České aerolinie prodaly svou dceřinou společnost za 682 milionů korun
Kdyby se vyhlašovala soutěž Finanční čaroděj roku 2007, měla by favorita v prezidentovi Českých aerolinií Radomíru Lašákovi. V létě prodal Air Cargo Terminal za 763 milionů korun, těsně před koncem minulého roku i Air Czech Catering italské Alpha Overseas Holdings za 682 milionů korun. Díky těmto mimořádným položkám se ČSA vyškubly ze zajetí červených čísel a zamířily k privatizaci.
Nebylo to nic jednoduchého. Obě společnosti, stoprocentně vlastněné národním dopravcem, firma nejprve vyčlenila ze svého majetku do dceřiných firem a zároveň cestu k jejich prodeji zaminovala několika podmínkami. Tou hlavní bylo, že prodej se mohl uskutečnit pouze v případě, když nabídky budou pro ČSA výhodné. Co je to výhodná nabídka, se najisto vědělo jen u nákladového terminálu, jehož výstavba aerolinky stála okolo 750 milionů korun. Odborníci tipovali, že ČSA za něj získají 400 milionů. Cenové rozpětí u stravovacích služeb dokumentoval server Aktuálně.cz, který odhadl prodejní cenu na „minimálně 300 milionů korun“. V obou případech však byl výnos o několik stovek milionů vyšší. Sluší se připomenout, že poradcem u obou nad očekávání skvostných prodejů byla UniCredit CAIB.
Předmětem druhé transakce byl prodej sta procent akcií společnosti provozující cateringové služby, včetně objektu, jeho vybavení a zaměstnanců, kteří přešli do Air Czech Catering z ČSA. Nový vlastník Alpha Overseas Holdings je stoprocentní dceřinou společností Alpha Airports Group, jež je vlastněna italskou veřejně obchodovatelnou společností Autogrill. Ta je světovým poskytovatelem jídla, nápojů a maloobchodních služeb pro cestující. Alpha Airports Group poskytuje služby v oblasti inflight cateringu, cateringové logistiky a palubního prodeje pro více než 100 leteckých společností na 81 letištích v 17 zemích na pěti kontinentech.
Spolu s prodejem akcií Air Czech Catering ještě národní aerolinie uzavřou dodatek ke smlouvě, který by měl dlouhodobě definovat vzájemné vztahy obou společností v budoucnu. Dobrou zprávou pro nového vlastníka je, že catering Českých aerolinií za rok 2007 vykáže zisk, což letecká společnost týdeníku EURO potvrdila. Odmítla však uvést jeho výši se vzkazem, že tak učiní až po auditu ve své výroční zprávě.
Leč i bez auditu je jasné, že právě svačinky na palubách ČSA mimořádně přispívaly k dobrému jménu firmy. Ta ani v dobách nejtěžších finančních ztrát nezaznamenala ztrátu své gastronomické popularity ve srovnání s giganty letecké přepravy, kteří svým pasažérům bez uzardění podají pytlík s plátkem sýra mezi dvěma chleby. Řada vítězství ČSA v anketách o nejlepší leteckou společnost minimálně ve střední a východní Evropě to jen potvrzuje. Jaký bude italský vliv na českou pohostinnost, teprve uvidíme. ČSA si však v každém případě prodejem cateringové dcery alespoň načechraly finanční polštář i pro letošní rok.
„Ani toto zlepšení však nestačí na překlenutí finančně nejslabšího období počátku roku spojeného se závazky plateb finančního leasingu letadel,“ brzdí optimismus ekonomických komentářů Radomír Lašák. „Prodejem cateringu se nám podaří vyvázat z dluhů z minulosti a uvolnit prostředky na další rozvoj firmy, a to bez pomoci ze strany vlastníka (tedy státu – pozn. red.),“ dodává. (rek)