apple se chystá prosadit na podnikovém trhu a roznítit soupeření s BlackBerry

Steve Jobs nikdy nebyl moc na obleky, nenosil je ani neprodával nic lidem, kteří je nosí. V módě se osobně kloní k džínsům a falešným rolákům a téměř všechny výrobky, které firma Apple vytvořila od té doby, co se do ní před deseti lety vrátil, jsou zaměřené na spotřebitele.
Teď se ale Jobs chce soustředit na podniky. Šestého března ve svém sídle v kalifornském Cupertinu společnost Apple ohlásila strategii na využití svého iPhonu, který umí brouzdat po webu, ke vstupu na podnikový trh. Apple plánuje, že uspíší vývoj dalšího softwaru pro tento telefon, zlepší zabezpečení přístroje a postará se o jeho kompatibilitu s populárními e-mailovými systémy, jako je všudypřítomný Outlook firmy Microsoft. Je možné, že takové kroky povedou k tomu, že podniky budou ochotněji souhlasit, aby iPhone mohli používat jejich zaměstnanci. Ohlášená opatření udělají z Applu přímého konkurenta společnosti Research In Motion (RIM), jejíž přístroje BlackBerry v současnosti vévodí trhu bezdrátového e-mailu.
K pronikání na podnikový trh dochází v době, kdy Apple nutně potřebuje nový zdroj růstu. Akcie společnosti se od začátku letošního roku propadly o 35 procent kvůli zpomalení prodejů iPodů a snižujícím se spotřebitelským výdajům. iPhone může rozhodně být po letech tou nejlepší šancí Applu vstoupit na podnikový trh. Nejenže je větší pravděpodobnost, že si zaměstnanci budou moci dovolit utratit horentní sumu 400 dolarů s přispěním své firmy, ale mnozí už prahnou po módních, užitečných alternativách BlackBerry a dalších existujících přístrojů. „Příštím velkým kolbištěm je bezdrátový trh [pro podniky],“ uvádí Rich Nespola, předseda a generální ředitel telekomunikační poradenské firmy Management Network Group.
Před Jobsem však bude stát spousta nových úkolů. Apple si potřebuje vybudovat důvěryhodnost u kupců z řad podniků po letech, kdy je do značné míry ignoroval. Aby vyhověl jejich potřebám, bude možná třeba, aby změnil svůj podnikatelský model. A bude muset být vůči partnerům otevřenější než v minulosti. Přehodnocení bude možná potřebovat dokonce i klávesnice iPhonu. Přístroj BlackBerry má dotykovou klávesnici, která umožňuje snadné psaní dvěma palci, kdežto iPhone vyžaduje, aby lidé psali na klávesnici na dotykovém displeji, často jedním prstem, což mnohým může připadat nešikovné a pomalé. „iPhone je zábavný a úžasný, ale nehodí se k podnikání,“ tvrdí Julie Krollová, hollywoodská konzultantka, kterou iPhone tak otrávil, že ho po třech týdnech věnovala přítelkyni.
Jobs si bude muset získat přízeň informačních ředitelů, kteří rozhodují, jakou technologii si podniky kupují. Kvůli jednoduchosti a ceně chce většina informačních šéfů podporovat co možná nejmenší počet přístrojů a mnozí z nich už investovali do technologie společnosti RIM – do přístrojů BlackBerry i do serverů RIM, které zajišťují, aby elektronická pošta byla co nejrychlejší a zabezpečená před slídivýma očima. Společnost RIM se díky dvanácti milionům uživatelů stala lídrem trhu, protože je přitažlivá jak pro informační ředitele, tak pro nejvyšší šéfy. „Jsou to tak návykové přístroje, že se jim jen tak pro nic za nic neříká CrackBerrys,“ podotýká William Markey, prezident telekomunikační poradenské firmy RelevantC.

ODLIŠNÁ PRAVIDLA Aby se Apple utkal s technologií společnosti RIM, bude muset podle expertů vyvinout daleko komplexnější serverovou technologii, než jakou má dnes. Jakmile si nějaký podnik zvolí iPhone, bude muset mít jistotu, že jeho software je neustále aktuální, bezpečný a že funguje bez závad i s jinými mobilními technologiemi. Je nutné vyvinout komplexní postupy, například způsoby, jak vyřazovat iPhony z činnosti ve chvíli, kdy nějaký řídící pracovník přístroj ztratí. A místo zákaznických středisek fungujících od devíti ráno do pěti odpoledne velcí podnikoví klienti vyžadují podporu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
Sám Jobs prohlašoval, že je téměř nemožné, aby nějaká technologická společnost úspěšně prodávala jak podnikům, tak i spotřebitelům. Existují odlišné ziskové marže, nákladové struktury a přístupy k prodeji. Apple se pokusil o vstup na podnikový trh v minulosti několikrát, například s výkonnými paměťovými a serverovými výrobky, ale nedostal se moc daleko. „Jasná pravda je, že pokud jde o podnikový trh, je to svět [Microsoftu],“ přiznává Matthew Wilkins, analytik výzkumné firmy iSuppli.
Vstup na podnikový trh vyžaduje i méně viditelné změny. Zatímco generální ředitelé podnikových dodavatelů tráví většinu času na cestách a přesvědčují zákazníky, šéfové spotřebitelských firem mají tendenci vymýšlet skvělé výrobky ve svých kancelářích. Dnes může Jobs klidně trávit celý čas ve firemním sídle v Cupertinu a pobízet svůj tým, aby zdokonalil příští výrobek.

„ZUŘIL JAK BLÁZEN“ Pak je tu otázka partnerské spolupráce. Apple byl v minulosti v nejlepším případě obtížným partnerem. Vezměte si iPhone. Než aby někomu dovolil napsat pro tento přístroj software, Apple poskytl jen tolik informací, aby internetoví programátoři mohli psát základní programy dostupné na internetu. Programy předem zavedené do přístroje byly výsledkem těsné spolupráce s hrstkou lídrů trhu, jako je Google. Brian Bogosian, výkonný ředitel společnosti Visto, zjistil, jak moc se Jobsovi nelíbí, když se lidé zvenčí šťourají ve výrobcích Applu. Loni v létě, několik hodin po tom, co firma Visto předvedla e-mailový systém, který umožňoval, aby iPhone pracoval s outlookem a dalšími e-mailovými systémy, vzteklý Jobs zavolal Bogosianovi. „Zuřil jak blázen,“ vzpomíná Bogosian. Když Jobse přesvědčil, že se společnost Visto do přístroje nezákonně nenabourala, ucházel se o to, aby Apple podporoval software značky Visto, který v současnosti používá 3000 společností. Bogosian tvrdí, že Jobs už ho nikdy nekontaktoval. Apple teď nepochybně mění názor, pokud jde o software iPhonu. Na předváděcí akci 6. března se pozornost soustředila na vývojářskou sadu, kterou bude moci používat každý programátor k vytváření programů kompatibilních s iPhonem. Avšak Apple bude pečlivě kontrolovat distribuci a prodej výsledného softwaru. Místo toho, aby si každý mohl prodávat svůj software pro iPhone, Apple bude patrně trvat na tom, aby se prodával jen prostřednictvím programu podobného iTunes a provozovaného Applem. Opravdovým kumštem bude udělat z iPhonu něco víc, než umí přístroj BlackBerry, který se používá hlavně k e-mailování. Protože iPhone je v zásadě počítač Mac v malém s objemnější pamětí a větším výkonem zpracování než většina konkurenčních přístrojů, je na něm možné spouštět obrovskou škálu softwaru. Jednou z možností by bylo vybavit iPhone videokonferenčním softwarem Apple iChat. Designový guru Jakob Nielsen si myslí, že podniky si mohou vytvářet upravený software, aby zaměstnancům umožnily na telefonu provádět nejrůznější běžné úkoly, počínaje kontrolou stavu zásob a konče vydáváním obědů, aniž bude třeba spouštět počítač. Přes všechny těžké úkoly, před kterými Apple stojí, nikdo Jobse nepřehlíží. Mluvčí společností General Electric, Texas Instruments a New York Life Insurance, ti všichni prohlašují, že i když dnes iPhone nepodporují, bedlivě sledují, jak se vyvíjí. A projeví-li zájem kupující z řad podniků, mnoho vývojářů komerčního softwaru jim s radostí poslouží. „Když Apple udělá z iPhonu přístroj, který bude přívětivější k podnikům, mohu garantovat, že budeme jedni z prvních, kdo ten produkt podpoří,“ prohlašuje William Hurley, hlavní architekt strategie otevřeného zdrojového kódu z firmy BMC Software. To je znamení, jak daleko Apple pokročil. Regis McKenna, průkopník technologického marketingu, který v osmdesátých a devadesátých letech pracoval u Applu, si vzpomíná, jak bývalým generálním ředitelům Johnovi Sculleymu a Michaelu Spindlerovi doporučoval, aby se Apple rozhodl, zda chce být Sony nebo IBM. Jeho tehdejší doporučení znělo: na spotřebitelském trhu by bylo lepší honit se za Sony, než konkurovat strategii Big Blue (IBM). „Tehdy Apple neměl potřebné zdroje, důvěryhodnost ani výrobky,“ poznamenává. Teď je to ale jiné. „Myslím, že může uspět,“ dodává McKenna.

/text v červeném obdélníku na s. 30 dole/
Skutečným kumštem bude prodávat iPhone jako něco víc než přístroj BlackBerry, který se používá hlavně k e-mailování

/text ve žlutém boxu na s. 32 nahoře/
Úkoly Applu na podnikovém trhu iPhone je nejlepší trefou Applu v oblasti prodeje podnikům. Ale skvělý produkt by sám o sobě nestačil.

Nové role Když Apple zůstane společností z oblasti spotřební techniky, Steve Jobs bude moci zůstat v kalifornském Cupertinu a soustředit se na vývoj produktů. Prodej podnikům znamená vydat se na cestu a přesvědčovat podnikové zákazníky.

Více spolupráce Apple v posledních letech vyvinul víc softwaru, který lidé používají ve svých Macích. Podniky však chtějí vyvíjet vlastní kód nebo používat programy od jiných vývojových firem.

Podpora Velcí zákazníci vyžadují naprosto spolehlivou nepřetržitou podporu. To znamená, že štíhlý, šetrný Apple bude asi muset investovat do další infrastruktury a jejího personálního obsazení.

Pramen: BussinessWeek

/popisek v pravém dolním rohu foto na s. 32/
Podnikový trh je doménou Microsoftu, míní jeden z analytiků

FIN25

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?