Služby cloud computingu jsou dnes dostupné i pro menší firmy. Jejich vedení ale musí dobře zvážit výhody a nevýhody
Cloudové služby a technologie jsou trendem, který stále hýbe aktuálním IT světem. Provozní a obchodní model poskytovatelů cloudu umožňuje nabídnout za pravidelnou a relativně nízkou částku služby postavené na technologiích, které by ještě před nedávnou dobou byly pro malé organizace nedosažitelné. Tyto společnosti by nebyly schopny investovat peníze do IT projektů, v rámci kterých by byla implementována potřebná hardwarová infrastruktura a software v jejich prostředí. Jsou ovšem schopny na obdobné softwarové řešení dosáhnout formou pravidelně splácené služby.
V dnešní době existuje široká paleta poskytovatelů hardwarové infrastruktury, kteří ji ve svých datových centrech nabízejí klientům k pronájmu. Důležitější než vlastní hardware je samozřejmě datový obsah. Malé firmy, které nedisponují vlastním IT oddělením, se proto obracejí na dodavatele softwaru, kteří zajistí aplikační pokrytí jejich potřeb.
Poskytovatelé cloudových služeb v oblasti hardwaru nabízejí nepřeberné množství aplikací. Jejich nasazení ve firemním prostředí ovšem zpravidla není proveditelné takříkajíc stiskem jednoho tlačítka. Organizace většinou již využívá nějaké existující aplikace či data, a proto je potřeba novou aplikaci zakomponovat do firemního prostředí tak, aby vhodným způsobem podporovala stávající firemní procesy.
Tato úloha spadá do kompetence specialisty na zprostředkování cloudových služeb, kterým je cloud services broker. Jednou ze dvou hlavních úloh tohoto pracovníka je otevření tzv. obchodu s infrastrukturou a aplikacemi, prostřednictvím kterého nabízí služby více dodavatelů na jednom místě. Druhým úkolem s vyšší přidanou hodnotou je spojení jednotlivých služeb mezi sebou a jejich nabízení koncovým zákazníkům ve formě balíčku, který podporuje jednotlivé, nebo dokonce všechny procesy v malých organizacích.
Je potom na takové organizaci samotné, zda se rozhodne vzdát se některých specifik svých procesů výměnou za to, že získá ověřenou aplikační podporu, která má v sobě zakomponovány standardizované procesy.
DODÁVKA NA MÍRU Druhou možností pro střední a velké organizace je koncept business process utility. Ten vychází z původního, v současnosti poměrně široce používaného pojetí business process outsourcingu. Outsourcing byznys procesů typicky probíhá tak, že poskytovatel převezme provozování procesů organizace s tím, že nejprve společně s ní provede analýzu procesů a implementaci jejich technologické podpory, centralizaci zdrojů a globálního vykonávání procesů. Následně implementovaný outsourcovaný proces má jedinečnou konstrukci, která je specifická pro danou organizaci.
Úspěšně provedené individuální nastavení procesu je klíčové pro úspěch outsourcingu. Na rozdíl od business process outsourcingu je koncept business process utility postaven na dodávce standardizovaného procesu, založeného na best practices dodavatele a na jím nabízených technologiích. Poskytovatel nabízí daný proces nebo procesy více organizacím, často i z různých segmentů. Poskytovatel realizuje úspory z rozsahu, což mu umožňuje poskytovat službu dostatečně levně při zachování dohodnuté úrovně kvality.
V obou výše uvedených přístupech se vedení firmy musí rozhodnout, zda výhody s nimi spojené – například rychlost vykonávání procesů, nákladová úspora či získání best practices – vyvažují některé možné nevýhody, spočívající především v přizpůsobení se standardním nabízeným procesům. I proto by nemělo být rozhodování o využití služeb cloud services brokerage nebo business process utility primárně záležitostí IT oddělení, ale celého vedení firmy.
Novou aplikaci je třeba zakomponovat do firemního prostředí tak, aby podporovala stávající procesy
O autorovi| LADISLAV STECKER senior business consultant, Ness Technologies