Jaguar v letošním roce prolomil další tabu. Pod kapotu luxusního sedanu s označením XF umístil „jen“ čtyřválcový diesel. Může tahle kombinace fungovat?
Foto: Jaguar
Právě nový motor je nejzásadnější novinkou modernizace modelu XF, který byl pro tradičního výrobce v době uvedení na trh v mnohém přelomový. Nastolil nový designový směr a s trochou nadsázky se dá říct, že posunul jaguara do moderní současnosti.
Jako starší brácha
A letošní facelift jde ještě dál. Vzhled se přiblížil většímu a dražšímu sourozenci XJ, což je výsledek důkladného přepracování přední části vozu. Auto dostalo nové, užší světlomety s LED diodami pro denní svícení (pás z nich navíc hodně zajímavě kopíruje tvar světel), jiná je maska chladiče, změnil se i přední nárazník.
Všechny novinky menšímu jaguaru rozhodně prospěly, sedan díky nim působí ještě elegantněji i dynamičtěji. A během testu se za ním kdekdo otočil. Jen by mě zajímalo, co na skutečnost, že při čelním pohledu modely XF a XJ téměř nerozeznáte, říkají majitelé dražšího z nich… Ale to samozřejmě není problém budoucích vlastníků faceliftovaného XF – ti změny uvítají.
Důkladnější pohled na zadní partie pak odhalí zásahy sice drobné, zato s významným efektem. Nově přidaná spodní „řada“ světlometů pod chromovou lištou dveří zavazadelníku je určitě efektnější než předchozí „vykousnutí“ zadních světel.
Pomalu, ale česky
Do interiéru vozu modernizace v takovém rozsahu nedorazila. Lepší je jen vzhled přístrojového štítu a volant dostal elegantnější tvary. Jaguar nic neměnil na používání kvalitních materiálů, v interiéru se nešetří kůží a dřevem, zpracování je více než dobré. Pokud vůbec lze mít nějaké výhrady, pak snad k tlačítkům na středové konzoli, která nejenže vůbec netají původ v tenkém plastu, ale i jejich zmáčknutí doprovází laciný „plastový“ zvuk. A když už jsem u výtek, nesmím opomenout multimediální systém, ovládaný především přes dotykovou obrazovku. V menu se zorientujete snadno, kvůli pomalejší odezvě na jakýkoli pokyn působí ale jeho ovládání těžkopádně, chvílemi až otravně. Pochválit je nicméně třeba fakt, že umí česky. To německá konkurence většinou nezvládá.
Líbí se mi, že se Jaguar nevzdal třeba naprosto neúčelných, ale zato efektních výdechů ventilace, otevírajících se po nastartování, nebo beztlačítkového ovládání kabinového osvětlení – stačí lehce přejet prstem přímo přes světlo a to se rozsvítí. Je příjemné nepátrat ve tmě po příslušném tlačítku.
Interiér, pohodlný nejen pro řidiče, má co nabídnout i co do prostorového řešení. Problémy mohou mít kvůli svažující se střeše pouze vysocí spolucestující na zadních sedadlech. Nezklame ani zavazadelník, místa je v něm dostatek.
Jaguar XF 2.2 D
motor | vznětový čtyřválec |
objem | 2 179 cm3 |
max. výkon | 140 kW (190 koní) |
max. toč. moment | 450 N.m |
max. rychlost | 225 km/h |
z 0 na 100 km/h | 8,5 s |
spotřeba | 5,4 l/100 km |
cena test. modelu | 1 463 574 Kč |
Čtyři válce v premiéře
Největší změny se udály pod kapotou. Jaguar použil vůbec poprvé pro model vyšší střední třídy dieselový motor jen se čtyřmi válci. Dobrá zpráva je, že v praxi tohle spojení obstojně funguje. Agregát o objemu 2,2 litru, který má svůj původ ve spolupráci PSA a Fordu, nahradil nejslabší ze tří výkonově rozdílných šestiválců. Proti němu sice nabízí o 20 koní nižší výkon, maximum točivého momentu je ale stejné. I se čtyřválcem dokáže jaguar uhánět rychlostí 225 km/h a na stovku z klidu zrychlí za 8,5 sekundy. Síly má tedy motor poměrně dost a na XF stačí. A špatné to není, ani co se týče jeho projevu a kultivovanosti.
O přenos výkonu na zadní nápravu se stará další novinka – osmistupňová automatická převodovka ZF. Ta si ode mě zatím vždy taky vyslechla chválu, využíval jsem ji ale v kombinaci s většími motory. I se čtyřválcem řadí rychle a hladce, snaha udržet co nejnižší otáčky vede ale k neustálému podřazování i při lehčím zrychlení. Motor zkrátka nemá v nízkých otáčkách tolik výkonu a jízda tak nepůsobí úplně hladce. Výhodou převodovky je ale pozitivní vliv na spotřebu. Dlouhá „osmička“ drží dokonce i při dálniční stotřicítce otáčky pod hranicí 2 000 ot./min. Spotřebu snižuje také systém stop/start. Přiznávám ale, že v případě Jaguaru XF jsem se cítil mnohem lépe, když byl systém vypnutý… A jak žíznivý tedy tenhle luxusní sedan je? Vejít se dlouhodobě pod osm litrů na 100 kilometrů je hračka. To je dobrá zpráva.
Pořád je to jaguar
Jízdní vlastnosti XF jsou skvělým kompromisem mezi sportovností a komfortem. Jaguar působí hbitě a čile, dá se s ním užít i zábava. Zároveň umí nabídnout příjemnou plavnost a dobře si poradí s nerovnostmi. Řízení není sice nejcitlivější, i tak ale patří k tomu nejlepšímu, co dnešní auta nabízejí.
XF zůstává i se čtyřválcovým dieselem čistokrevným jaguarem. Oproti německé konkurenci přidává pocit výjimečnosti a ani cenově nevychází špatně – základní provedení stojí necelých 1 089 720 korun. Jenže za dalších 135 tisíc už můžete mít válců šest, a i když mě testovaná motorizace ani v nejmenším nezklamala, přece jen bych si raději připlatil.