Vyhýbá se pozornosti, hledá konsensus a poskytuje manažerům prostor k řízení
Mediální zábavní komplex (rovněž známý jako Hollywood) skýtal v posledním roce strhující povídanou. Proběhlo rychlé propouštění z firmy Viacom. Byl učiněn donkichotský pokus o rozbití společnosti Time Warner. Společnost News se stala terčem kritiky za chystanou knihu O. J. Simpsona. Jeden zábavní kolos se však vyznačoval nevšedním poklidem - do té míry, že se snadno zapomíná, že jím nedávno zmítaly osobní rozmíšky, pletichy představenstva a nejrůznější machinace.
Tou institucí je samozřejmě společnost Walta Disneyho. Když na trůn Michaela D. Eisnera v jejím pseudotoskánském sídle v kalifornském Burbanku usedl Robert A. Iger, nejenže propukl mír, ale firma Myšáka Mickeyho dosahuje i záviděníhodných čísel. Její zaznamenávané rekordní příjmy a cena akcií vzdorují zemské přitažlivosti podobně jako horská dráha v Disneylandu.
Takže Oscara za zvrat v Disneyho firmě získává… Bob Iger. Ne, počkat, Michael Eisner. Ne, oba.
Vysvětlíme to.
Prozatím si nevšímejte rozruchu, který loni způsobil Iger, když obnovil vztahy se Stevem Jobsem a ovládl Pixar, úspěšnou továrnu zakladatele Applu na animované filmy. Většina dobrých zpráv u Disneyho od Igerova povýšení - vzkříšení stanice ABC, dvoumiliardová licence na Piráty z Karibiku, rostoucí návštěvnost amerických tematických parků Disneyho společnosti - jsou výsledky plánů vytvořených v Eisnerově éře. A přestože se Iger velmi zasloužil o obnovu stanice ABC, je prvním, kdo vyjadřuje uznání svému předchůdci. „Bylo to proto, že jsme se s Michaelem do toho uměli pořádně zakousnout,“ uvádí.
Rekordní zisky si na druhé straně zaslouží pozornější pohled. Ano, čistý příjem ve fiskálním roce 2006 vyletěl o 33 procent na 3,4 miliardy dolarů a příjmy stouply o sedm procent na 34,3 miliardy dolarů. Rok 2006 byl však pro Disneyho společnost výjimečný. Ve filmech Auta a Piráti z Karibiku: truhla mrtvého muže měla dva kasovní trháky, které jí samy o sobě obrovsky zvedly příjmy. To pro letošní rok nastavilo Disneyho společnosti laťku hodně vysoko. Ačkoli v létě má být uvedeno další pokračování Pirátů zároveň s filmem studia Pixar Ratatouille, analytická firma Thomson Financial odhaduje jen dvanáctiprocentní růst čistých příjmů proti 24 procentům celého mediálního sektoru.
Aby společnost ochránil před vrtochy filmového byznysu, bude Iger muset dokončit pokračující oživování tematických parků v Paříži a Hongkongu, udržet stanici ABC v pohybu a přimět tým Pixaru, aby vyráběl víc než jeden film ročně. Musí se také postarat o to, aby Disneyho společnost byla čipernější a rychle obsadila digitální svět.
Rádoby Walter Cronkite.
Největšího pokroku dosáhl Iger u posledního úkolu. V zákulisí přeměnil Eisnerovu centrálně plánovanou společnost tím, že osekal byrokracii a osvobodil skupinu ostřílených řídících pracovníků, aby si mohli plánovat vlastní cesty. To, že jsou filmy Disneyho společnosti a pořady sítě ABC k mání na iPodu, není pouze průkopnické. Je to odraz rychlejší a průbojnější Disneyho firmy. V jednom e-mailu Eisner, který Igerův výkon ve funkci generálního ředitele odmítl komentovat, prohlásil o působení svého nástupce jen toto: „Bob Iger a celý řídící tým odvedli loni výbornou práci. Dělají správné kroky ve správnou dobu.“
Iger, který 10. února slaví šestapadesátiny, je člověk, který se vyjadřuje tímto stylem: „Nejde o mě, ale o tým.“ Nezní to jako falešná skromnost mediálně školeného generálního ředitele? Jenže Iger opravdu raději postává v pozadí a nechává světlo ramp dopadat na své náměstky. Vládne pomocí shody názorů, nikoli vydáváním příkazů. A místo toho, aby Eisnerovy lidi hodil přes palubu jen proto, že mohl, Iger celý tým z velké části zachoval.
