Nové iPhony nenaplnily očekávání. Apple nezlevňuje, nechce se vzdát puncu výjimečnosti
Kde jsou ty časy, kdy představení nových výrobků Applu překvapovalo novinkami. Uvedení dvou nových iPhonů minulý týden očekávání v podstatě jen naplnilo, ale nepředčilo. Přesto skalní fanoušci iProduktů podle zpráv magazínu AppleInsider začali stát frontu před obchodem na Páté avenue v New Yorku už dva týdny předtím, než se nové mobily s nakousnutým jablkem ve znaku dostanou 20. září na pulty obchodů.
To, že Apple zná víc než jen bílou a černou barvu, by dříve způsobilo šok. Teď si experti jen odškrtávali seznam, v čem všem se předpovědi trefily. Prakticky ve všem - Apple překvapil snad jedině tím, že se nenechal vtáhnout do cenové války a levnější z představených iPhonů prodává pořád relativně draho. Punc výjimečnosti si chce uchovat i v tomto směru, i když akcie společnosti se kvůli tomu jen za první dva dny propadly o více než pět procent.
Místo levného barevný Právě jedním z nejočekávanějších kroků bylo zapojení Applu do bitvy o méně movité zákazníky. Koneckonců prodeje telefonů tvoří zhruba polovinu tržeb. „Nikdo neříká, že by Apple měl prodávat iPhone za 130 dolarů, ale pokud bude stát přes 400 dolarů, nebude to efektivní pro trhy jako Čína, Indie či Brazílie,“ uvedl ještě před slavnostním představením Tero Kuittinen, analytik společnosti Alekstra.
Tady ale Apple ukázal, že se nenechá tlačit trhem do míst, která neodpovídají jeho dlouhodobé politice. Přece jen není pro bezbřehé masy, záleží mu na imagi. A tak se bude iPhone 5C na americkém trhu prodávat od 549 dolarů (asi 10 700 korun).
„Každý, kdo tvrdil, že s tímto modelem Apple zamíří na trhu k cenovému dnu, si dělal blázny sám ze sebe. Až takový den nastane, bude to signál, že společnost už nemá prostor k expanzi. K tomu mají ještě hodně daleko s ohledem na to, jak se nyní zaměřují na Čínu a Japonsko,“ tvrdí pro server Cnet.com analytik Tony Cripps ze společnosti Ovum.
Snad právě v Japonsku by mohl iPhone 5C uspět díky variacím pěti pastelových barev plastového těla telefonu. Japoncům nejspíš nebude vadit ani vyšší cena.
Telefon však nenabízí tolik vymožeností, kolik by mohl. Má v podstatě stejnou výbavu, jakou nabízela loňská „pětková“ generace, jejíž prodej končí. Přesto určitě nebude konkurovat levnějším Samsungům a dalším značkám s operačním systémem Android ani podobně barevným Lumiím od Nokie a Microsoftu.
Objevují se i hlasy, které varují před tím, aby „céčko“ nekanibalizovalo na starším modelu. Vzhledem k tomu, že v prodeji zůstává i zlevněná varianta telefonu s přídomkem 4S a všechny dostanou nový a přepracovaný operační systém iOs 7, je možné, že někteří zákazníci nákup nové generace odloží. Apple prostě nechce snížit hodnotu značky tím, že by se snažil konkurenci přebrat příznivce levných modelů. Cena iPhonu 5C, zvlášť při slevách s podepsáním smlouvy v USA, připomíná předchozí iPhone 5 v akci. Na rozdíl od jeho hliníkovoskleněné konstrukce se však nová plastová varianta vyrábí levněji. Je tak dost dobře možné, že Apple si chce polepšit v maržích, které letos v červnu činily 37 procent.
Zajímavější novinky by tak mohly přijít až příští rok. Už teď se spekuluje o tom, že Apple testuje větší displeje. Když už se nepřizpůsobí trendu zlevňování, aspoň by mohl časem naskočit na druhý výrazný trend - zvětšování displejů smartphonů. Zaostřeno na Čínu Apple se čím dál více zaměřuje na Čínu. Nové iPhony tam budou dostupné ve stejný čas jako třeba v USA, Británii, Kanadě, Francii, Německu nebo Japonsku. Většina dalších zemí musí čekat až do konce roku. Není se čemu divit. Globálně se lépe daří trhu levnějších mobilů a prodeje ve vyšší třídě kvůli nasycenosti západního trhu váznou. Čína je přitom pro všechny výrobce příslibem vyšších prodejů.
A Apple tam beztak potřebuje přidat.
