Menu Zavřít

Ivan Drbohlav: Musíte věřit v úspěch

10. 11. 2010
Autor: profit

Svoji firmu vybudoval na počátku devadesátých let na zelené louce. Nyní je na tuzemském trhu s přehledem jedničkou ve svém oboru. Ivan Drbohlav, předseda představenstva a generální ředitel Mountfield, se v podnikání dostal na vrchol a postupně předává kormidlo firmy svým následovníkům.

Foto: Mountfield

Známka Mountfield patří podle mínění expertů mezi pět nejznámějších a nejúspěšnějších českých značek, které vznikly v posledních 20 letech. Očekávali jste takový úspěch, když jste firmu zakládali?

Když s něčím začínáte, a o podnikání to platí dvojnásob, tak v úspěch věřit musíte. Jinak by nemělo smysl se do čehokoliv pouštět. Ale mám-li být upřímný, tak jsem si v oněch hektických začátcích ani ve snu nepředstavoval, že už po 10 letech bude naše firma na českém trhu se zahradní technikou a bazény největším a nejvýznamnějším hráčem. A že takoví budeme i v roce 2010.

Proč jste u české firmy zvolili anglický název? Bylo to dáno dobou, kdy byli lidé po otevření trhů lační po všem zahraničním?

To nebyl promyšlený záměr. Ale máte pravdu, že na začátku 90. let zákazníci vnímali britskou značku rotačních sekaček Mountfield, které jsme tehdy začali prodávat, jako záruku špičkové kvality. A jsem rád, že ji tak vnímají dodnes. Na druhou stranu uznávám, že název Mountfield, který jsme převzali pro celou firmu, není úplně ideální. Dnes si to samozřejmě uvědomuji. A řeknu vám, že kdybych se nějakým kouzlem ocitl znovu na začátku a věděl to, co teď, určitě bych pro naši firmu radši zvolil nějaké české, dobře vyslovitelné jméno.

Jakou roli v úspěchu vaší firmy hrála podle vás právě srozumitelná, jasně zapamatovatelná a profesionálně ztvárněná značka?

Jednoznačně obrovskou. Ale značku firmy zdaleka netvoří jen graficky dobře zvládnuté logo a její jméno. Obojí musí mít jasný obsah, jemuž lidé rozumí a s nímž se dlouhodobě ztotožní. Tím obsahem rozumím trvale profesionální přístup Mountfieldu k zákazníkům, širokou a kvalitní sortimentní nabídku a prvotřídní poprodejní služby. Právě na tom je postaven náš úspěch.

Vedle známé značky patří k Mountfieldu také postavička Bédy Trávníčka a Kolo štěstí. Jak těžké bylo před lety získat pro propagaci zahradní techniky herečku Jiřinu Bohdalovou?

S Jiřinkou se známe léta a jsme kamarádi, takže získat ji pro spolupráci těžké nebylo. I proto, že sama má nádhernou zahradu s bazénem a s láskou o ni pečuje. Pro nás je samozřejmě čest jí v tom na oplátku pomáhat. A víte, co jsem nedávno slyšel? To, že spojení jejího výjimečného hereckého hlasu s Bédou Trávníčkem už vstoupilo do síně slávy české reklamy.

Na Kolo štěstí lákáte zákazníky již řadu let. Je stále úspěšné?

Já bych neřekl, že zákazníky lákáme. Kolo štěstí pořádáme už 14 let vždy v prvních týdnech nového roku. A věřte, vím to i ze stovek dopisů a rozhovorů, že je naši zákazníci nechápou jako lákadlo, ale naopak. Vítají je jako unikátní příležitost nakoupit si s výraznými předsezonními slevami vše, co budou na svých zahradách a kolem domu během následující sezony či let potřebovat. Jak asi víte, minimální sleva na Kole štěstí je 12 procent. A pak to pokračuje například přes 50, 70, 80 procent až k té nejoblíbenější stoprocentní slevě, kdy máte svou sekačku, zahradní traktor, bazén či zahradní nábytek zadarmo. Je to samozřejmě finančně náročné, a proto jsme rádi, že se na slevách podílejí prakticky všichni naši významní dodavatelé.

IVAN DRBOHLAV (55)
Vystudoval Vysokou školu zemědělskou v Praze. Před rokem 1989 prodával pro Motokov traktory ve Velké Británii. Po návratu využil svých kontaktů v Británii a založil firmu Mountfield. Ta je v současnosti největším tuzemským prodejcem zahradní techniky. Vedle toho se zaměřuje také na prodej bazénů a souvisejícího příslušenství. Ve firmě je Ivan Drbohlav hlavním akcionářem. Mezi jeho zájmy patří zahradní architektura, divadlo, literatura a tenis. Je vlastníkem pilotního průkazu, sám létá na dvoumotorovém stroji Piper Seneca. Historie společnosti Mountfield jako maloobchodní řetězec s potřebami pro zahrady a hobby působí na českém trhu už od roku 1991, kdy byla v Mnichovicích u Prahy otevřena první prodejna. V roce 1998 se Mountfield transformoval na akciovou společnost, o tři roky později zahájil prodej i přes internet a v roce 2004 vybudoval nové obchodní a logistické centrum u dálnice D1. Momentálně tvoří prodejní síť společnosti 54 prodejních center. Dalších 17 prodejních center provozuje Mountfield ve Slovenské republice. Jejich sortiment zahrnuje zahradní techniku, nábytek, bazény, ale i například jízdní kola. V loňském žebříčku největších hobbymarketů připadlo společnosti Mountfield čtvrté místo, když její tržby činily 3,4 miliardy korun.

