Menu Zavřít

Ital, který změnil Audi

10. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Nuvolari je manifestem nového směru designu v automobilce

Všimněte si agresivní tlamy, které se podobá mřížka chladiče nového luxusního dvanáctiválcového sedanu A8 od Audi. Některým z ortodoxních přívrženců značky z té masky běhá mráz po zádech. Bojí se, že bojovný výraz věští radikální změnu v pověstně střízlivém a racionálním vzhledu aut s kruhy ve znaku, která jsou dobrých deset let známa ukázněnými tvary a čistými křivkami. Designéři a motorističtí nadšenci po celém světě jsou však dramatickou změnou image nadšeni. “Audi nás znovu brzy překvapí,” prorokuje vedoucí katedry designu dopravních prostředků Ken Okuyama z Art Center College of Design v kalifornské Pasadeně.
Není divu. U kormidla Audi je totiž Ital. Předseda Volkswagenu Ferdinand Piëch předloni povýšil italského návrháře Waltera Mariu de’Silvu. Pověřil jej dohledem nad designem skupiny Audi, do níž patří i značky Seat a Lamborghini. Hlavně ale od něj očekával, že do minimalistického designu Audi vnese osobitější ráz. De’Silvova stylová přestavba vozů Alfa Romeo – tedy kompaktu 147 a sedanu 156 - v polovině devadesátých let znamenala obrat italské automobilky k lepšímu a Piëcha upoutala. Volkswagen v roce 1999 italského designéra nalákal do Seatu a de’Silva povadlou automobilku přetvořil ve snad nejsportovnější sériově vyráběnou značku v Evropě.
De’Silva se své dosud nejtěžší výzvě postavil čelem a vrátil se k rýsovacímu prknu. Sedan A6 se má představit v březnu a podle svého tvůrce by měl jeho design předčit vozy BMW i Mercedes-Benz. “Bude to radikální změna. Jádro Audi zůstane, ale přidáme emoce a tvary více propracujeme,” prohlašuje dvaapadesátiletý vývojář.
De’Silva doufá, že Audi s expresivnějším designem a stylingem přebere kus trhu vedoucím luxusním německým značkám. Na dosavadní úsporné filozofii, kde obsah dominuje nad formou, není nic špatného. Vysoce účinný engineering zajišťuje dokonale vyvážené vozy, které nabízejí velký výkon a snadné ovládání. Tečka. Výtvory typu sportovního kupé TT ovšem nalezly řadu napodobovatelů a přísné linie a špičkové interiéry z vysoce kvalitních materiálů automobilce pomohly zdvojnásobit od roku 1997 odbyt na dnešní hodnotu 28 miliard dolarů. Audi dnes v Evropě prodává více aut než jeho hlavní rival BMW. Problém spočívá v tom, jak de’Silva dodává, že každý vzhled může časem zevšednět. „Audi musí vykročit do budoucnosti,” tvrdí rodák z lombardského města Lecco, který i dnes denně tráví hodinu či dvě skicováním. “Chceme udávat tón, ne dohánět jiné.”
To je také důvodem překvapivě expresivní masky vozu A8. U dvanáctiválcové verze de’Silva ignoroval tradiční horizontálně řešený předek a navrhl dominantní vertikální mřížku lemovanou masivní chromovou obroučkou. Mnozí to považují za rukavici hozenou Chrisi Banglovi, který stojí za přeměnou BMW a impozantnějším vzhledem bavoráků. Tvář modelu A8 tak dnes představuje “rozevřená ústa, která polykají silnici,” vysvětluje Christoph Stürmer, hlavní autoanalytik ve frankfurtské pobočce průzkumové firmy Global Insight. „Ten nápad je báječný. Styling konkurence vedle Audi vypadá zastarale.”
Další náznaky, kterým směrem de'Silva s Audi míří, lze vystopovat na experimentálním kupé Nuvolari, představeném veřejnosti loni: provokativní vertikální mřížka, dynamičtější tvar a propracovanější povrchy. “Je víc sexy,“ hodnotí italský návrhář a označuje model Nuvolari za „manifest“ nového směru, kterým se design v Audi ubírá.
Oku lahodící kombinace německé úspornosti a italského šarmu zabrala: designéři od Los Angeles až po Tokio fascinovaně čekají na další krok ingolstadtské automobilky. „De'Silva je jedním z nejlepších evropských designérů. Dokáže do aut zapracovat hodně emocí a dodat jim atraktivní vzhled. On sám je v oboru doslova pokladem,” chválí James Kelly, profesor na katedře designu dopravních prostředků na univerzitě v německém Pforzheimu. „Přidá srdce, ale celou tradici značky rozhodně nezavrhne.” Možná nás čeká éra automobilových krasavců.

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Martin Janda, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?