Tržby firmy v Číně během posledního čtvrtletí meziročně klesly o 14 procent na 4,6 miliardy dolarů. Podíl na tamním trhu se propadl na pět procent. To z Applu dělá čínskou sedmičku, řadí jej až za společnosti Huawei, ZTE i Lenovo, zatímco první Samsung má podíl 18 procent. Oproti 3,4 milionu telefonů od Applu jich Samsung během druhého kvartálu prodal 15,3 milionu.
Opět je to otázka širší produktové řady i ceny. Samsung umí v Číně, Indii nebo Indonésii prodávat telefony i za cenu pod sto dolarů. Apple si pro Čínu nastavil cenu iPhonu 5C na 733 dolarů - o 200 dolarů víc, než kolik chce za stejný model v USA, a o 130 dolarů méně, než kolik si v Číně řekne za iPhone 5S.
„S takovou cenou nemíří na spořivé čínské zákazníky,“ potvrzuje analytička Nicole Pengová ze společnosti Canalys s tím, že pokud Apple nevytvoří speciální dohody s operátory, nerozšíří počty iPhonů po Číně tak, jak se čekalo.
Apple by tak mohl překvapit spoluprací s největším čínským operátorem China Mobile, jejíž detaily by se měly zveřejnit každým dnem. Ten má zhruba 750 milionů klientů, sedmkrát víc než největší americký operátor Verizon Wireless.
Prst místo hesla Kdybychom nechali stranou vydání „levnějšího“ modelu, kterým Apple zamotal hlavu nejen analytikům, představení dražšího iPhonu 5S odpovídalo zavedenému scénáři „každý rok lepší model“. I v jeho případě přidal barevně konzervativní Apple další variantu. K černé a bílo-stříbrné přibylo symbolické zlato. Také v USA začíná bez smlouvy s operátorem na ceně 649 dolarů (asi 12 600 korun).
Většina inovací se ovšem odehrála uvnitř přístroje. Skrývá se v něm například 64bitový procesor, který má být dvakrát rychlejší než předchozí model. A nová grafika si podle šéfa marketingu Phila Shillera oproti originálnímu iPhonu polepšila hned 56krát. Potěšit může i „pohybový koprocesor“, který umožní lepší spolupráci s aplikacemi zaměřenými na fitness. Výkonnější je také fotoaprát, který doplňuje dvojitá LED dioda slibující kvalitnější nasvícení záběru.
Nad takovými vylepšeními je dnes řada komentátorů ochotná mávnout rukou, že Apple opět nepředvedl nic výjimečného. Po loňském nevydařeném spuštění aplikace s mapami plnými chyb je neobměkčí ani hlas inovované virtuální pomocnice Siri.
Zaujala ovšem technologie snímání otisků prstů okolo startovacího tlačítka, kvůli níž Apple loni koupil za 350 milionů dolarů bezpečnostnětechnologickou firmu AuthenTec. Technologie umí sejmout otisk prstu uživatele při letmém dotyku a odbourává tak zdlouhavé zadávání hesla a potřebu pamatovat si jej. Identifikaci věří firma natolik, že ji využívá i pro autorizaci plateb na AppStore nebo v iTunes.
Potřeba soukromí Ovšem ani tato novinka se neobejde bez nějakých „ale“. I když se Apple dušuje, že nasnímané otisky prstů se ukládají jen do telefonu a ne na servery firmy, leckoho to stejně znepokojuje. „Nový produkt Applu by měl alespoň rozproudit debatu o tom, kolik osobních informací musíme sdílet a jak potřebná je ucelená legislativa na ochranu soukromí,“ uvedl pro Washington Post Jeff Chester z Centra pro digitální demokracii.
I Applu by se možná nějaká ta ochrana soukromí hodila. Když šel minulý týden s novými produkty na trh, čekal zřejmě jinou reakci. Většinou převládlo zklamání nad vysokými cenami novinek, kterým se tak ztěžuje pozice na asijském trhu. Jakékoli další technické vylepšení v něm zapadlo.
Ani reakce burzy nadšením nepřekypovala, když po honosném představení „céčka a eska“ klesla cena akcií o 2,3 procenta na 494,6 dolaru za kus. Další den se propad ceny zdvojnásobil. Ještě možná ale bude s tím pesimismem lepší počkat, jestli se fronty před obchody Applu rozrostou tak jako pokaždé, nebo zda zůstane u těch pár nešťastníků, kteří se do nich postavili už předminulý pátek.
Apple překvapil snad jedině tím, že se nenechal vtáhnout do cenové války a levnější z představených iPhonů prodává pořád relativně draho.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz