Až si budete chtít koupit nový iPhone nebo iPad, vezměte to přes burzu. Ne že byste je tam sehnali, ale proč nezvolit stejně překvapivé cesty k těmto ikonám moderní popkultury, jaké provází fungování samotné firmy Apple?
Foto: Apple
Ta už ohromila svět mnohokrát. Naposledy, když oznámila výsledky za poslední loňské čtvrtletí. Čekalo se leccos, ale že by tržby Apple vzrostly ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 73 procent a oproti předchozímu čtvrtletí skoro o dvě třetiny, nepředpokládal nikdo. Víc než polovinu ze 46miliardového obratu udělal prodej iPhone a souvisejících služeb. A pak že se sázka na jeden produkt nemůže vyplatit a pro firmu znamená spíše riziko.
Řada škarohlídů už několikrát předpovídala, že Apple závislost na jednom produktu nemůže ustát. Vždyť telefonů s konkurenčním operačním systémem Android, které jsou úspěšné právě díky úspěchu telefonu od Apple, se prodá víc. Jenže iPhone je prostě iPhone. Víc než o mobil jde o symbol moderní doby a příslušnosti k ní. Proč by jinak začátkem ledna stovky Číňanů ze vzteku zasypaly nejstarší pekingský Apple Store vejci, když v den zahájení prodeje nového modelu iPhone 4S obchod neotevřel.
Po oznámení hospodářských výsledků vyskočily akcie „nakousnutého jablka“ na rekordní ceny a Apple přeskočil ropný koncern Exxon jako firma s největší tržní hodnotou na světě. Jeho cesta na vrchol je vydlážděna chytrým přebíráním inovací jiných a jejich vylepšováním, důrazem na jednoduchost ovládání i ignorováním hlasů, že trh na vizionářské produkty ještě není připraven.
Pokud tedy věříte, že fenomén Apple má v kapse ještě pár vizí, které ovládnou svět, jeho produkty teď nekupujte. Raději si sežeňte pár jeho akcií. Kdo před třemi lety vsadil na Apple a koupil si po 100 dolarech dvě akcie, má dnes v kapse dolarů 900. A za to se dá pořídit nejlepší iPhone, jaký tahle firma zatím nabízí.