Menu Zavřít

Jak bazény dobývají svět

29. 8. 2005
Autor: Euro.cz

JAN ZITKO Úspěch mu přinesla výroba zastřešení k bazénům. Dnes je Jan Zitko prodává po celém světě a jeho firma Alukov HZ patří k nejúspěšnějším v oboru. "Když jsem začínal, nikdy jsem si nemyslel, že se dostaneme až na špičku," říká.

JAN ZITKO Úspěch mu přinesla výroba zastřešení k bazénům. Dnes je Jan Zitko prodává po celém světě a jeho firma Alukov HZ patří k nejúspěšnějším v oboru. „Když jsem začínal, nikdy jsem si nemyslel, že se dostaneme až na špičku,“ říká.

Vroce 1995 založená společnost Alukov HZ se zaměřovala nejprve na výrobu oken a dveří z hliníkových profilů. „V té době se na nás začali obracet ,bazénové firmy i zákazníci a ptali se: Jste schopni udělat hliníkové zastřešení bazénu? A protože takových dotazů přibývalo, řekli jsme si, že to zkusíme,“ vzpomíná majitel firmy Jan Zitko.

24 HODIN DENNĚ V polovině devadesátých let v Česku prakticky neexistoval výrobce zastřešení bazénů, který by dokázal kvalitou i kvantitou uspokojit požadavky zákazníků. Tehdy se zde prodávaly výrobky renomovaných, zejména německých firem. „Cena však byla velmi vysoká a pro mnoho českých zákazníků nedostupná,“ vysvětluje Zítko základy úspěchu. Přesto bylo prvních několik let fungování společnosti velmi obtížných. Sazby z úvěru se pohybovaly kolem dvaceti procent, firma musela vybudovat obchodní síť a vyvinout vlastní systém zastřešení. „Protože tradice domácí výroby tohoto typu chyběla, dívali jsme se po tom, co se prodává na Západě. Podle předloh jsme vytvořili vlastní řešení a firma získala důležitou pozici na domácím trhu,“ vypráví Zitko. Byla to ale práce dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu. EXPANZE NA VÝCHOD Zastřešení bazénů se během pár let stalo jednoznačnou specializací Alukovu. Firma sídlící v malé vesničce Orel nedaleko Chrudimi upevňovala pozici na domácím trhu a od roku 2000 zahájila expanzi do zahraničí. Zpočátku se, podobně jako jiné české podniky, orientovala na východ. Zastřešení bazénů z Alukovu se tak objevilo na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku, v Rusku a v dalších zemích. „Do mnoha z těchto států jsme neexportovali pouze hotové výrobky, ale celé výrobní know-how formou licenční výroby. Na Slovensku, Ukrajině a ve středoasijských republikách se stal náš produkt zcela dominantní,“ říká majitel firmy. JDE SE NA ZÁPAD Od roku 2003 se výrobky Alukovu začaly prosazovat v zemích západní Evropy. Strategií firmy bylo i zde zakládání dceřiných společností s účastí pečlivě vybraného partnera z cílové země. „Náš produkt už byl na vysoké technické úrovni, takže jsme mohli v exponovaném prostředí, kde mezi obchodníky panují mnohaleté osobní vztahy, prorazit kvalitou. Nikdy jsme totiž nechtěli konkurovat jen nízkou cenou,“ tvrdí Zitko. Začínali v kulturně nejbližší zemi - v Rakousku, kde jsou nároční zákazníci a celé provedení musí být perfektní. Následovaly Německo, Itálie, Francie a další země Evropské unie. Významným mezníkem byl pro Alukov vstup ČR do Evropské unie. „Plno administrativních bariér padlo a cítili jsme se, jako když se nadechnete čerstvého vzduchu. I díky tomu firma letos otevřela nové výrobní haly a počet zaměstnanců se zvýšil ze sto osmdesáti pěti na dvě stě devadesát. Každý rok máme minimálně padesátiprocentní růst produkce,“ upozorňuje Zitko a celkový obrat k polovině letošního roku vyčísluje na sto čtyřicet pět milionů korun. OJEDINĚLÝ PROJEKT

Stále četnější dceřiné společnosti v zahraničí dostaly v červenci nový impulz. „Já jsem fungoval jako takový prostředník, znal jsem všechny partnery, ale oni se mezi sebou neznali,“ popisuje jeden z důvodů založení zájmového hospodářského sdružení Inter Pool Cover Team (IPC Team), Zitko. Právní formu sdružení fyzických a právnických osob se sídlem na území členských států Unie přitom umožňuje bruselská legislativa.

„V oblasti zastřešení bazénů jde o ojedinělý projekt, jež má usnadnit propagaci, výměnu názorů a předávání know-how, protože každý má nějaké zkušenosti,“ uvádí Zitko. Obchodní partneři dostávali na nových trzích exkluzivitu a podporu Alukovu, čímž vzniklo celé portfolio značek a novým sjednocujícím prvkem se stala právě zkratka IPC Team s červeným obloukem. „Jde o to, aby byl náš výrobek prezentován jednotně, a to byl další z důvodů, proč jsme sdružení založili,“ doplňuje Zitko.

ČERVENÝ OBLOUK

V USA A jaké má Alukov plány do budoucna? V každé významné zemi, kde firma působí prostřednictvím dceřiné firmy nebo exkluzivního zástupce, chce být v první trojce. „Takovou pozici už v řadě zemí máme - číslo jedna jsme na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku a letos patrně i v Itálii a Švédsku. V Rakousku, Polsku a Francii jsme mezi třemi největšími,“ vypočítává.

Nyní připravuje společnou firmu s Američany a také speciální typ zastřešení, který má dobré předpoklady uspět na jejich trhu. Společný podnik už bude při prodeji používat nové označení IPC s červeným obloukem.

bitcoin_smenarna

JAN ZITKO

Podnikatel a spolumajitel rodinné firmy se narodil 4. července 1970 v Chrudimi. Začátkem 90. let, kdy byl jeho rodině navrácen rozsáhlý zemědělský majetek, se stal manažerem a spolumajitelem rodinné firmy. V roce 1995 zakládá vlastní společnost na výrobu hliníkových oken a dveří. Jeho hlavním výrobním záměrem se postupně stává zastřešení bazénů. V roce 2000 společnost zahajuje aktivity v zahraničí. Je majitelem nebo spolumajitelem šesti zahraničních firem, které působí v oboru výroby a prodeje zastřešení bazénů. Letos se stal jednatelem Inter Pool Cover Team, evropského hospodářského zájmového sdružení. Při cestách na západ jezdí vozidlem Audi A6, při cestách na východ vozidlem Land Rover Discovery. K jeho zálibám patří cestování a historie. Hovoří anglicky a rusky a je svobodný.

  • Našli jste v článku chybu?