V porovnání s Eisnerem působí Iger korektně - jako připravený generální ředitel, který nikdy nestřílí od boku. Kolegové uvádějí, že o Igerově osobním životě mnoho nevědí kromě toho, že je nadšeným příznivcem basketbalu. A třebaže Igerovi nechybí představivost, nikdo by jej nenazval velkým stratégem. Tím, že se však Iger obklopil prozíravými lidmi, včetně Jobse, a osazenstvem Pixaru a nechal jim prostor, obnovil u Disneyho kulturu, že všechno lze zvládnout.
Stručně řečeno, Iger je protikladem Eisnera. Představuje nový konzervativní Hollywood - antimagnáta v odvětví oslňujících osobností. „Bob nechává toho, kdo je hoden svého úkolu, aby ho plnil,“ prohlašuje Jobs, který sedí v představenstvu a je největším individuálním akcionářem Disneyho společnosti, „nejde mu o získávání velké publicity. To je v onom městě neobvyklé.“
Většina velkých šéfů Hollywoodu buď má magnátskou DNA (Rupert Murdoch), nebo od prvního dne touží po moci a bohatství (Eisner). Jenže Robert Iger se chtěl stát druhým Walterem Cronkitem. Vyrostl na Long Islandu ve městě Oceanside ve státě New York jako syn vedoucího pracovníka v marketingu a knihovnice a brzy se zbláznil do žurnalistiky - byl sportovním redaktorem novin na vysoké škole, kde studoval. V roce 1972 dlouhovlasý Iger moderoval na vysoké škole Ithaca sondážní pořad Campus Probe pro studentskou kabelovou televizi ICB-TV, v němž se zabýval žhavými aktualitami, jako byl například nový úvěrový svaz na škole. Televizní společnosti jej však nikdy nekontaktovaly, a proto přijal místo hlasatele zpráv o počasí v místní televizní stanici.
Dodnes by Iger býval mohl být v newyorské Ithace, kdyby byl v roce 1974 nenastoupil jako programový koordinátor do televizní společnosti ABC Sports. Brzy po svém nástupu se seznámil se svým druhým otcem, který mu pomohl odstartovat kariéru a vštípil mu manažerský étos, jímž se řídí dodnes. Tím mužem byl Thomas S. Murphy, zakladatel firmy CapCities, tehdejší mateřské organizace společnosti ABC. Murphy, jemuž je dnes osmdesát a je bývalým členem představenstva Disneyho společnosti, byl legendární postavou, jež dávala mladým talentům svobodu experimentovat.
Iger hovoří o škole managementu Toma Murphyho. „Uvedete správné lidi na pracovní místa a dáte jim prostor k řízení,“ uvádí, „odpovědně to ovlivňujete, ale ne tolik, abyste si přisvojovali jejich pravomoc. Nemám čas ani soustředění - a dalo by se dokonce říct, že ani talent -, abych to dělal.“
Disneyho společnost získala CapCities v roce 1996 a Iger, tehdy už Murphyho přímý dědic, začal pracovat pro šéfa naprosto odlišného ražení. Eisner byl pravým opakem Murphyho: pedantský, panovačný, tyranský.
Eisner dal málokdy najevo nějaký obdiv k Igerovi, ale oceňoval jeho diplomatickou obratnost. V roce 2000 se Iger stal prezidentem Disneyho společnosti a Eisner ho brzy začal posílat na těžké mise vyžadující umění jednat s lidmi, což Eisnerovi zjevně chybělo. Když se společnost ABC neúspěšně pokusila přetáhnout ze stanice CBS Davida Lettermana, aby vyplnil mezeru po Tedu Koppelovi při moderování nočního publicistického pořadu, Iger byl tím, kdo Koppela přemluvil, aby zůstal. Když opoziční členové představenstva Roy E. Disney a Stanley P. Gold uspořádali při výročním zasedání Disneyho společnosti v roce 2005 mítink proti Eisnerovi, ten vyslal Igera, aby promluvil s novináři.
A když Harvey Weinstein, zakladatel společnosti Miramax Film, bojoval s Eisnerem o podmínkách svého rozvodu s Disneyho firmou, Iger zasáhl, aby „jednání dostal přes některá úskalí“, vzpomíná generální ředitel společnosti William Morris Agency Jim Wiatt, který pomohl zprostředkovat dohodu: „Bob dokázal, aby obě strany dále jednaly, když jsem si myslel, že se už mají dost.“
Ani dnes od Igera neuslyšíte o Eisnerovi nic špatného. „Mám na Michaela příjemné vzpomínky. Hodně jsem se od něho naučil,“ uvádí, „v určitém smyslu založil moderní společnost Walta Disneyho.“
Iger taktně vynechává, že v závěrečných letech Eisnerova jinak brilantního dvacetiletého vedení ztratila Disneyho společnost svého živého ducha. Řekne-li se, že kultura byla otrávená, zdaleka to nevystihuje nefunkčnost společnosti. Eisner po sobě zanechal podnik, v němž se šéfové divizí báli přijímat rozhodnutí - což bylo to poslední, co společnost potřebovala v době, kdy si soupeři News či Viacom směle zabírali teritorium na webu.
Iger pochopil, že problémem nejsou lidé, kteří řídí show, ale že jím je pracovní prostředí - a rozhodl se je změnit. Jednou z prvních věcí, jež udělal, bylo, že dokázal, aby pondělní ranní zasedání byla méně autokratická. Tam, kde byl Eisner středem pozornosti, Iger podporuje debatu. Přívětivější má dokonce i kancelář. Ta tam je monotónnost Eisnerových roků. Místo ní je tu vzdušnost, rodinné fotografie a indián z prodejny tabáku, kterého Iger našel v suterénu budovy společnosti ABC v New Yorku. Věší si na něho sako.
Aby Iger své podřízené povzbudil k zaskočení k němu na návštěvu, nechal udělat dveře do chodby, kde je čilejší ruch. Šéfa studia Richarda Cooka přestěhoval z druhého do šestého patra, kde je Igerova kancelář. A dokázal také navštívit řadové pracovníky. Strávil například půl dne ve firmě Buena Vista Games, kde promluvil s tamními vývojáři her před diskusí o nových nápadech. „Tihle hoši se vrátí do Anglie nebo jinam s pocitem, že jejich nápadům někdo dopřává sluchu,“ říká Graham Hopper, šéf divize her, „pro tvůrčího člověka je to obrovská vzpruha.“
Iger rovněž oslovil bývalé zaměstnance Disneyho společnosti, kteří mu mohou pomoci vytyčit nový strategický směr. Pravidelně obědvá s bývalým šéfem studia Jeffreym Katzenbergem. Disneyho společnost nedávno souhlasila s tím, že jako vánoční speciál bude vysílat film Šrek vyrobený Katzenbergovou firmou DreamWorks Animation. Iger se také usmířil se Stanleym Goldem a Royem Disneym, jehož dokonce vyzval k návratu do představenstva v roli emeritního člena a poradce. „Jeho zásluhou společnost pracuje znovu jako tým,“ prohlašuje bývalý Igerův kritik Gold, „je to velmi imponující.“
„Z toho mám být nadšený?“
Tam, kde se Eisner snažil povznášet nad malichernosti a osobní třenice, Iger vidí celek. Téměř okamžitě odstavil vrchního strategického plánovače Petera Murphyho, který byl považován za Eisnerova vrchního policajta. Potom si to Iger rozmyslel a vyplatil Murphymu bezmála milion dolarů za to, aby zůstal ještě rok. Proč? Protože Murphy byl hlavním vyjednávačem Disneyho společnosti v tříleté bitvě o to, aby kabelový obr Comcast platil vyšší poplatky za přenášení Disneyho sportovního kanálu ESPN.
Eisner se nikdy nevyrovnal s nabídkou, kterou v roce 2004 učinila společnost Comcast ohledně nepřátelského převzetí, a jednání často uvázla na mrtvém bodě. Iger usoudil, že se Murphy nejlépe hodí k tomu, aby jednání zdárně skončila. „V (Murphyho) gestech a pohybech nastal očividný rozdíl,“ uvádí prezident společnosti Comcast Stephen B. Burke, „dostal volnou ruku, aby dosáhl dohody, a nemusel si dělat starosti, že u Michaela nepochodí.“ Společnost Comcast nakonec souhlasila, že bude ročně platit odhadem o 70 milionů dolarů více v poplatcích, a Disneyho firma získala výnosnou smlouvu o poskytování filmů a televizních pořadů pro službu placeného videa společnosti Comcast. Murphy, který se ke svému odchodu odmítl vyjádřit, od společnosti odešel.
Iger vnáší do své funkce téměř nadpřirozenou energii. Každé ráno o půl páté cvičí s osobním trenérem ve svém velkém domě v Brentwoodu (který dříve patřil Michelle Pfeifferové a jejímu manželovi, televiznímu scénáristovi Davidu E. Kelleymu), kde žije se svou ženou, hlasatelkou zpráv Willow Bayovou, a dvěma syny. Ve tři čtvrtě na sedm Iger sedí u svého pracovního stolu a mluví s New Yorkem.
Nejvýmluvnější je to, co Iger se svou energií nedělá. Nenechává zapadnout nápady lidí. Eisner se proslavil tím, že o návrzích svých podřízených, které se mu nelíbily, psal: „Z toho mám být nadšený?“ A tam, kde Eisner zasahoval do každého aspektu tvůrčího procesu, počínaje barvou koberců v hotelech tematických parků a konče jednáními o scénářích každé úterý ráno, Iger umožňuje lidem, aby se ujali vedení.
Diskrétní a bystrý.
Šéfka společnosti ABC Anne Sweeneyová uvádí, že když se Iger dohodl s Jobsem zpřístupnit pořady sítě ABC na iPodu, svěřil podrobné informace jí. Brzy pochopila, že si velmi rezervovaný Jobs přál, aby o tom, co se děje, vědělo co možná nejméně lidí. Jednání se zúčastnilo jen pět pracovníků od Disneyho, mezi nimi Iger, a dohoda byla uzavřena během tří dnů. Za Eisnera by v ní tým Disneyho právníků a řídících pracovníků hledal hnidy celé týdny.
Šéf studia Cook má znovu nalezenou svobodu. Iger se téměř nikdy neúčastní jednání o scénářích. A při vyjednávání s Pixarem dal Iger Cookovi souhlas, aby jednal jménem Disneyho firmy. Generální ředitel se dostavil až na závěr vyjednávání, sešel se s Jobsem a poobědval s kreativním guru Pixaru Johnem Lasseterem u něho doma v Sonoma Valley. Eisnerův odchod rovněž Cookovi umožnil, aby se pustil do Igerova plánu snížit počet hraných filmů, které studio vyrábí ročně, na polovinu a dělat hlavně podívanou pro celou rodinu, jež se lépe hodí pro tematické parky a pro kanál Disney Channel.
Nikde se Iger nevzdal větší porce vedení než v divizi animace. Je to ohromující, když se vezme v úvahu, že podnik Myšáka Mickeyho byl na animaci vybudován. V dobrém roce přináší až jednu třetinu zisků studia. Vzhledem k tomu, že však Disneyho animátoři vyráběli nepřerušovaný proud propadáků, Iger dal volnou ruku týmu Jobsova studia Pixar. Když se Lasseter stal Disneyho novým kreativním ředitelem, nováčci propustili 160 lidí a znovu jmenovali řídící pracovníky. Lasseter a bývalý prezident Pixaru Ed Catmull, který je v současnosti prezidentem divize Disney Animation, loni odložili vánoční uvedení Disneyho filmu Robinsonovi (Meet the Robinsons), aby ho předělali. Film bude uveden v březnu.
Jobs prohlašuje, že převzetí kontroly řízení Disneyho divize animace společností Pixar mělo zásadní význam při prodeji jeho firmy Igerovi. „Neměl jsem jistotu, že Eda a Johna přesvědčím, aby přešli k Disneymu, dokud tu kontrolu nebudou mít,“ uvádí Jobs, „Bob prohlásil: 'Když budete muset, rozmetejte to.' Naštěstí se nám hodně z toho, co jsme tam viděli, líbilo.“
Igerovo nezasahování má svá úskalí. Lidé z Pixaru se například rozhodli, že koncem roku nevydají animovaný DVD disk o víle Tinker Bell, protože chtěli mít čas na to, aby ho udělali lépe, přestože vydání bylo načasováno tak, aby se krylo s novou reklamní kampaní Disneyho firmy na hračky vycházející z pohádkových postav. A důraz kladený lidmi z Pixaru na kvalitu, která by mohla přinést vyšší kasovní zisky, by rovněž mohl znamenat méně animovaných filmů každý rok. Nevedou se jim ani další pokračování filmů. To znamená méně příležitostí pro návazné akce ve zboží, tematických parcích a hrách na Broadwayi.
Pak tu byl telefon značky ESPN. Očekávalo se, že nepřetržité dodávání sportovních střípků a výsledků zápasů bude pro sportovní nadšence lahůdkou. Telefon propadl a přinutil Disneyho firmu snížit hodnotu majetku o 30 milionů dolarů. Iger o tom přemýšlí. „Nekritizuji je za to, že riskovali,“ poznamenává. Domnívá se, že společnost ESPN se z této zkušenosti poučila a má teď větší pochopení pro to nejlepší vybavení mobilních telefonů obsahem.
V letech, kdy stál v čele Eisner, digitální strategie Disneyho firmy stagnovala. Iger je zjevně rozhodnut ztracený čas dohnat. přestože to bude znamenat další neúspěchy jako s telefonem ESPN. Iger, který je obdivovatelem technologie, cestuje se dvěma iPody a neustále prakticky zkouší nejnovější vymoženosti. Jeho rozhodnutí získat studio Pixar a umožnit společnosti Apple, aby zpřístupnila pořady stanice ABC a Disneyho filmy na iPodu, rozhýbalo firmu a dalo jejím manažerům najevo: nový šéf je ochoten riskovat a dostat Disneyho společnost do digitálního věku. „Prohlásil jsem: 'To je přesně ono,'“ vzpomíná Steve Wadsworth, šéf Disneyho internetové skupiny, „společnost je připravená to rozjet.“
Šéfka ABC Sweeneyová si vybavuje, jak se u ní Iger zastavil v kanceláři brzy poté, co se ujal vedení, aby si s ní promluvil o budoucnosti této televizní sítě. Navrhla vytvoření webové stránky ABC, kde by si diváci mohli pouštět televizní pořady, kdykoli by chtěli. „Vedli jsme opravdu zajímavou debatu o tom, jak by bylo možné vybudovat vlastní (online) síť,“ uvádí Sweeneyová, „Bob na rozloučenou prohlásil: ,Jednejte rychle.'“ O měsíc později ohlásil tuto iniciativu na výročním zasedání Disneyho společnosti.
Je-li něco, čím se Iger od jiných mediálních magnátů Ruperta Murdocha či Sumnera M. Redstona odlišuje, pak je to jeho přesvědčení, že se nemusí snažit získat portály typu MySpace.com nebo YouTube. Přestože Iger nevyloučil možnost nákupu nějakého online majetku, tvrdí, že má správný obsah a světové značky - Disney, ESPN, ABC -, aby přivábil diváky.
Veřejné představení nově koncipované služby Disney.com v příštích týdnech je nejdůležitější složkou Igerova plánu na podporu online úspěchů společnosti. Překonfigurovaná webová stránka, která každý měsíc přitahuje 21 milionů unikátních návštěvníků, v současnosti nabízí společenské sítě a televizní pořady určené malým dětem, což je další cesta k využití rodinného zaměření. Očekává se, že návštěvníci budou na této stránce zůstávat déle, což Disneyho společnosti umožní dosáhnout digitálních výnosů přes 700 milionů dolarů, jež plánuje na letošní rok.
A nakonec Iger chce jít přímo za spotřebiteli na webu a doplnit existující dohody společnosti s poskytovateli kabelového a satelitního vysílání. „Proč bychom tam nemohli být my sami?“ ptá se. Je to otázka, s níž se Iger bude při proměně Disneyho společnosti dále potýkat.
Jak si vede Disney?
Od Igerova nástupu před patnácti měsíci se cena akcií zvýšila o 51 procent proti 29 procentům u jiných mediálních společností. Výnosy, které ve fiskálním roce 2006 vyletěly o 33 procent, ale letos podle analytiků vzrostou jen o dvanáct procent v porovnání s 24 procenty očekávanými v celém sektoru.
Pramen: Bloomberg Financial Markets, Thomson Investor Network
Herní návod
Nejlepší praktické rady
Jak následovat silného generálního ředitele
Není to nikdy snadné, ale James M. Citrin, vrchní ředitel firmy Spenser Stuart, která se zabývá vyhledáváním řídících pracovníků, a spoluautor knihy You’re in Charge - Now What? (Máte řídící funkci - co teď?), nabízí čtyři vodítka:
Buďte sami sebou
Nesnažte se být tím, kým nejste. Jak to vyjádřil Jeff Immelt, když stanul v čele společnosti General Electric: „Nikdy jsem se nesnažil ze sebe dělat mistra světa.“ Ve firmě se rovněž představte (nebo opětovně představte), ať je známo, kdo jste a čeho chcete dosáhnout.
Nejde o vás
Jde o firmu a o lidi, kteří v ní pracují, o zákazníky, jimž sloužíte, a o investory , již očekávají atraktivní výnos. Oceňujte úspěchy jiných a používejte zájmeno „my“ místo „já“ s výjimkou přebírání odpovědnosti.
Určete tři významná témata
Ať jsou jasná a využívejte je důsledně a neúnavně. Tato tři témata (dvě vypadají neúplně a čtyři si lidé nezapamatují) musejí být dostatečně konkrétní, aby byla smysluplná, ale dost obecná, aby sloužila jako organizační principy.
Nikdy nemluvte špatně o svém předchůdci
To platí zejména pro silného lídra. Někteří kolegové budou na bývalého generálního ředitele nostalgicky vzpomínat. Zachováte-li dojem kontinuity a prokážete upřímný respekt k předchozímu systému řízení, stane se z vás noblesní a ostřílený lídr.
Druhé jednání
Digitalizace s miliardou dolarů
Více než rok po odchodu ze společnosti Walta Disneyho dělá bývalý předseda a generální ředitel Michael D. Eisner znovu to, co se mu nejvíce líbí: uzavírá obchody. Čtyřiašedesátiletý Eisner, nesmírně bohatý muž díky více než jedné miliardě dolarů, kterou získal v podobě platu, bonusů a akciových opcí za jedenadvacet let, kdy stál v čele podniku Myšáka Mickeyho, v klidu buduje privátní mediální společnost. Bez slídivého pohledu akcionářů a členů představenstva může Eisner dělat obchody po svém, tvářit se naštvaně a samozřejmě být pánem svého vlastního světa.
Tím světem je společnost Tornante, kterou tvoří pět lidí: bývalý manažer u Disneyho s titulem MBA, dvě sekretářky a dva obchodníci. Eisner, který podniká na snobské adrese v Beverly Hills, se pustil do všech nových médií, investoval utajenou částku do nákupu firmy Team Baby Entertainment, která vyrábí dětské DVD disky se sportovní tematikou, a získal podíl ve společnosti Veoh Networks, videostránkou podobnou YouTube, podporovanou reklamami a vytvářenou spotřebiteli, která prý má čtyři miliony unikátních uživatelů měsíčně.
Eisner se nezdráhal využít své nevybíravé nebo hrubé vyjednávací taktiky k podpoře svých investic. Angažoval herce Regise Philbina a další kamarády, aby propůjčili své hlasy DVD diskům firmy Team Baby. A brzy nato, co investoval do společnosti Veoh, mezi jejíž příznivce patří Time Warner, Eisner vystopoval Janna Wennera, bývalého Disneyho partnera v časopise Us, a přemluvil ho, aby své pozorování celebrit provozoval na novém širokopásmovém kanále Celebrity Channel společnosti Veoh.
Veoh rovněž doufá, že mezi osobitými amatérskými režiséry, kteří na její webové stránce předvádějí svá videa, najde příští úrodu Stevenů Spielbergů a že je skutečně zaměstná jako filmové režiséry v Hollywoodu. Eisner proto zašel do firmy United Talent Agency a uzavřel dohodu, podle níž Veoh vytvoří speciální stránku UTA, kam budou moci ctižádostiví filmaři posílat své práce v naději, že si je agentura vybere jako klienty. Veoh povzbuzuje to, že bude dostávat slušnou porci příjmů z reklam na webové stránce díky Eisnerovu tvrdému vyjednávání. „Lidé z Hollywoodu jsou při vyjednávání neústupní,“ diví se Dmitry Shapiro, generální ředitel Veohu.
