Motorističtí novináři nejvíce ocenili vůz Renault Megane IIV populární hudbě máme Zlatého slavíka, v automobilech Auto roku. O objektivnosti podobných anket by se dalo hodně spekulovat, ovšem Auto roku je rozděleno na anketu veřejnou a novinářskou a je více než zajímavé porovnat mínění novinářů a veřejnosti.
Motorističtí novináři nejvíce ocenili vůz Renault Megane II
V populární hudbě máme Zlatého slavíka, v automobilech Auto roku. O objektivnosti podobných anket by se dalo hodně spekulovat, ovšem Auto roku je rozděleno na anketu veřejnou a novinářskou a je více než zajímavé porovnat mínění novinářů a veřejnosti.
Výsledky veřejné české ankety se dozvíme až na počátku příštího roku, kdežto výsledky ankety Auto roku 2003, myšleno z evropského pohledu už známe. Padesát osm novinářů z celé Evropy se shodlo, že nejlepším vozem, který byl do soutěže přihlášen, je Renault Megane II. Za naším seriálem testů uděláme tedy krásnou tečku v podobě profilu evropského auta roku Renault Megane II s úsporným a výkonným motorem 1,5 dCi.
Spolupráce s Nissanem se vyplatila
Už na první pohled asi každý pochopí, proč Megane II dostal tohle ocenění. Je totiž úplně jiný než ostatní auta v této třídě. Designéři Renaultu se rozhodli, že všechny modely, které sjedou z jejich továrních linek, budou hodně podobné a v duchu tohoto záměru pokračují v přetváření všech modelových řad. Mohlo by se zdát, že nový Megane II je jakási zmenšenina modelu Vel Satis. Opak je však pravdou. Megan II je postaven nově už od základu. Stojí totiž na úplně nové platformě, kterou Francouzi vyvíjeli společně s Nissanem a penězi rozhodně nešetřili. Vývoj přišel na celých 120 milionů eur, což je největší částka, jaká kdy byla do vývoje podvozku investována. T o vše by se mělo projevit na kvalitě jízdních vlastností, a věřte, že je to znát. Ale nepředbíhejme.
Maximální pohodlí
Tvary nových modelů Renaultu jsou veřejně chváleny i zavrhovány, ale názor si musíte udělat sami. Proto se popisu exteriéru pro tentokrát vyhnu a zaměřím se především na vnitřní prostor, pohodlí a jízdní vlastnosti. Od generálního dovozce jsme na zkoušku dostali třídveřový model, který je vzhledem k počtu dveří poněkud méně rodinný. Na druhou stranu má daleko větší dveře a nastupování je velice pohodlné. Příjemně překvapí sedačky s neobvykle tvrdým polstrováním a výborným bočním vedením. U francouzských aut jsme si přece jenom zvykli na měkké posezení. Sedačky jsou ve všech směrech nastavitelné a u řidiče je možné i výškové nastavení. Obě sedadla mají dokonce bederní opěrky a „paměť“ pro navrácení do nastavené polohy při sklopení sedadel pro nastupování. Velkou jedničku zaslouží také nastavitelné hlavové opěrky. Když už jsme u ergonomie, musím pochválit tříramenný volant s airbagem a výborně profilovaným věncem. Nastavení volantu je možné výškově i podélně, a věřím, že každý najde dobrou polohu pro řízení. Pohodlí za volantem a příjemný pocit uvnitř interiéru ještě vylepšují další drobnosti jako široká horní hrana dveří, kam si v klidu můžete položit levý loket při delší jízdě. Pro unavenou řidičovu pravačku je k dispozici široká loketní opěrka na středové konzoli, která navíc ukrývá objemnou schránku na CD, telefon či jiné drobnosti. Celý interiér je vyroben spíše v německém duchu, a to platí o všech jeho částech, včetně středové konzole. Na ní jsou umístěny dvě zajímavosti, které novému Meganu dodávají jistý punc osobitosti. Jednak je to vyjímatelný popelník v podobě malé dózy s pokličkou, který se dá umístit v jednom ze dvou prolisů. Druhou zajímavostí je tvarování páky ruční brzdy, která připomíná spíše páku na ovládání klapek v dopravním letadle. Ovládá se úplně stejně jako klasická ruční brzda. Jediný rozdíl je v umístění pojistného tlačítka na boku páky. Ovládání klimatizace je opět trochu neobvyklé, ale elegantní. Jsou to tři otočná tlačítka s jakýmsi dvojitým prstencem uprostřed, kterým se volí rychlost větrání. Zajímavé je také řešení přístrojové desky. Dva sdružené kruhové přístroje mají stříbrné rámečky a zvláštně tvarované a červeně svítící ukazatele. Všechny přístroje jsou ocejchovány velkými a dobře čitelnými čísly. Výborný je také výběr materiálů v celém interiéru. Kombinace černé, béžové a stříbrné je hezká, ale také praktická. Dokonce ani při ztíženém, ale ne nesnadném nastupování na zadní sedadla nenechal žádný z cestujících stopy od bot na plastech dveří.
Výborný motor
Startování probíhá u nového Meganu stejně jako u Laguny nebo V el Satisu, tedy pomocí karty, která navíc ukrývá dálkové ovládání a nouzový klíč. Jen mi přišlo, že karta je o trochu menší a tlustší než u ostatních modelů. Studený chod motoru má poněkud chrastivý zvuk, ale po pár minutách se motor citelně ztiší až na hranici slyšitelnosti. I když jsme měli k dispozici model s nejslabším dieselovým motorem (1,5 dCi), musím uznat, že výkon je přiměřený k váze vozu. Snad jen v táhlejších kopcích bylo nutné občas podřadit na čtyřku. Odstupňování převodovky je velice příjemné a řazení je na Renaulta velice přesné. Opět ve mně převládal pocit, že řídím německé auto. Stejně tak i nastavení podvozku je koncernově tvrdé, ale pohodlné a komfortní. Řízení a celkové vedení vozu je na úrovni vozu vyšší střední třídy. Udržet rychlost na 170 km/h není vůbec problém. Jediné, co bych snad vytkl, je hodně ostrý nástup brzdového účinku. Nový Megane má na všech kolech kotoučové brzdy a jen lehké sešlápnutí brzdového pedálu vás vytlačuje ven ze sedačky. Ze začátku je třeba trochu hlídat pravou nohu, aby netlačila na pedál tak zostra. Nový Megane je rozhodně zajímavé auto. Svým extravagantním designem si určitě získá mnoho příznivců, a jak jsem byl svědkem v autosalonu, nejsou to jenom mladí. V e prospěch tohoto modelu hovoří i kvalitní dílenské zpracování a vynikající motory. Nastavení podvozku a charakter převodovky už úplně neodpovídá standardům Renaultu, což by možná mohlo odradit ortodoxní vyznavače této značky, ale je to rozhodně krok kupředu. V neprospěch hovoří malý zavazadlový prostor a možná trochu cena. Novináři už tedy svého favorita mají. A co vy, už jste vybrali svoje Auto roku 2003?
Tab. 1 - Technické parametry
Renault Megane Fabia 1,4 74kW
II Coupé Škoda 1,5 dCi Comfort
Pohot. hmotnost (kg) 1175 1065
Převodovka Manuální Manuální
pětistupňová pětistupňová
Motor Řadový, dieselový Zážehový čtyřválec šestnácti
s přímým vstřik. ventilový
čtyřválec
Zdvihový objem (cm 3 ) 1461 1391
Max. výkon (kW) 60/4000 ot./min. 74/6000 ot./min.
Točivý moment (Nm) 185/2000 ot./min. 126/4400 ot./min.
0 - 100 km/h (s) 14,3 11,5
Max. rychlost (km/h) 170 185
Spotřeba - kombin. (l/100 km) 4,6 (město 5,6) 7,1
Objem zavaz. prostoru (l) 272 260
Cena včetně DPH 455 000 Kč 393 900 Kč
Tab. 2 - Hodnocení
Podvozek a jízdní vlastnosti
Pohonná jednotka/ky
Interiér
Exteriér
Dílenské zpracování
Výbava * Pohodlí Cena *
Celkem
Maximální hodnocení: **