Menu Zavřít

IPO na obzoru

19. 2. 2010
Autor: Euro.cz

Kunovický výrobce sportovních letadel se chystá na burzu

K firmám obchodovaným na pražské a varšavské burze letos přibude podle informací týdeníku EURO kunovický výrobce sportovních letadel Piper Sport Aircraft, který vzniká transformací Czech Sport Aircraftu. Tato společnost nedávno oznámila své strategické spojenectví s předním hráčem na trhu všeobecného letectví, americkou firmou Piper (EURO 1/2010). Prioritou je úpis akcií na pražské burze, kde by měla být prodána většina z 49procentního podílu společnosti. Ve hře je i varianta, že pokud IPO v Praze přinese dostatečný výnos, prodej akcií ve Varšavě nakonec realizován nebude.
Půjde o menší emisi, jejíž objem se bude podle odhadů vlastníků společnosti pohybovat v rozmezí 1,05 až 1,17 miliardy korun. Proces přípravy má trvat čtyři až šest měsíců, k samotnému IPO by mělo dojít v září.

MM25_AI

MONOPOLNÍ SPORTCRUISER V Kunovické společnosti se nyní vyrábí nový letoun SportCruiser kategorie lehkého sportovního letadla, díky němuž přilákal její vlastník, slovenská skupina Slavia Capital, investory, kteří kontrolují americkou firmu Piper. Tento gigant v odvětví zaplatil za 49procentní akciový podíl v Kunovicích přes půl miliardy korun. Český výrobce se přitom teprve zhruba před rokem dostal z vleklého insolvenčního řízení. Firmu tak v současnosti vlastní z 51 procent Slavia Capital a zbytek je v rukou majitelů Piperu. Na emisi by se oba spolumajitelé měli podílet rovným dílem. Záměr vstoupit na burzu potvrdil týdeníku EURO člen představenstva Czech Sport Aircraftu zodpovědný za finance a ekonomiku Petr Duben. „K rozhodnutí zahájit přípravy na IPO dovedl akcionáře firmy výsledek leteckého veletrhu US Expo na Floridě, na němž společnost Cessna – náš prakticky jediný přímý konkurent – ohlásila, že první dodávky jejího typu lehkého sportovního letadla Skycatcher budou již potřetí v řadě odloženy kvůli technickým problémům,“ sdělil Duben. Dle manažerů Czech Sport Aircraftu se konkurenční Skycatcher na trhu ještě minimálně dva až tři roky neobjeví, a dochází proto k odlivu zákazníků k Piperu.
Podle vyjádření manažera Slavie Capital Martina Zikeše byla příprava IPO již zahájena. Aranžérem emise má být společnost Wood & Company. Zikeš uvedl, že se původně uvažovalo o nabídce 35 procent akcií firmy, nicméně po sondáži zájmu o případnou emisi u klientů privátního bankovnictví se akcionáři domluvili nabídnout na trhu 49 procent. Zhruba polovina prostředků z IPO bude použita na akvizice dalších firem v oboru. O jaké by mělo jít, zatím zdroje týdeníku EURO nespecifikovaly. Zbylá část půjde na úhradu akcionářům společnosti, kteří do projektu SportCruiseru investovali peníze. Jde z velké části o náklady na certifikace letounu. Jen v Evropě stála certifikace 3,5 milionu eur, tedy asi 90 milionů korun.

BUDOUCNOST POD KONTROLOU „Naše spojenectví s Piperem je na dvacet let. Firma je vyprodána na dlouhou dobu dopředu, je zafinancována, současná situace na trhu z nás činí - a minimálně dva tři roky bude činit - monopolního výrobce. Distribuce probíhá celosvětově, nejsme tedy vystaveni riziku lokálních ekonomických výkyvů. Piper založil novou distribuční společnost v Asii, jelikož majitel firmy, společnost Imprimis, sídlí v Bruneji. Proto se na asijském trhu umí orientovat jako nikdo jiný,“ vykresluje Zikeš současnou pozici na trhu. Vyjádřeno v číslech to znamená, že český výrobce z Kunovic má nyní 2500 objednávek a odbyt zajištěný na dalších šest let. Vzhledem k tomu, že se jedná o retailové zákazníky, není firma závislá na hromadných objednávkách. Na každém objednaném letadle je prý smluvně zajištěna marže výrobce. Vlastníci Czech Sport Aircraftu jsou proto přesvědčeni, že investorům nabídnou méně rizikovou investici s možností zajímavého výnosu.

  • Našli jste v článku chybu?