ZN.: PRODÁM POŘADÍ PSALI JSME PŘED 15 LETY Kterékoli naše inzertní noviny přinášejí pravidelně několik inzerátů typu favorit k odběru, přenechám na něj pořadí, nabídněte. Často je uvedena cena v DEM nebo jen za valuty. Kolik znamená ono „nabídněte“? Profit udělal malý test.
ZN.: PRODÁM POŘADÍ PSALI JSME PŘED 15 LETY
Kterékoli naše inzertní noviny přinášejí pravidelně několik inzerátů typu favorit k odběru, přenechám na něj pořadí, nabídněte. Často je uvedena cena v DEM nebo jen za valuty.
Kolik znamená ono „nabídněte“? Profit udělal malý test. Zvedli jsme telefon a zkoušeli. V Praze a velkých městech byli slušnější ochotni pořadí přenechat za 5000 korun. Pokud prodávali již vyzvednutý vůz, chtěli cenu o 10 a více tisíc vyšší, než je současná prodejní cena v obchodě, a to bez ohledu na to, že vůz koupili již loni.
Zdálo by se, že rovnovážná cena favoritů bude kolem 150 000 korun. Ale někteří prodejci již upozorňují, že počet nových zájemců, kteří své pořadí v prodejně ruší. Zájemci o jediný vůz totiž zpravidla měli dvě různé vinkulace, a tedy dva záznamy.
Současná cena favoritu převedena na marky umožňuje zakoupit srovnatelný, byť ojetý, vůz západního původu. Většinou bývá kvalitnější.
Ti, kdo dnes prodávají pořadí, jsou většinou příležitostnými spekulanty. Zkoušejí, zda fakt, že již mají na zdražený vůz, mohou nějak zpeněžit. Nic neriskují. Když pořadí neprodají, vinkulaci zruší a spořitelna jim vyplatí 500 až 1000 korun úroků. Těm, kteří pořadí kupují, se může stát, že zaplatí plnou částku i s „příplatkem“, ale vůz nedostanou. Faktura za vozidlo je totiž v prodejně vystavena na objednavatele. Na venkově je možné vůz dostat prakticky bez příplatků.
Tento druh „obchodu“ však v posledním období pozbývá na zajímavosti, protože stále větší část obyvatel ztrácí o koupi tohoto vozu zájem. I to je jedním z důvodů, proč se pořadníky ruší! Snad budou i spekulace v jiných oblastech brzy zbytečné.
Milan Dědek, Profit č. 5/1991