Novozélandský vynálezce chce změnit městskou osobní dopravu
Už je to tady zase! Dopravní zácpa! Potit se v autě je protivné, cestovat hromadnou dopravou ještě protivnější a sprchovat se po každém cyklotransportu se vám taky nechce. Novozélandský koumák Grant Ryan vám přináší neotřelé řešení.
Loni vynalezl prapodivný bicykl, který sice vypadá jako schoulený vetřelec gigerovského typu, leč po rozbalení se stane šikovným dopravním prostředkem, jenž hravě překonává nástrahy velkoměsta. Jmenuje se YikeBike – název vznikl z anglicky hravé složeniny „chytrolínsky-hádavého kola“. Podle autora jedinečného designu se má stát revoluční novinkou v urbánní přepravě.
„Máme vizi. Nemusí jít přímo o náš yikebike, ale podobná minivozítka se stanou užitečným zařízením k dopravě na kratší vzdálenosti právě tam, kde se osobní doprava setkává s hromadnou,“ říká Ryan, jenž v tradici levných anglických kostitřasů z let 1870 až 1888 pojmenoval celé hnutí mini-farthing. Onen „jajkbajk“ je první z převratných pidikol. Fungovat to prý bude jednoduše a masově: vystoupíte z auta (tramvaje, metra), rozbalíte devítikilovou přenosnou brašnu, z níž několika pohyby vykouzlíte elektřinou nabitý yikebike a už si to bez zábran svištíte po chodnících a silnicích. Jen pozor: baterie zatím vydrží hodně málo, právě tak na dojezd zhruba dvaceti kilometrů. Dobity jsou však za pár minut.
Absurdní tuny
Poprvé v lidských dějinách žije více lidí ve městech nežli na vesnicích. Miliardy občanů musejí denně řešit dojíždění na relativně krátkou vzdálenost. Byť se rok co rok prodá na světě 120 milionů bicyklů (stále se jedná o nejčastější dopravní prostředek na Zemi), pohodlní lidé 21. století hledají způsoby, jak si šlapání ulehčit… Podle analýzy týdeníku BusinessWeek, jenž se dopočítal 23 milionů ročně prodaných elektrokol čili e-biků, se do roku 2012 toto číslo zdvojnásobí. A ve Velké Británii odhaduje server ElectricBikeSales.co.uk každoroční šedesátiprocentní nárůst těch, kdo vyměnili šlapky za elektrickou zástrčku. Do stejné kategorie patří i yikebike.
Novozélanďan Ryan, jehož napadlo posunout cyklistická řídítka na stranu, první z kol dosti zvětšit, a druhé naopak minimalizovat, netvrdí, že by na ideu pohybovadla přišel zčistajasna a sám. Inspiroval jej zejména Dean Kamen a jeho monovozík Segway. „Přitahovala mne myšlenka, že by se v naší přepravě mohlo skutečně něco dramatického změnit a udát. Dumal jsem, proč s sebou neustále převážíme jednu či dvě tuny oceli, přestože jedeme jenom do práce nebo do místního krámku! Když byl segway odhalen, zklamalo mne to… Nechápejte mne špatně, je to skvělá vychytávka, pěkně se na něm jezdí, ale přijde mi trochu komplikovaný na to, aby uspěl v masovém měřítku,“ vyznává se Ryan, jenž vystudoval strojní inženýrství, k němuž posléze přidal doktorský Ph.D. titul z ekologické ekonomie v Canterbury. Výsledkem je tedy dvojkolka, která vyvine rychlost až 20 kilometrů v hodině a je vybavena protismykovými brzdami, světly i blinkry. Oba vynálezci se však shodují: „Ať už to bude jakékoli řešení, lhostejno, zda segway nebo yikebike, během jediné dekády se nějaká alternativa chůze a cyklistiky jistě uchytí.“
Sice v Top 50, ale za balík
Že yikebike od protinožců není docela mimo mísu, naznačuje i ocenění, jež mu udělil časopis Time. V listopadu ho zařadil mezi padesátku nejlepších inovací uplynulého roku. „Prvních sto kusů bude připraveno v polovině roku 2010 na Novém Zélandu, ve Spojeném království a v dalších vybraných evropských zemích,“ slibuje magazín, který neváhal umístit bizarní kolečko do společnosti tak převratných objevů, jakými loni byly elektrické oko od vědců z MIT, teleportace atomu, superúsporné žárovky od Philipsu, solární střešní tašky z dílen Dow Chemical, náhradní koleno za dvacet dolarů ze Stanfordu, vakcíny proti viru HIV, superpevné pavoučí vlákno, vertikální otočné farmaření, elektrizující bakterie, 3D kamery, vysokorychlostní helikoptéry Sikorsky X2 nebo houbami vyšlechtěné stradivárky… Pravda, v hlasování čtenářů serveru Time.com, zaujal YikeBike až 38. příčku, ale ani to není ostudné. Stylová hračka bohužel není lacinou záležitostí. První kousky mají stát neuvěřitelných 3500 eur (asi 91 tisíc korun)! Časem prý ale cena – v závislosti na průmyslové výrobě – klesne na přijatelnou mez.
Vynález zaujal rovněž reportéra britského deníku The Independent. Neváhal a prototyp osedlal. Jaké byly jeho pocity? „Futuristický stroj, krásně vyvedený a vyrobený z uhlíkových vláken, je lehčí než většina bromptonů, menších bicyklů, přičemž se vměstná do brašny přes rameno… Čas na projížďku. Sedátko je přichyceno na předním kole a při nasednutí si připadáte jako na otočné kancelářské židli bez opěrátka. A pak balancujíc a držíc plyn v pravé ruce, se rozjíždím a svištím si to (viklavě) od mojí kanceláře jako opilec spěchající na toaletu… Yikebike je překvapivě svižný a zábavný. Záporem je však omezená životnost baterií a vysoká cena. Pokud mají e-biky ve městech uspět, nemyslím, že právě tato peněženkově-likvidační kuriozita povede peloton, ale její revoluční design ukazuje, jak neotřele by mohly příště vypadat,“ píše novinář. Uvidíme, zda Grant Ryan změní svět, nebo si ukrutně nabije… Ústa.
*
Popisek: Kampak dnes? Budoucí verze yikebiku by mohly být dodávány i ve šlapací verzi, neboť se jeho kritikům nelíbí podpora sedavého způsobu života.
Popisek: Cyklostezky zítřka. Podle novozélandského vynálezce Granta Ryana se budeme městy budoucnosti pohybovat především na drobných osobních vozítkách.
Praporek: „Dumal jsem, proč s sebou neustále převážíme jednu či dvě tuny oceli, přestože jedeme jen do práce“
*
Nálepka: http://www.yikebike.com/