Vietnam se dohodl s EU na postupném snižování cel. Kdy
čeští exportéři změnu reálně poznají?
Vietnam právě projednává ratifikaci dohody. Po jejím
zavedení, předpokládáme v červnu, poznají změny prakticky všichni čeští
vývozci. Administrativa i celý proces vzájemného obchodu budou jednodušší.
Celní změny poznají především ti, kteří vyvážejí stroje a textil, neboť tato
odvětví budou od cla bezprostředně osvobozena.
Téměř polovina farmaceutických výrobků bude od cla osvobozena
okamžitě, zbylá část po sedmi letech. Automobily a motocykly ale musejí počítat
se sedmi až deseti lety. Ostatní obory se dočkají v rozmezí tří, pěti, sedmi a
deseti let. Evropští exportéři se také budou moci zapojit za lepších podmínek
do soutěží o vládní zakázky.
Jak by se dal charakterizovat přístup Vietnamu k řešení
problému s koronavirem?
Přístup byl včasný, selektivní a účinný. Vietnam podchytil
situaci brzy a s první vlnou si dobře poradil. Tehdy se podařilo vyléčit všech
16 nakažených. Nicméně počátkem března přišla druhá vlna, kterou přivezli
turisté přijíždějící z Evropy. Následně vláda a týmy odborníků nařizovaly
restrikce a Vietnam uzavřel hranice. Dílčí kroky nechal v dikci provincií a
větších měst, přičemž oblasti byly roztříděny podle stupně rizika.
Zdá se, že opatření zafungovala, protože během necelého
měsíce Vietnam dostal situaci pod kontrolu a celkový počet nakažených byl nižší
než tři stovky. Nové případy přibývají v klesajícím trendu, převážně okolo
Hanoje, která je momentálně nejrizikovější.
A jak koronavirus poznamenal ekonomiku?
Oproti ostatním zemím byla zasažena o poznání méně. Otevřeny
jsou nezbytné obchody, potraviny jsou k dostání v běžném množství, výroba běží.
Firmy svou činnost uzavíraly hlavně dobrovolně, řada z nich přešla na home
office.
Některé obory zažily dokonce nejlepší období. Například
výroba zdravotnického materiálu a technologií, přepravní služby nebo
e-commerce. Vláda nadále předpokládá, že pro tento rok dodrží řadu
socioekonomických cílů. Samozřejmě jako všude jinde krize dopadá nejvíce na
turismus a aerolinky.
To se týká i přímého leteckého spojení mezi Prahou a
Hanojí. Sotva bylo letos zprovozněno, záhy přišlo rušení letů. Jaká je
budoucnost tohoto projektu?
Společnost Bamboo Airways, která měla spoj zprostředkovávat,
do projektu investovala značné peníze, především do nákupu letadel. První let,
který realizovala 25. března na trase Hanoj–Praha, byl repatriační. Vyjednala
ho ambasáda v Hanoji a bohužel šlo zatím o ojedinělý případ.
Vietnamská vláda začíná pouštět pár mezistátních letů,
nicméně uzavřené hranice a omezení vstupu do Vietnamu hodlá uvolňovat pozvolna.
Bamboo Airways nyní nabízí lety od 3. června. Vše bude samozřejmě záležet na
tom, jak se situace okolo pandemie ve Vietnamu i v Evropě vyvine.
Na co by se podle vás mohli exportéři ve Vietnamu po
pandemii nově zaměřit?
Jako po celém světě i tady ve Vietnamu vyřadí pandemie mnoho
hráčů z trhu. Proto bude příležitostí spousta a nyní je ideální čas na přípravu
zázemí. Momentálně si Vietnam uvědomil nedostatečnou digitalizaci, ať už ve
formě online rozvozů jídel a potravin, nebo bezhotovostních transakcí. Proto by
se exportéři mohli zaměřit na oblast e-commerce a využívání online
distribučních kanálů.
Řada příležitostí nadále stoupá v retailovém bankovnictví a
ve využívání finančních technologií. Například nábytkářský průmysl plánuje radikální
změny v marketingu, distribučních sítích a strategiích firem. Západní obchodní
koncepty a know-how budou vysoce vyhledávány.
Ivan Nikl |
Vystudoval hospodářská a kulturní studia na České zemědělské univerzitě v Praze. V centrále agentury CzechTrade pracoval jako exportní konzultant v oddělení strojírenství a orientoval se převážně na východní trhy.
Zahraniční kancelář CzechTrade v Ho Či Minově Městě vede od roku 2018. Ve volném čase se rád věnuje sportu, cestování či objevování folkloru navštívených míst. |
Řada podniků z automobilového průmyslu pocítila problémy s
dodávkami z Číny, Japonska a Jižní Koreje. Do budoucna budou vietnamské firmy
chtít diverzifikovat své dodavatele, čímž se otevírají dveře i pro české
exportéry. Právě zde naše kancelář může pomoci s udržením kontaktů s místními
podniky nebo nalezením nových odběratelů.
Které české firmy se už dříve na vietnamském trhu úspěšně
uchytily?
Velkým úspěchem je dlouhodobé působení firmy Home Credit pod
záštitou finanční skupiny PPF. Ta je tu jedním z předních poskytovatelů
spotřebitelských úvěrů. Úspěchy zažívají i další společnosti, jako třeba
výrobce kondenzátorů Hydra Praha, producent řetězů pro motocykly ČZ řetězy, Dr.
Müller Pharma se svými vitaminovými doplňky stravy nebo výrobce pásových a
kotoučových pil Pilous ve spolupráci s místní firmou Hameco.
Vietnamci mají tradičně zájem o práci v České republice,
ale dříve byly komplikace s vydáváním víz. Jaká je situace teď?
V polovině loňského roku Česká republika obnovila vydávání
dlouhodobých víz a povolení k dlouhodobému pobytu občanům Vietnamu. Zažádat si
mohou standardním způsobem. Limity by nyní být neměly, neboť podle ministerstva
práce byl hlavním motivem k obnovení víz nedostatek pracovní síly, který podle
odhadů dosahoval 200 tisíc. Před vypuknutím pandemie se údajně jednalo ještě o
větší číslo.
V Česku je vietnamská komunita silně vnímána. Co ale vědí
běžní obyvatelé Vietnamu o Česku?
Většina běžných obyvatel zná pouze Evropu a její největší
země. Proto doporučuji vždy se při jednání s Vietnamci zmínit, že naše země
leží v Evropě a že sousedíme s Německem. Dále v jaké vzdálenosti jsou Francie
nebo Itálie. Samozřejmě Česko a Vietnam mají relativně bohatou historii, proto
nelze paušalizovat, někteří Česko znají. Mimo hlavní město Prahu si vybaví
české pivo, které je zde místy dostupné.
Vietnamci si běžně spojují země s tím, v čem jsou nejlepší. Dají na západní image. Proto když se dočtou o českém pivu, tak si Česko spojují právě s ním. Vietnam je fotbalový národ, tak řada lidí zná Pavla Nedvěda a Petra Čecha. Samozřejmě se najdou i výjimky, které znají český broušený křišťál, automobily Škoda a starším se kvůli historickému dovozu vybaví i český obranný průmysl, na prvním místě výbušnina semtex.
PDF verze květnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení