Reklamace je pro Čechy běžná záležitost. Každý druhý Čech má totiž za loňský rok osobní zkušenost s reklamováním nějakého zboží nebo služby. Reklamací ale mohlo být ještě víc, pokud by některým lidem účtenka nevybledla nebo ji neztratili. Plných 56 procent lidí totiž kvůli tomu nereklamuje. Necelá polovina spotřebitelů pak u nás ví, jak tomuto problému předejít.
Přitom stačí účtenku vyfotit mobilem a při reklamaci jako doklad o koupi ukázat její fotku. O této možnosti ale podle výzkumu společnosti STEM/MARK ví zatím jen 41 procent lidí.
Češi stále spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné.
„Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší ale je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ vysvětluje Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank.
Jak na reklamaci obecně:
Nebojte se reklamace. Zákon je na straně spotřebitele
O jeho radě ví nebo ji věří podle studie jen čtyři z deseti Čechů lidí. Největší důvěru mají respondenti v originální doklady, ať už v papírové (98 %), nebo elektronické (89 %) formě.
Originál ze zákona být nemusí
Téměř dvě třetiny lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.
Přečtěte si ještě: Jak si vylepšit rodinné finance
V samotné praxi prodejci přijímají nejrůznější kopie dokladů nebo výpisy bez větších komplikací. Z 16 procent respondentů, kteří v minulém roce reklamovali nějaké zboží nebo službu a použili jako doklad o koupi papírovou kopii účtenky, uspělo plných 95 procent.
Šest procent kupujících zkusilo papírový výpis z účtu a čtyři procenta elektronickou kopii účtenky. Obchodníci jim v těchto případech reklamaci vždy umožnili.
Ztráta potká téměř každého
Pořizování elektronických kopií účtenek například jejich vyfocením navíc zákazníky chrání před ztrátou nebo vyblednutím účtenky. Sedmi z 10 lidí se někdy stalo, že když chtěli reklamovat, nemohli účtenku najít.
Každý druhý také zažil situaci, kdy mu papírová účtenka vybledla a nebylo z ní už možné údaje přečíst. Plných 56 procent kupujících lidí pak zboží či službu vůbec nereklamovalo.
„To ukazuje, jak moc lidi spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné. Účtenku si stačí vyfotit, třeba mobilním telefonem, a uložit,“ zdůrazňuje na závěr právník Pivoda.
Přečtěte si také:
Maloobchodní tržby vzrostly o osm procent, internetový prodej o třetinu