Proč jste před lety Kolo štěstí zavedli? Plánujete jeho inovaci?

Když jsme s Kolem štěstí začínali, měli jsme na paměti nejen zájmy a přání našich zákazníků. Sledovali jsme i jiný cíl. Prodej zahradní techniky a bazénů byl totiž do té doby výhradně sezonní záležitostí. Vždy na jaře vystřelila nákupní křivka prudce nahoru a držela se tři, čtyři měsíce, pak klesla a znovu vystoupala během podzimu.To mělo samozřejmě své zápory v podobě hektické atmosféry v prodejnách, kdy jsme se na vrcholech křivky jen stěží mohli plně věnovat každému jednotlivému zákazníkovi, kdy jsme nestíhali navážet do skladů další a další zboží, kdy jsme museli neustále hlídat cash flow. Proto jsme vymysleli Kolo štěstí, které nám díky nabídnutým slevám pomohlo převést významnou část zákazníků do období před hlavní jarní sezonou. A proč to neříct, ubrali jsme tím spoustu zákazníků i naší konkurenci.

Ptáte se také na inovaci. My pro Kolo štěstí vymýšlíme různá oživení každý rok. Jednou dostávali zákazníci zadarmo notebooky a videokamery, v jiných letech byli zařazováni do každodenního losování o osobní auta. A na příští, jubilejní 15. ročník Kola štěstí připravujeme opět něco nového. Bude to bomba, nechte se překvapit…

Jak jste zvládli období ekonomické krize? Začali šetřit i zahrádkáři?

Šetřit začali všichni, to je jasné. Nejezdí se tolik na zahraniční dovolené, neutrácí se v restauracích a za zbytné věci. Ale kdo má zahradu, ten dobře ví, že například nová sekačka zbytečná není. Může sice její nákup odložit, což se asi loni dělo, ale nakonec si pro ni stejně dojde. Ale abych vám odpověděl konkrétně. Rok 2009 byl asi nejnáročnější, letos už cítíme zlepšení.

Na českém trhu působíte od roku 1991, které období bylo za tu dobu pro vás nejnáročnější?

Ten loňský rok byl složitý. A pak taky počáteční léta naší firmy. Ten raketový růst, kdy nám z roku na rok násobně rostly tržby, kdy jsme všechno dělali nikoliv za pochodu, ale v běhu. To bylo hodně náročné a zároveň krásné.

Bylo těžké prorazit s profesionálními sekačkami u takových kutilů, jako jsou Češi?

Naši lidé jsou skutečně šikovní. A je dobře, že svůj talent a píli už nemusí utápět ve shánění starého železa, z něhož by na koleně sestrojili nějaký sekací mechanismus. Už od začátku 90. let je ale jasné, že si lidé začali víc vážit své práce i volného času. A proto si radši koupí moderní, bezpečnou a výkonnou sekačku nebo zahradní traktor, které zastanou svoji práci rychleji, kvalitněji a navíc jsou chloubou jejich zahrady. Prorazit s takovými zahradními pomocníky tedy nebylo zas tak těžké.

Začínali jste se zahradní technikou, postupně přibyla jízdní kola, bazény, hračky pro děti. Chystáte se svůj sortiment ještě dále rozšiřovat?

Vždycky říkám, že Mountfield má dvě nohy, jednu zelenou a druhou modrou. Jinými slovy, stojíme hlavně na zahradní technice a na bazénech. Tento základní sortiment se snažíme neustále doplňovat a rozšiřovat. Přicházet pořád s novými výrobky je samozřejmě těžké a člověk musí neustále přemýšlet, v čem a jak dál pokračovat, co případně nahradit něčím jiným. V minulosti jsme například úspěšně prodávali i zmíněná jízdní kola. Jenže trh se postupně nasytil a my jsme před několika lety objevili jinou, velmi zajímavou komoditu v podobě kvalitního dřevěného zahradního nábytku, který je nám navíc mnohem bližší. Dnes u něho dosahujeme několikanásobně vyšších tržeb než u jízdních kol. V poslední době nám dělají velkou radost například také hydraulické štípačky dřeva na topení a sněhové frézy. Sám jsem nevěřil, že bychom jen ve štípačkách mohli letos utržit přes 35 milionů korun, ale je to tak. A co se týče sněhových fréz? Sezona teprve začíná, ale rozjely se parádně.

