Rozhovor s Ing. Lubošem Pavlasem, generálním ředitelem elektrárny Chvaletice
* Proč jste v elektrárně Chvaletice vůbec začali uvažovat o outsourcingu IT služeb?
Hlavní důvod byl ryze praktický. Po rozdělení skupiny Czech Coal, kdy nově vzniklá společnost Severní energetická, a. s., získala elektrárnu Chvaletice z dřívější skupiny ČEZ, před námi stála jedna z podmínek celé transakce: oddělení IT a infrastruktury. Tak jsme začali uvažovat o tom, jak v celém rozsahu zajistit garantované služby podpory IT a ICT. Pak samozřejmě následovala diskuse, jestli si pořídit vlastní IT, což by znamenalo zaměstnance, techniku, licence plus řešení pro SevEn a elektrárnu Chvaletice, která dříve využívala služeb ČEZ ICT. Rozhodnutí nebylo až tak složité. Pokud jsme chtěli stihnout v potřebném čase podpořit hlavní byznys obou společností, museli jsme volit outsourcing. A protože se nám tento model osvědčil, nebyl důvod uvažovat o změně.
* Jak probíhal výběr systému a partnera?
Potřebovali jsme v co nejkratším čase, řádově týdnů, zajistit chod a podporu firemních procesů, především finančních, a napojení na aplikace v obou společnostech. Vyzvali jsme k předložení nabídky několik společností, které jsme znali a jež měly nějaké renomé. Proběhlo první kolo nabídek na implementaci ERP, některých dalších návazných modelů a hledali jsme současně i poskytovatele služeb údržby a upgradu do budoucna. Součástí samozřejmě byla i nabídka řešení licenčních podmínek. Vše se odehrávalo v nestandardně rychlých termínech. I díky tomu z toho celkem jednoznačně pro podporu finančního řízení vzešlo řešení SAP, se kterým měli zkušenost jak v dřívější skupině Czech Coal, tak v ČEZ. Pak už jsme jen zvažovali, který z outsourcingových partnerů je pro nás větší zárukou a nabízí i dlouhodobější vztah.
* Kterou z těch fází považujete za klíčovou?
Hlavní bylo rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že SevEn může koupit elektrárnu Chvaletice. Pak už jsme se soustředili na to, jak firmu úspěšně převzít a nahradit ty činnosti, které jí dříve poskytoval ČEZ. V procesu bych vypíchl asi okamžik, kdy se vysvětluje zadání, je potřeba sladit dodavatele se zadavatelem… Pak je samozřejmě možné implementaci řídit jednodušeji.
* Co užitečného přinesl outsourcingový model vašemu byznysu?
Nesporně to, že jsme se mohli věnovat tomu, co nás opravdu živí. Protože celý proces oddělení dřívější Litvínovské uhelné, dnešního SevEnu, a převzetí Chvaletic, které byly součástí skupiny ČEZ, a následné vybudování jedné skupiny… To je unikátní projekt. A také jedinečný – spousta věcí se dala jenom vytušit a rozhodnout až v okamžiku, kdy situace nastala. A my jsme v lepším případě měli připravenou variantu řešení, v tom horším jsme věci řešili „live“, v přímém přenosu. Ale díky zvolenému outsourcingovému modelu jsme se mohli věnovat zajištění chodu elektrárny, získání nových obchodních dovedností a schopnosti co nejlépe vyrobenou elektřinu uplatnit na trhu. Mohli jsme se věnovat poznání procesů v elektrárně a začít se bavit i o nějakých společných synergických efektech v nově vzniklé skupině SevEn.
* Jak by dopadl z vašeho pohledu souboj výhod a nevýhod outsourcingu?
Já tomu neumím dát skóre. Protože může být dobře aplikovaný outsourcing a špatně aplikovaný outsourcing. Záleží na lidech…, jako koneckonců ve všem. V minulosti oblíbeným hlavním argumentem „proti“ byla obava o vlastnictví, přístup k informacím a nakládání s nimi. Dnes už jsme dál, myslím, že tento argument víceméně padá… a spíš se rozhodování soustřeďuje kolem výhod nového typu, kdy outsourcující společnosti pracují pro více zákazníků a nabízejí zajímavé rozmělnění nákladů v oblasti serverů, ukládání dat, síťových služeb a podobně. Ale každý případ musí porovnat všechny parametry a pak rozhodnout, jestli outsourcování je výhodnější, nebo není.
* Jaké máte v oblasti IT plány do budoucna?
Žádné. Chceme vydělávat na prodeji elektřiny a možná trochu tepla a vedlejších energetických produktů. Takže IT je pro nás důležitým nástrojem a podporou, ale není to náš byznys. A každá koruna vynaložená na IT je náklad. Na můj vkus máme příliš rozdrobených aplikací a kolegové stále ještě hodně věcí počítají nebo sledují prostřednictvím různých excelovských tabulek… Rád bych zjednodušil a zpřehlednil plánování a výkon údržby. Potřebujeme prodloužit životnost elektrárny a plnit ekologické parametry.
* Jak velkou část interního ICT jste předali?
Skoro všechno.
* Pomáhá vám outsourcing v zavádění nových IT trendů, tabletů, mobility atd.?
Ano, víc nás to nutí.
* Máte nějakou negativní zkušenost s provozem a rozvojem IT ve vaší firmě?
Nemám nic zásadního.
* Rozhodli byste se dnes pro outsourcing znovu?
Já jsem si jist, že pokud by došlo ke stejné situaci, tak ano.
* A vybrali byste si Ness Technologies?
Určitě bychom firmu znovu vyzvali k podání nabídky… (smích)