Menu Zavřít

JAK KRACHUJE DOT-COM

12. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Vzestup a pád společnosti Globopolis

Čtyři dny před loňskými Vánoci zažil Scott Rogers (35) opravdu perný den. Ráno přivezl z porodnice manželku s týdenním synem a o pár hodin později už procházel pasovou kontrolou na ruzyňském letišti. Se společníkem Danem Muchou (26) odlétal do Londýna na schůzku s investory. Zakladatelé internetové společnosti Globopolis.com se vydali na cestu pro druhou tranši investice v celkové výši šesti milionů dolarů. V Londýně na ně čekala Joanna Jamesová, zástupkyně investiční společnosti Advent International. Právě Advent spolu se svou pražskou afilací Genesis Capital a dalším venture fondem Kistler Associates loni v červnu do Globopolisu investoval. Od té doby se manažeři Globopolisu zaměřili na expanzi po střední a východní Evropě a na podzim rozjeli v Praze, ve Varšavě a v Budapešti reklamní kampaň zaměřenou na propagaci svých webových stránek. Počátkem prosince požádali o uvolnění dalších peněz a lidé z Adventu si Muchu a Rogerse pozvali do Londýna. Třetí partner Chip Schenk zůstal v Praze. „Paní Jamesová nás přivítala a popřála mi k narození syna. Pak nám bez přípravy oznámila, že Advent už další finance neuvolní. Do té doby jsme vůbec nic netušili, tvrdí Scott Rogers. Mladý internetový podnik zaměřený na poskytování turistických informací o významných městech střední a východní Evropy se tak zčistajasna ocitl bez peněz. Od založení Globopolis.com do jejího konce uplynuly zhruba dva roky. Příběh mladé pražské firmy je zosobněním internetového nadšení i krachu přehnaných očekávání. Na jeho konci stojí rozčarovaní mladí vizionáři, kteří se cítí oklamáni nedočkavým investorem. Mucha, Rogers a Schenk jsou přesvědčeni, že nedostali šanci prokázat výnosnost svého podnikatelského záměru. Na straně druhé stojí správci fondu odpovědní svým investorům. Lidé, jejichž úkolem není financovat podnikatelské jesle, ale vytvářet zisk. Padesát byznysplánů. Na začátku všeho byla kavárna Globe, kterou si v roce 1993 otevřel Scott Rogers v pražských Holešovicích. „Když jsem ji rozběhl, už jsem se jejímu chodu nemusel moc věnovat, vzpomíná Rogers v kanceláři společnosti Globopolis naproti Masarykovu nádraží v Praze. V roce 1996 pracoval v pražské pobočce newyorské společnosti EastWest Institute, která řeší otázky týkající se veřejné správy. Právě tam se setkal se skoro o deset let mladším Danem Muchou, jehož rodiče pocházejí z Česka. „Přemýšlel jsme o tom, že Globe prodám, a zároveň jsem se věnoval správě webové stránky svého podniku. Jednou jsme se s Danem bavili o možnosti vybudovat trochu větší a lepší internetovou stránku s informacemi o Praze v češtině a v angličtině. Takový průvodce po Praze. Kam jít na koncert do klubu, kam do restaurace a do baru. Mucha a Rogers měli hodně přátel v Budapešti, a tak je napadlo, že by své aktivity mohli rozšířit i na Maďarsko. Na konci roku 1998 vznikl první podnikatelský plán. „Pak jsme napsali asi padesát dalších byznysplánů. Věděli jsme, v čem je síla internetu, a nikdo před námi to tu nezkusil, říká Rogers. Výsledkem byl záměr postavit stránky, z nichž by bylo možné koupit letenku, jízdenku, zaregistrovat hotel a objednat si stůl v restauraci. Z toho všeho si chtěl Globopolis.com účtovat marži. Pak přišla na řadu otázka finacování. „Nejdříve jsme se snažili získat peníze v Praze. Mluvili jsme s fondy rizikového kapitálu, například s Renaissance Partners. Ukázali jsme jim náš plán podnikat na internetu a oni na to: ‚No ano, to je ta věc s tím e–mailem. Absolutně nechápali, o čem mluvíme, vzpomíná Rogers. Svou pozornost pak Mucha s Rogersem obrátili na centrum počítačového průmyslu v Silicon Valley. „Tam zase lidé říkali, že nevědí, kde je Praha. ‚Je to blízko San Franciska?! ptali se nás. Tak jsme se vrátili do Prahy s trochou peněz, které jsme získali od přátel v Americe. Danova cesta. První investice použili Mucha a Rogers k nákupu několika počítačů a otevřeli si malou kancelář nad kavárnou Globe. „Pak jsme získali dalších deset tisíc dolarů, pět tisíc dolarů, začali jsme najímat první zaměstnance a pomalu budovali firmu, říká Rogers. První skutečná investice ve výši tři sta tisíc dolarů přišla v prosinci 1999. „Tehdy jsme teprve začali opravdu najímat. Měli jsme asi patnáct zaměstnanců a začali jsme budovat pořádné webové stránky. Pořád to ale byla jen malá firma s velmi nízkými náklady, dodává Scott Rogers, který se ujal role šéfmanažera podniku. Počátkem roku 2000 se začal Globopolis.com ohlížet po investorech. „V únoru jsme se obrátili na první rizikové investory. Chodili jsme na konference, účastnili jsme se First Tuesday Party, tvrdí Dan Mucha. Právě na setkání First Tuesday v Praze se lidé z Globopolisu setkali se zástupci investiční společnosti Advent. V té době už spolupracovali také s poradenskými firmami PricewaterhouseCoopers a Securities Services. „Prostě jsme se všemožně snažili najít investora, ale šlo nám to hůř, než jsme očekávali. A tak mi jednoho dne Scott řekl, že musím jet do Londýna. ‚Prostě jeď. Řekni lidem, že máš domluvenou schůzku a jeď, řekl mi, ačkoli jsem žádnou schůzku domluvenou neměl, vzpomíná Mucha. Tak zatelefonoval do londýnské kanceláře Adventu, že má v Anglii schůzku a zda by se mohl zastavit také v kanceláři Adventu. „Nakonec jsem si tímto způsobem dohodl asi sedm schůzek. Všem jsem přitom řekl, že mám schůzku s někým jiným, usmívá se Dan Mucha. Karta se obrátila a za letenky už utráceli investoři. Začali jezdit do Prahy. „Měli jsme pár dobrých schůzek. Přiletěl za námi Advent, přiletěli lidé z Dresdner Kleinworth Benson, Red Stars, Deutsche Bank, Speed Venture a další začali mít vážný zájem. A když začnou mít zájem, jste v mnohem lepší vyjednávací pozici, říká Mucha. Firma na kredit. V užším výběru nakonec zůstalo pět fondů, tři pak vytvořily investiční konsorcium. Advent, Genesis a Kistler. V dubnu začalo tvrdé vyjednávání o investici, jehož součástí byla due diligence. „Kontrola stavu podniku byla hodně tvrdá a my jsme se při ní hodně naučili, říká Mucha. V té době však už začal kolabovat Nasdaq. „Říkali jsme si, že obtíže na trhu nám vlastně pomáhají. Lidé z Adventu totiž zkoumali náš záměr opravdu velmi pozorně, konstatuje Dan Mucha. „Řekli nám: ‚Musíme z vašeho plánu odstranit všechny hlouposti. V té době už internetový byznys nebyl o návštěvnosti, ale o výši předpokládaných příjmů, říká Dan Mucha, v té době už viceprezident společnosti s odpovědností za rozvoj podnikání. Vstup investora byl loni na jaře pro Globopolis životní nutností. „Už nám docházely peníze a firmu jsme drželi nad vodou díky kreditním kartám. Vybrali jsme na kartu, abychom mohli vyplatit mzdy zaměstnancům, vzpomíná Rogers. Než získali potřebné peníze, museli manažeři Globopolis.com zodpovědět pár hodně nepříjemných otázek. „Advent kontroloval každé číslo. Ptali se nás třeba, komu budeme prodávat svůj obsah, jak budeme obchodovat s mobilními operátory. Bylo to těžké a museli jsme hodně přemýšlet, říká Scott Rogers. „Museli jsme uznat, že některé předpokládané zdroje příjmů jsou naprosto nereálné. Vyvinuli jsme třeba vlastní technologii pro rezervaci restaurací prostřednictvím mobilního telefonu. Věřili jsme, že na tom hodně vyděláme. Vysvětlili jsme to lidem z Adventu a oni nám odpověděli, že jsme bláhoví, připomíná si Mucha. Kampaň ve třech městech. Velký den přišel loni 7. června. V kavárně Globe, mezitím přestěhované z Holešovic na Nové Město, se ráno sešli novináři, aby si vyslechli skvělou zprávu pro český internet: Do Globopolis.com vstoupil rizikový kapitál. Týdeník EURO už následující pondělí upozornil, že na tiskové konferenci zaznělo jen málo informací o předpokládaných zdrojích příjmů a jejich výši. Dan Mucha tehdy odmítl specifikovat odhadovanou výši příjmů pro rok 2000. Nicméně Advent uvolnil první peníze. „Začali jsme budovat skutečnou firmu, říká Scott Rogers. Globopolis se přestěhoval do větších kanceláří v pražské Hybernské ulici a začal najímat první zaměstnance v cizině. Bylo třeba v zahraničí založit firmy, zaregistrovat domény s obchodním jménem. „Zjistili jsme třeba, že je extrémně obtížné podnikat v Polsku. Čeká tam na vás mnohem více problémů při obstarávání infrastruktury, zaměstnávání lidí než třeba v Maďarsku, kde je to jednodušší. Takže náš tým se musel některým trhům věnovat více než jiným. Bylo to nepředstavitelné množství maličkostí, s nimiž jsme se museli vyrovnávat, tvrdí Dan Mucha. Přitom všechny problémy bylo třeba řešit naprosto transparentně a čistě. „Všechny papíry musely být v pořádku, aby při případném prodeji nebyly s kupcem žádné problémy. Neexistuje žádné skryté účetnictví, žádné podvody, vysvětluje Rogers. V průběhu léta přišli do firmy noví zaměstnanci. Na podzim už měl Globopolis zhruba osmdesát stálých zaměstnanců a dalších třicet lidí pracovalo pro společnost na poloviční úvazek. Začaly přípravy reklamní kampaně. V říjnu se objevily první plakáty na pražských zastávkách tramvají a autobusů. Jednobarevné inzeráty z dílny Mark/BBDO vycházely v časopisech cílených hlavně na mladé lidi. Stejná kampaň začala o měsíc později také v Budapešti a ve Varšavě. V tisku se minulý týden objevily odhady, že kampaň přišla zhruba na dva miliony dolarů. „To není pravda, konstatuje Dan Mucha, „stálo nás to jen sedm set tisíc dolarů. To byla dobrá kampaň za velmi levné peníze. Snížit ceny za nakoupené inzertní plochy se prý podařilo tím, že Globopolis nákupy nesvěřil mediální kanceláři, ale pověřil nákupem svého marketingového manažera Chipa Schenka. Hokejka se nekonala. Pak přišla osudová cesta do Londýna. „Byli jsme překvapeni, protože před takovým rozhodnutím obvykle přicházejí telefonáty s varováním. Tohle rozhodnutí však přišlo bez varování, říká s hořkostí Dan Mucha. Rogers, Mucha i Schenk jsou přesvědčeni, že chyba není na straně jejich firmy. „Vzhledem k našemu podnikatelskému plánu jsme dosáhli skoro všech cílů, které jsme si stanovili. Společnost končí ne kvůli špatným výkonům, ale vlastně jen proto, že finanční trhy se nevyvíjely podle předpokladu, vysvětluje Mucha. „Advent hledal k investování společnost, která rychle poroste a bude možné ji prodat. Finanční trhy však zkolabovaly, a tak už žádná firma nezaplatí velké peníze za dotcom společnost. Advent nemohl dosáhnout výnos očekávaný z našeho prodeje. Z jejich pohledu se trhy dlouhodobě nezotaví a oni nevěří, že se jim vyplatí financovat Globopolis až do oživení kapitálových trhů. To je celé. Lidé z Globopolis mají zkrátka pocit, že měli dostat více času. „Očekávali jsme, že příjmy z e–commerce prostou po křivce ve tvaru hokejky. Velká otázka pro nás byla, kdy dosáhneme hokejkového efektu, tvrdí Mucha. „Očekávali jsme, že příjmy porostou, ale ve skutečnosti vlastně nerostly vůbec. Neřekl bych, že šlo o obrovský problém, ale problém to určitě byl. V uplynulých šesti měsících jsme zjistili, že nemůžeme očekávat prudký růst tržeb z e–commerce. Možná to bude za půl roku, možná za rok, rozvažuje Mucha. „Z našeho pohledu jsme byli velmi úspěšní. Měli jsme více než padesát platících inzerentů a zhruba čtyřicet partnerů. Právě jsme se chystali podepsat významnou dohodu s GSM operátory v Polsku a v Česku, ale bohužel jsme přišli o podporu ze strany investora. Přišlo to nečekaně, konstatuje Rogers. Investoři však od začátku věděli, že jde o rizikový podnik. „Opatrnost tam byla veliká, ochrana ještě přísnější než u jiných investic, říká Jan Tauber ze společnosti Genesis Capital, afilace fondu Advent International, kterému poskytuje investiční poradenství v České republice a na Slovensku. Také proto byla investice do Globopolis.com rozdělena do tranší. „Rizika si byl Advent vědom, ale stejně to byla relativně malá investice, dodává Tauber. Advent totiž v České republice investoval mimo jiné i do společnosti Český Mobil, která se předloni stala třetím českým operátorem mobilních telefonů. Manažery Globopolis.com Tauber stále hodnotí jako „velmi schopné . Soudí však, že krajně nepříznivá situace nastala na trhu. „Ukázalo se nebezpečí, které někteří cítili. Že internetový trh ve střední a východní Evropě se nerozvine tak jako třeba v Americe, vysvětluje Tauber. Domnívá se, že Advent si za stažení investice do Globopolis.com zaslouží spíše uznání. „Když Advent viděl, že to opravdu nepůjde, tak to zarazil hned. Mucha a Rogers upozorňují, že v názoru na investici došlo mezi investory k rozporům. „Terry Kistler to vnímá jako dlouhodobou investici a věří, že se trhy v létě vzpamatují, říká Mucha a vysvětluje, že slovem trhy myslí hlavně elektronický trh Nasdaq, kde se obchoduje s mnoha internetovými tituly. Na to má ovšem Jan Tauber jednoduchou odpověď: „Kdyby Kistler této investici opravdu věřil, měl šanci ji převzít. To ovšem fond Kistler Associates neudělal. Poprvé. V kancelářích Globopolis.com se minulý týden stále scházeli zaměstnanci, kteří přišli o práci. „Drží smutek za firmu, kterou měli rádi, tvrdí Dan Mucha, kterého v uplynulých dnech překvapily kritické komentáře ze strany některých jiných českých internetových podnikatelů. Mezi nimi například zakladatele Seznamu Iva Lukačoviče a Jiřího Hlavenky z Computer Pressu. Sám Mucha ovšem nepovažuje krach za žádnou tragédii. „Je velmi lehké kopat do někoho, když je na zemi. V Americe je neúspěch absolutně tolerován, protože i dobří podnikatelé často krachují. Říká se tam, že průměrný podnikatel uspěje až napotřetí. Jsem rád, že poprvé to mám za sebou. (Více dat o internetu na straně 64)

  • Našli jste v článku chybu?