Eisner původně plánoval, že uzavře dohody s Disneyho společností. Například nákup firmy Team Baby by velmi zapadal do jeho bývalé společnosti. Po své rezignaci Eisner souhlasil, že bude zasedat v představenstvu Disneyho firmy, a potom si uvědomil, že by mu svazovaly ruce potenciální střety zájmů. Vzdal se tedy místa v představenstvu a osamostatnil se. Jeho lidé tvrdí, že se rýsují další dohody, ale Eisner mlčí.
Když se Eisner nevrtá ve svých investicích, uvádí na MSNBC svůj pořad Hovory s Michaelem Eisnerem. Je to jeden z méně sledovaných pořadů tohoto zpravodajského kanálu; přes své rychlé uvažování a improvizované hollywoodské vystupování není Eisner žádnou Oprah Winfreyovou ani Charliem Rosem. Ano, podařilo se mu dohnat ke zlostné reakci Sumnera M. Redstona, když tomuto osmdesátníkovi, který je předsedou společnosti Viacom, navrhl, aby dal výkonné řízení do rukou své dceři Shari E. Redstonové, prezidentce společnosti National Amusements. Málokdo však má takovou hroší kůži jako Redstone, takže žádný puč nenastal.
Eisner se také stal neodmyslitelnou součástí různých konferencí. Nedávno vedl rozhovor s generálním ředitelem společnosti IAC/Interactive Barrym Dillerem v Beverly Hills a s prezidentem společnosti Sony Howardem Stringerem na výročním letním potlachu v Sun Valley pořádaném firmou Allen & Co. A stejně jako mnoho bohatých nebo slavných lidí disponujících spoustou času Eisner cestuje po světě a přednáší, přičemž jedna jeho řeč přijde asi na 100 000 dolarů. Většinou využívá svůj privátní tryskáč. Někdy však létá jako obchodní cestující s čepicí se značkou ESPN hodně naraženou, aby skryl svou totožnost. Jeden z jeho proslovů, který se líbí širokému publiku, se jmenuje Vůdcovství: jak dosáhnout úspěchu přes prohru a další paradoxy (Leadership: Succeeding by Failing and Other Paradoxes).
Životopis Boba Igera
Narozen: 10. 2. 1951.
Dispozice: Iger, který byl vyhlášen „nejnadšenějším“ studentem na střední škole Oceanside v New Yorku, byl sportovním redaktorem novin, rozhlasovým hlasatelem informujícím o univerzitních sportovních družstvech a představitelem postavy Francise Nurse v inscenaci Čarodějek ze Salemu.
Příští Walter Cronkite. Po „rozechvění“, které cítil, když nadhazoval nápady na příběhy profesorovi na vysoké škole Ithaca a tvůrci Zóny soumraku Rodu Serlingovi, Iger doufal, že díky svému bakalářskému titulu v oboru komunikace získá místo reportéra. Místo toho byl v newyorské Ithace hlasatelem televizních zpráv o počasí a pak zamířil do stanice ABC Sports.
Velká přestávka. Iger upoutal pozornost Thomase Murphyho, generálního ředitele společnosti CapCities/ABC, když upravil programové schéma, aby zabránil pohromě při zimních olympijských hrách v Calgary v roce 1988, které se potýkaly s nedostatkem sněhu.
Digitální generální ředitel. Jako milovník techniky, který má několik iPodů, chce, aby firmy Disney, ABC a ESPN dávaly spotřebitelům k dispozici obsah 24 hodin denně sedm dnů v týdnu na webu, v mobilech, na DVD, zkrátka všude. A nevadí mu, že se přitom někdo namíchne. Rozčílil majitele kin, když prohlásil, že DVD disky by měly být uváděny na trh kratší dobu po uvedení filmů v kinech. A firmy Blockbuster a Target zpočátku šílely, když zpřístupnil filmy na službě iTunes společnosti Apple.
Bob v soukromí. Iger je otcem čtyř dětí a žije v kalifornském Brentwoodu se svou druhou ženou, hlasatelkou zpráv Willow Bayovou a s jejich dvěma syny. Loni však zaplatili 19 milionů dolarů za pozemek o rozloze 8000 metrů čtverečných s domem o ploše 690 metrů čtverečných, který dřív patřil televiznímu scénáristovi Davidu Kelleymu a jeho manželce, herečce Michelle Pfeifferové. Jako fanatik fitnesu Iger každé ráno cvičí od půl páté s trenérem a podniká vyjížďky na kole s Peterem Cherninem, prezidentem společnosti News.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek