Menu Zavřít

Jak dohnat léto

15. 10. 2018
Autor: Euro.cz

České pivovarnictví vysílá v posledních týdnech samé špatné zprávy Ta reklama je sice stará už několik měsíců, ale některé televize ji teď opět začaly vysílat. Dvojice mužů neurčitého věku vchází do hospody s názvem Kočkodan v krabici, kde si chtějí dát dvě piva. Z nabídky, kde mimo jiné divák vidí jména jako IPA z Lipa za 133 korun, Nemocný osel za 90 či Slepý lapka Pale Ale za 81, si nedokážou vybrat, a tak jim výčepní s pořádně hustým plnovousem servíruje degustační fošnu se vzorky všech piv v nabídce.

Hned je jasné, že spot má zesměšnit českou minipivovarskou kulturu. A že za ním stojí jeden plzeňský výrobce, který má dlouhodobě s menšími varnami problém, protože přeorientovaly českého pijáka na speciální piva, což odnáší jeho desítka, jejíž výstav jde - i kvůli zákazu kouření v putykách - setrvale dolů.

Podzimní nasazení této televizní reklamy dokazuje, že hlavní sezona 2018 nebyla pro český pivovarský trh rozhodně ideální. Český svaz pivovarů a sladoven už dříve upozornil, že během léta sice výstav piva v lahvích a plechovkách opět o něco vzrostl, ale hlavní segment - prodej čepovaného v restauracích - stagnoval. Příčinou měly být dlouhodobé vlny tropických dní, kdy se alkoholické nápoje v restauracích příliš nepijí.

Do toho už pivovary tušily, že letošní úroda sladovnického ječmene rozhodně nebude patřit k nejlepším. A situaci nyní ještě víc zhoršily potvrzené obavy chmelařů. Šišek ve štocích narostlo extrémně málo, což znamená nižší kvalitu a vyšší výkupní ceny.

Proto přichází jediné logické řešení.

Velké a střední podniky postupně jeden za druhým ohlašují zdražování svého piva. Jde sice o jednotky procent, ale půllitr v některých hospodách může skokově podražit i o několik korun. Vlnu odstartoval Plzeňský Prazdroj, pak se přidaly další pivovary, včetně pražského Staropramenu, humpoleckého Bernarda, náchodského Primátora a o změně cen už přemítají i v národním podniku Budějovický Budvar.

Zůstat pozitivní

I kvůli chudšímu létu teď pivovarští ekonomové vzhlížejí k podzimu. Čekají od něj, že alespoň částečně doženou nižší tržby.

Jestli je ale v této situaci, kdy se pesimismus žene snad ze všech trubek a tanků větších výrobců, něco skutečně osvěžujícího, pak je to postoj českých, moravských a slezských minipivovarů.

A nutno poznamenat, že ani tyto podniky nežijí ve vzduchoprázdnu. I ony musejí počítat s tím, že sladu prostě nedostanou tolik, kolik by potřebovaly.

Přesto ale od nich nejsou slyšet žádné nářky na úrodu, hrozby o zdražování nebo stížnosti na chmelaře, že špatnou sklizeň používají jen jako argument během obchodních vyjednávání. Minipivovary -ty kvalitní - stále dělají svou práci a řeší hlavně to, jak navýšit stávající kapacity, aby potěšily zase víc zákazníků než loni. Zkrátka zůstávají pozitivní. A u televizních zkratek typu „Nemocný osel za 80“ či „IPA z Lipa za 133“ se jen pousmějí. #

České pivo a léto 2018

Tropické teploty: Podle Českého svazu pivovaru a sladoven se nejvíc piva načepuje při teplotách kolem 25 stupňů, proto bylo tropické léto pro hospody špatné.

Chmel: Kvůli jarnímu suchu štoky příliš nevyrostly, navíc na nich vyrostlo málo šišek.

Ječmen + slad: I tady sucho způsobilo, že zrnka jsou malá, ve sladovnách navíc řeší poměrně vysoký a nežádoucí obsah dusičnanů.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?