V Česku máte 54 prodejen, na Slovensku dalších 17. Budete tuto síť ještě doplňovat, nebo ji už považujete za optimální?

Síť našich prodejen je v podstatě hotová, i když neříkám, že ještě nemůže dojít k jejímu rozšíření. Nyní se soustředíme hlavně na její zkvalitňování. Některé prodejny totiž přestávají vyhovovat vysokým nárokům na komfort prodeje. Proto je v rámci sídelních měst přemísťujeme na frekventovanější místa s lepší možností parkování a do větších prostor, aby jejich manažeři měli místo na kvalitní vystavení veškerého sortimentu. Například nejznámější pražskou prodejnu stěhujeme z rohového domu v ulici Komunardů přímo do areálu holešovické tržnice.

O expanzi do dalších zemí neuvažujete?

Zatím ne.

Podniky ve vyspělých zemích se snaží snižovat dopad svého působení na životní prostředí. Jak na tento zelený trend reagujete vy?

Do prodeje jsme například bez váhání zařadili nejnovější modely řetězových pil Oleo-Mac, které jako jedny z prvních splnily nejpřísnější ekologické normy Euro 2. Důsledně dbáme na to, abychom v sortimentu zahradní techniky měli stále nové výrobky, takové, které vykazují co nejnižší emise i hladinu hluku a které jsou co do spotřeby maximálně úsporné. Je to téma, o kterém pravidelně mluvíme s našimi dodavateli.

U automobilů začínají pomalu nastupovat vozy s elektromotory dobíjenými baterií. Přichází podobný trend ve větší míře také do zahradní techniky?

Ano, i když bych si sám přál, aby byl rychlejší. V nabídce máme akumulátorové nářadí jako třeba zahradní nůžky

nebo strunové sekačky. A největším hitem je letos v našich prodejnách americká akumulátorová sněhová fréza Ariens. Myslím, že je jediná svého druhu na českém trhu.

V Říčanech chcete v rámci oslav vybudovat centrum pro rodiče s dětmi. Jak vás to napadlo?

Tou myšlenkou jsem se zaobíral dost dlouho. Pořád jsem uvažoval, jak ocenit skutečnost, že na Říčansku jsme před 20 lety Mountfield založili. A že za tu dobu společnost dosáhla celkového obratu více než 45 miliard korun. Tak jsem si řekl, že by bylo pěkné přijít s něčím, co rodiče s dětmi a vůbec občané Říčan postrádají, ale co by jim město z běžného rozpočtu nemohlo pořídit. K rozhodnutí vybudovat právě volnočasové centrum pro děti a mládež hodně přispěla i velká rodinná porada. Dcera a zeť totiž chtěli pokračovat v tom, co už nyní dělají – v rozvoji svých aktivit s dětmi. Založili jsme tedy společnost Openplace, která si vybudování centra v hodnotě 120 milionů korun vzala za svůj hlavní úkol. Podotýkám, že tu částku považuji za nevratnou investici.

Co všechno návštěvníci v centru najdou?

Především kvalitní a moderní prostory, kde by mohli rozvíjet aktivity, cvičit a hrát si jak rodiče s malými dětmi, tak předškoláci i žáci základních škol. Centrum bude dětem poskytovat možnost, aby se pod vedením zkušených instruktorů naučily v krytém bazénu plavat, nebo se zapojily do činnosti pestré škály výtvarných, hudebních, jazykových, sportovních a jiných kroužků. Jeho součástí bude kromě jiného také multifunkční sál, kde se budou promítat filmy, ale také odehrávat představení amatérských divadel, vystoupení dětských souborů nebo různé přednášky či koncerty.

Na tuzemském trhu jste největší podnik v oboru. Dostáváte od zahraničních společností nabídky na prodej vaší společnosti?

Jsme úspěšná a pro investory atraktivní společnost. Nabídky dostáváme, ale s poděkováním je odmítáme. Mountfield má tři zakládající majitele-akcionáře. Společně jsme se dohodli, že peníze nepotřebujeme, a tudíž firmu neprodáme. Usoudili jsme totiž, že nejrozumnější cestou pro nás bude rozdělovat akcie mezi nejlepší a nejperspektivnější zaměstnance, kteří budou schopni zajistit další rozvoj firmy, až tady nebudeme. V současné době už pět našich kolegů drží 10 procent firemních akcií. A tento proces bude pokračovat.

MM25_AI

Neuvažujete, že byste podíl ve firmě prodal a stres spojený s řízením firmy nahradil užíváním si peněz?

Jistě, 20 let podnikání a cesty na vrchol každého člověka tak či onak poznamená. Samozřejmě i kromě toho, že stárne. Proto už nějakou dobu postupně předávám kormidlo svým spolupracovníkům. Ale ponechávám si stále například zahraniční obchod a také marketing, který mě pořád velmi baví. Jinak dělám vše pro to, abych měl více času na své koníčky a přátele, které jsem spoustu let zanedbával.

  • Našli jste v článku chybu?