Zájem o nová auta v Evropě neopadá, otázka ale zní, zdali z toho bude i nadále profitovat česká ekonomika.
Sice máme k dispozici zatím jen předběžný odhad růstu české ekonomiky v posledním čtvrtletí loňského roku, ale i tak se dá říct, že za jejím výborným výsledkem stojí především zpracovatelský průmysl.
Ostatně jako už několik let za sebou. Nejvýznamnější částí tohoto průmyslu je přitom výroba osobních automobilů orientovaná především na trh zemí EU.
Auta představují třetinu průmyslu, třetinu exportu a v podstatě přímo ovlivňují necelých deset procent celé ekonomiky.
Jak dlouho vydrží poptávka?
Přitom s pokračujícími výbornými výsledky se stále tlačí na mysl otázka, jak dlouho to tak ještě může být. Zvlášť když boom poptávky po osobních automobilech v EU trvá téměř nepřetržitě od 2013.
Za touto otázkou můžeme hledat hned dvě další. A sice zda poptávka po nových vozech může růst i nadále a především jestli tuzemští výrobci mají vůbec ještě kapacity vycházet jí v ústrety.
Vývoj prodejů Škody Auto
Roční prodeje od roku 2000 do roku 2017, u ledna 2018 jde o měsíční výsledek.
Nelze si nevšimnout, že situace na jednotlivých národních trzích EU se liší a rozhodně tam není poptávka nijak extra synchronizovaná, jak by se mohlo zdát.
V zemích, kde boom poptávky po autech začal nejdříve, je vidět nasycení trhu už dnes. Tam, kde se spotřebitelé vzpamatovali z poslední recese (či dluhové krize) o něco později, jsou prodeje stále ještě na vzestupné fázi.
Na optimismu přidávají i průzkumy mezi spotřebiteli zaměřené na zájem o nová auta. Zlom poptávky rozhodně neindikují, první známky blížící se nasycenosti už ale vidět jsou.
Máme prostor pro výrobu?
Druhou otázkou je, jak se s rostoucí poptávkou dokáže poprat tuzemský automobilový průmysl, který v loňském roce vytvořil další nový rekord co do počtu vyrobených aut.
Výroba osobních aut v Česku
Vývoj výroby osobních a malých užitkových aut v ČR od roku 2000 do roku 2017, v mil. vozů.
Zdroj: AutoSAP
Má ještě vůbec prostor pro další zvyšování výroby, když od roku 2007–2008 se jeho reálná produkce více než zdvojnásobila?
Kam až může za stávajících podmínek produkce z aktuálních 1,4 milionu vozů při daných kapacitách ještě vzrůst?
Z tohoto pohledu si už od automobilek zdaleka nemůžeme slibovat tak silnou podporu ekonomického růstu jako doposud, nehledě na optimistický a současně neudržitelný sedmiprocentní nárůst trhu EU v prvním měsíci letošního roku.
Ale máme za ně vůbec nějakou náhradu?
Článek vyšel na webu Peak.cz