Hned je jasné, že spot má zesměšnit českou minipivovarskou kulturu. A že za ním stojí jeden plzeňský výrobce, který má dlouhodobě s menšími varnami problém, protože přeorientovaly českého pijáka na speciální piva, což odnáší jeho desítka, jejíž výstav jde - i kvůli zákazu kouření v putykách - setrvale dolů.
Podzimní nasazení této televizní reklamy dokazuje, že hlavní sezona 2018 nebyla pro český pivovarský trh rozhodně ideální. Český svaz pivovarů a sladoven už dříve upozornil, že během léta sice výstav piva v lahvích a plechovkách opět o něco vzrostl, ale hlavní segment - prodej čepovaného v restauracích - stagnoval. Příčinou měly být dlouhodobé vlny tropických dní, kdy se alkoholické nápoje v restauracích příliš nepijí.
Do toho už pivovary tušily, že letošní úroda sladovnického ječmene rozhodně nebude patřit k nejlepším. A situaci nyní ještě víc zhoršily potvrzené obavy chmelařů. Šišek ve štocích narostlo extrémně málo, což znamená nižší kvalitu a vyšší výkupní ceny.
Proto přichází jediné logické řešení.
Velké a střední podniky postupně jeden za druhým ohlašují zdražování svého piva. Jde sice o jednotky procent, ale půllitr v některých hospodách může skokově podražit i o několik korun. Vlnu odstartoval Plzeňský Prazdroj, pak se přidaly další pivovary, včetně pražského Staropramenu, humpoleckého Bernarda, náchodského Primátora a o změně cen už přemítají i v národním podniku Budějovický Budvar.
Zůstat pozitivní
I kvůli chudšímu létu teď pivovarští ekonomové vzhlížejí k podzimu. Čekají od něj, že alespoň částečně doženou nižší tržby.
Jestli je ale v této situaci, kdy se pesimismus žene snad ze všech trubek a tanků větších výrobců, něco skutečně osvěžujícího, pak je to postoj českých, moravských a slezských minipivovarů.
A nutno poznamenat, že ani tyto podniky nežijí ve vzduchoprázdnu. I ony musejí počítat s tím, že sladu prostě nedostanou tolik, kolik by potřebovaly.
Přesto ale od nich nejsou slyšet žádné nářky na úrodu, hrozby o zdražování nebo stížnosti na chmelaře, že špatnou sklizeň používají jen jako argument během obchodních vyjednávání. Minipivovary -ty kvalitní - stále dělají svou práci a řeší hlavně to, jak navýšit stávající kapacity, aby potěšily zase víc zákazníků než loni. Zkrátka zůstávají pozitivní. A u televizních zkratek typu „Nemocný osel za 80“ či „IPA z Lipa za 133“ se jen pousmějí. #
České pivo a léto 2018
Tropické teploty: Podle Českého svazu pivovaru a sladoven se nejvíc piva načepuje při teplotách kolem 25 stupňů, proto bylo tropické léto pro hospody špatné.
Chmel: Kvůli jarnímu suchu štoky příliš nevyrostly, navíc na nich vyrostlo málo šišek.
Ječmen + slad: I tady sucho způsobilo, že zrnka jsou malá, ve sladovnách navíc řeší poměrně vysoký a nežádoucí obsah dusičnanů.
O autorovi| Ondřej Stratilík stratilik@mf.cz