Není nejdelší, nejdražší ani nejvýkonnější, přesto dokáže oslnit vždy a všude. Skandinávské studio Tillberg Design of Sweden představilo ve spolupráci se společností Laurent Giles Naval Architects koncept nové šedesátimetrové jachty, která obstojí jak při polárních expedicích, tak i před lidmi, již si potrpí na luxus, okázalost a maximální možný komfort.
Jmenuje se Mimer, čímž odkazuje na známého norského boha moudrosti, ve svých šesti kajutách dokáže ubytovat až tucet lidí a kromě vlastní vířivky, sauny a posilovny disponuje též heliportem, plážovými buginami, sněžnými skútry či miniponorkou. Zkrátka vším, co by se jejím majitelům mohlo hodit, ať už s ní vydají do kteréhokoliv koutu naší planety.
„Chopili jsme se výzvy a navrhli výzkumnou jachtu, která obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách v Antarktidě a zároveň bude skvěle vypadat také v miamském či monackém přístavu,“ uvedl podle webu Robb Report na adresu zmíněného konceptu designér Tillberg Design of Sweden Daniel Nerhagen. „Snoubí se v ní funkčnost a krása.“
Více místa, nebo více zábavy?
Jachta bude k dostání ve dvou základních provedeních – to podle toho, zda bude její potenciální majitel dávat přednost dobrodružství před zábavou, či naopak. V prvním případě má být větší část paluby využita k „uskladnění“ nezbytného příslušenství, které se může hodit právě během výzkumných expedic. V tom druhém pak dojde k rozšíření stávajícího lodního beach clubu.
Mimer je pozoruhodný ale i po technické stránce. Loď bude vyrobena z udržitelných materiálů pocházejících od lokálních dodavatelů a v duchu dnešní doby se bude moci pochlubit i hybridní pohonnou jednotkou.
Přestože se prozatím jedná jen o pouhý koncept, hodnota plavidla je již známa. Byla totiž zahrnuta do nabídky International Yacht Company (IYC) - společnosti, která se na prodej podobných lodí dlouhodobě specializuje. Švédské studio si podle webu Boat International jachtu cení na 65 milionů eur, tedy v přepočtu nějakých 1,64 miliardy korun.
Nabídka nestíhá uspokojovat poptávku
Ačkoliv pandemie stáhla řadu výrobních odvětví ke dnu, loděnice - zejména pak ty, jež se specializují právě na sektor luxusních jachet – jedou na plné obrátky. A ani tak nestíhají uspokojovat zájem trhu. Je totiž obrovský.
„Rok 2021 významně převyšuje kterýkoliv jiný za posledních 12 let,“ cituje server WKZO zástupce zprostředkovatelské firmy Fraser Yacht. Poradenská společnost Superyacht Group k tomu dodává, že během letošních prvních devíti měsíců bylo na vodu spuštěno přes 200 nových luxusních plavidel delších třiceti metrů, zatímco v roce 2019 to bylo „pouhých“ sto šedesát pět. Do konce roku následujícího jich pak má být dalších více než tři sta.
Zvýšenou poptávku potvrzují též samotné loděnice. Italský výrobce jachet Ferretti eviduje za první tři letošní čtvrtletí objednávky v celkové výši 900 milionů eur (zhruba 22,8 miliardy korun). To je bezmála o třetinu víc, než čím se mohl pochlubit za celý předloňský rok. Také v konkurenční společnosti Azimut Benetti si mohou mnout ruce, hodnota jejich zakázek uzavřených do srpna se ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 ztrojnásobila a nyní tak dosahuje dokonce 1,2 miliardy eur.
Jaká situace aktuálně na trhu s jachtami panuje, vystihl za všechny Trenton Carroll z brokerské firmy Cruising Yachts, jenž se jejich prodejem zabývá dlouhých 20 let. Před pandemií činily dodací lhůty zpravidla šest měsíců, nyní je to téměř třikrát tolik.
„Našim největším problém je, že nám lodě zkrátka nepřibývají dostatečně rychle,“ cituje Carrolla list Los Angeles Times. „Mám lodě vyprodané až do roku 2023, k dispozici nebudou ještě rok a čtyři měsíce. A přesto jsou lidé ochotni počkat, protože vědí, že nikde jinde je stejně neseženou,“ dodává.