KONKURENČNÍ BOJ Společnost Student Agency vystrnadila z jednotlivých vnitrostátních dálkových linek řadu dopravců. Existuje vůbec účinný recept, jak této firmě konkurovat? „Nemá smysl se snažit Student Agency napodobovat. Cestu vidím v nízkonákladových autobusech.
KONKURENČNÍ BOJ
Společnost Student Agency vystrnadila z jednotlivých vnitrostátních dálkových linek řadu dopravců. Existuje vůbec účinný recept, jak této firmě konkurovat?
„Nemá smysl se snažit Student Agency napodobovat. Cestu vidím v nízkonákladových autobusech. Koupíte menší autobusy za méně peněz, nebudete rozdávat noviny a kafe, a díky tomu budete schopni nabídnout nižší cenu,“ navrhuje možné řešení Luboš Marek z marketingové agentury Werbung Bohemia.
O této možnosti uvažuje například i ČSAD Liberec na lince Praha-Liberec, ale to pouze, pokud dnes již v podstatě monopolní dopravce Student Agency na této trase navýší cenu z nynějších sedmdesáti korun. V současné době se již takto pokouší fungovat například ČSAD Plzeň, která jezdí z Prahy do Plzně o deset korun levněji než Student Agency. Může si to dovolit, protože její autobusy stály zhruba 4,5 milionu korun jeden, což je přibližně polovina oproti Student Agency. Dopravce také šetří na nákladech za kávu, noviny, stevardku a promítání filmů. Nevýhodou autobusů ČSAD Plzeň je jejich menší kapacita - 49 míst oproti 63 u Student Agency.
„Takto malé autobusy se podle mě ekonomicky nevyplatí. Vysoká kapacita je hodně důležitý faktor. Navíc si již cestující na noviny či možnost podívat se na film zvykli, a rádi si za to tu desetikorunu připlatí,“ tvrdí majitel Student Agency Radim Jančura. Vydělává tedy ČSAD Plzeň na lince z Prahy do Plzně? „Jsme zhruba na nule, ale je to pro nás dobrá reklama na ostatní naše činnosti, které nás živí,“ reaguje Miroslav Hucl, ředitel firmy.