Vojsku se překvapivě zúžila množina obrněných vozidel, z nichž bude vybírat nástupce zastaralých strojů BVP-2. Osvědčená vozidla Dardo z italského Iveca už nejsou v seznamu.
Jak zjistil týdeník Euro, italská strana nereagovala na českou žádost o informace (RFI), což je zásadní podmínka pro vstup do tendru. „Bylo osloveno devět společností. Odpovědi jich zaslalo šest,“ potvrzuje Petr Medek, mluvčí ministerstva obrany.
Kromě italské techniky si tak české vojsko musí nechat zajít chuť třeba i na izraelské obrněnce Namer. Ani jejich výrobce – koncern Israel Military Industries – na RFI ve stanovené lhůtě nezareagoval.
Brzké „vypadnutí“ značky Dardo je poměrně překvapivé. Jde o techniku odzkoušenou v bojových podmínkách Iráku i Afghánistánu, italská armáda jich provozuje téměř dvě stovky.
Hlavními favority obří modernizační zakázky zůstávají vozidla CV90 (BAE Systems Hägglunds AB), Puma (PSM Project System & Management GmbH), Lynx (Rheinmetall Landsysteme GmbH) a ASCOD (General Dynamics European Land Systems).
Přečtěte si o prohlubující se spolupráci s Bundeswehrem:
Bez Německa ani ránu: tak je na tom česká armáda
Aby mohli výrobci na úspěch svých produktů v české zakázce pomýšlet, musí se domluvit na spolupráci se státním podnikem VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. „Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.
Ministerstvo obrany chce kontrakt na 210 pásových obrněnců za 50 miliard korun pro „těžkou“ moravskou brigádu podepsat příští rok, peníze na první splátku jsou pak prý připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019.
Z české armády dále čtěte: