Jedním z nejdůležitějších SEO faktorů, podle kterých vyhledávače hodnotí stránky, jsou stále zpětné odkazy. I přesto, že dnes již nezáleží na kvantitě ale spíše na kvalitě, je budování zpětných odkazů, linkbuilding, jedním z nejdůležitějších hodnotících faktorů.
Zpětné odkazy fungují jako doporučení pro vyhledávač, že vaše stránka je kvalitní a že stojí za návštěvu. A stejně jako v reálném světě, i na internetu nezáleží na počtu doporučení, ale spíše na tom kdo, a jakým způsobem doporučuje. Pokud hledáte například kvalitní atlas hub, asi budete více věřit doporučení od autority v oboru mykologie, než od souseda Franty, který se už dvakrát otrávil muchomůrkami. Proto také mají mnohem větší váhu odkazy z článků na autoritativních webech, než z bezvýznamných blogů, které nikdo nezná.
Kdybychom žili v ideálním světě, byl by linkbuilding přirozený proces. Lidé by sami od sebe a rádi odkazovali na váš obsah ze svých webů, jen díky jeho kvalitě a přínosu pro uživatele. Pokud na vašem webu je skutečně kvalitní a užitečný obsah, skutečně na vás čas od času někdo odkáže „jen tak“. Bohužel ale nežijeme v ideálním světě, a abychom udrželi krok s neustále dotírající konkurencí, musíme přiložit ruku k dílu, a zajistit si zpětné odkazy sami.
Jak na linkbuilding aneb jak fungují zpětné odkazy
U zpětných odkazů je důležitá kvalita
Nejde však o to, mít odkazů co nejvíce. Pro tvorbu webových stránek je mnohem důležitější, aby odkaz byl skutečně kvalitní. Odkaz ze stránky, která tematicky souvisí s naší, odkaz, který vhodně doplňuje obsah zdrojové stránky, a na který uživatelé klikají, je tím správným signálem, který vyhledávači řekne: „Tato stránka opravdu stojí za to!“
Jak získat kvalitní zpětné odkazy
Zpětné odkazy jsou pouze jedním z více než 200 faktorů, které algoritmus Google používá při řazení stránek. Přesto že se jedná o jedno z nejdůležitějších hodnotících kritérií, neskýtá záruku, že se váš web bude skutečně umisťovat na předních pozicích. Na druhou stranu, pokud zanedbáte budování kvalitních odkazů, nebude se váš web zobrazovat pravděpodobně vůbec nikde.
Získejte zpětný link z Wikipedie
Linky z Wikipedie jsou sice nofollow, přesto však mohou přinést velký nárůst návštěvnosti. Navíc mohou zvýšit důvěryhodnost a autoritu vašeho obsahu.
Získání zpětného odkazu z Wikipedie není tak obtížné, jak by se zdálo. Spoustu stávajících odkazů na wikipedii je totiž již neplatná. A zde je vaše šance. Pokud vytvoříte kvalitní obsah, který dokáže nahradit původní informace v neplatném odkazu, můžete změnit neplatný odkaz na odkaz na vaši stránku. Jak tyto neplatné odkazy najít? Zadejte do Googlu dotaz ve tvaru:
inurl:cs.wikipedia.org „vaše klíčové slovo“ „neplatný odkaz“
Zjistíte, že počet odkazových příležitostí je opravdu ohromující.
Jakmile si vyberete vhodný odkaz, použijte nástroj Wayback Machine, který vám ukáže, co na adrese původního odkazu bylo předtím. Nyní již zbývá vytvořit stejně kvalitní, nebo pokud možno ještě lepší obsah, umístit jej na své stránky a změnit odkaz ve Wikipedii.
Pokuste se získat zpětné linky svých konkurentů
Pomocí nástrojů Majestic, Ahrefs, nebo Open site explorer zjistěte, jaké linky vedou na vaše konkurenty. Vyberte ty nejkvalitnější a zkuste je získat pro sebe. Zjistěte, na jaký obsah na stránkách konkurenta linky vedou, a zkuste vytvořit lepší a podrobnější. Poté napište webmasterovi linkující stránky a nabídněte mu svůj článek jako relevantnější zdroj informací pro jeho čtenáře. Samozřejmě ne vždy budete úspěšní, ale v mnoha případech tato taktika vyjde a vy získáte cenný odkaz.
Oživte nefunkční linky na autoritativních webech
Další SEO technikou která nám zajistí kvalitní zpětné odkazy je takzvaný „Broken link building“ O co jde? Spousta kvalitních, velkých webů s vysokou autoritou odkazuje na stránky, které už nefungují. Hodnotný „link juice“ se tak zbytečně ztrácí. Za použití programu Screaming Frog nebo Xenu prohledejte autoritativní weby ve vašem oboru, a zjistěte, jestli náhodou neobsahují odkaz, který směřuje na stránku 404. Zjistěte pomocí služby Wayback Machine, co se na cílové stránce nacházelo předtím, a vytvořte kvalitnější obsah na vašem webu. Poté kontaktujte webmastera, informujte ho o nefunkčním odkazu na jeho stránkách a nabídněte mu svůj článek jako alternativu.
Využijte zpětné odkazy z nefunkčních stránek
Najděte weby ve vašem oboru, které ukončily činnost, změnily doménu, nebo strukturu URL.
Pokud šlo o alespoň trochu významný web, vedou na něj stále desítky odkazů, které jsou nyní neplatné. Využijte příležitosti, a získejte tyto odkazy pro sebe. Pomocí výše zmíněného způsobu najděte obsah, na který vedly odkazy. Zpracujte téma lépe, umístěte článek na svůj web, a obešlete majitele odkazujících stránek s informací o nefunkčních odkazech, a o možné alternativě v podobě vašeho webu.
Guest blogging
Jde o účinnou SEO taktiku, která vám zajistí kvalitní odkazy. Oslovte webmastery stránek které mají vysokou návštěvnost, a jsou autoritou ve vašem oboru. Nabídněte jim sepsání článku, který si mohou umístit na svůj web. V článku bude umístěn odkaz na vaši stránku.
Základem úspěšného guest bloggingu je kvalita článku. Nikdo neumístí na svůj web nekvalitní PR článek, ze kterého je na dálku vidět, že byl napsán jen za účelem získání zpětného odkazu.
Pokud napíšete kvalitní a úspěšný článek, začnou k vám skrz odkaz proudit i reální návštěvníci. A na tom v SEO záleží především.
Vytvořte kvalitní obsah, na který budou lidé sami odkazovat
Jedná se o nejlepší a nejbezpečnější odkazy, jaké můžete v rámci svých SEO snah získat. Vytvořit obsah, na který budou lidé sami odkazovat, není lehké, ale výsledek rozhodně stojí za to. Zde je několik tipů na obsah, který přitahuje zpětné linky.
• Najděte nejlepší článek od autority v oboru a zkuste jej ještě vylepšit. Doplňte informace, které původní článek neuvedl, a napište jej lépe a čtivěji. Tato linkbuildingová technika je s oblibou používána největšími odborníky na budování organické návštěvnosti. Vytvořte relevantní zdroj informací, jakési kompendium o úzce zaměřeném, konkrétním tématu. Odkazování na autoritativní zdroje je známá SEO technika, tak proč nenechat ostatní, aby odkazovali na vás.
• Ego bait. Napište článek, který se pozitivně zmiňuje o některém z top hráčů ve vašem oboru. Postarejte se, aby se o vašem článku dozvěděl. Možná že jej bude dál sdílet, zmíní se o něm na svém webu a vy tak získáte hodnotný odkaz.
Vnitřní prolinkování
Jedním z nejjednodušších způsobů získání odkazů, je vnitřní prolinkování vašeho webu. Správným vnitřním prolinkováním sdělujete vyhledávačům, které stránky vašeho webu považujete za důležité. Jedná se o důležitou součást SEO a ulehčíte tak život i svým návštěvníkům, kteří se budou moci snadněji orientovat, a najít cestu k informacím které je zajímají.
Jakým odkazům se raději vyhnout
Kromě kvalitních zpětných odkazů, které dokážou posunout vaše stránky na lepší pozice ve vyhledávání, existují také odkazy, které jsou méně hodnotné, bezcenné, popřípadě mohou být i škodlivé. Jsou to zejména:
Linky z odkazových sítí a farem. Tato technika získávání zpětných odkazů byla v minulosti velmi oblíbená, dnes však již vyhledávače mají způsoby, jak odkazové farmy odhalit.
• Zpětné odkazy získané pomocí automatického software. Existují programy, které automaticky rozsévají příspěvky s odkazy do různých nemoderovaných fór, nebo jako komentáře k článkům na blozích. O tyto diskuze a blogy se většinou jejich majitel již nestará, takže u článků jsou stovky spam komentářů, s naprosto nesouvisejícími tématy. Většinou jde o prášky na potenci a kasina. A v této společnosti určitě být nechcete.
• Zpětné odkazy z katalogů. Registrace stránek do velkého množství katalogů, byla dříve oblíbenou SEO technikou. Dnes se však jedná o zcela zbytečnou práci, popřípadě vyhozené peníze. Vyhledávače posuzují význam odkazu podle užitečnosti, kterou má pro uživatele. Odkaz z katalogu kam nikdo nechodí, není užitečný pro nikoho.
• Odkazy z takzvaných PR webů. Tato SEO praktika byla oblíbenou link buildingovou technikou před několika lety. Weby, vytvořené pouze za účelem prodeje zpětných odkazů, nabízejí za úplatu zveřejnění článku s odkazy na vaše stránky. Tyto PR weby však nemají žádnou autoritu, mají minimální návštěvnost, a jsou plné nekvalitně napsaných, velmi často duplicitních článků. Tyto weby jsou také velmi často penalizované od vyhledávačů.
• Odkazy v postranním panelu nebo v patičce webu. Jelikož se tyto odkazy nacházejí na všech stránkách webu, vyhledávače jim nepřikládají takovou váhu, třebaže se nacházejí na autoritativní doméně.
• Zpětné odkazy z cizojazyčných webů. Pokud máte stránku v češtině, určenou pro české uživatele, je jasné, že zpětné odkazy z indických nebo čínských stránek nebudou brány jako příliš relevantní.
Budování zpětných linků je i v dnešní době důležitou součástí SEO, a jedním z nejefektivnějších způsobů, jak dostat své stránky na přední místa ve vyhledávání. Kvalitní odkazy také přivedou na váš web cílenou návštěvnost.
Pokud aplikujete výše zmíněné metody získávání zpětných odkazů, a vyhnete se odkazům z bezcenných, nebo potenciálně škodlivých zdrojů, budete překvapeni, jak rychle vaše stránky poskočí kupředu.
Závěr:
Linkbuilder dokáže být stejně jako oheň dobrým sluhou ale zlým pánem.
Odkazy vás dokáží vyhnat do TOPu stejně dobře, jako potopit ještě hlouběji.
Smyslem vyhledávacích algoritmů je lidem předkládat obsah, který je odpovědí na jejich otázky a je považován za autoritní a důvěryhodný. Úplně stejným způsobem vyhledávače hledí i na odkazy.
Ať už se o linkbuilding vašich webových stránek staráte přímo vy, nebo jej pro vás vykonává někdo jiný, měli byste se mít na pozoru hlavně v otázce skutečné hodnoty dílčích odkazů!
Klíčem úspěchu není objem, nýbrž přirozenost.
Nikdy není pozdě na kontrolu vašeho odkazového profilu! Zjistěte si například pomocí Ahrefsu, jestli na váš web nevedou nějaké smysl a logiku postrádající odkazy. Pokud nějaké najdete, neváhejte je odstranit nebo vyřadit z indexace a nahradit je lepšími.
Dali byste ruku do ohně za to, že váš odkazový profil nemůže vypadat lépe? Neváhejte nám do komentáře napsat, jaké typy odkazů u vás převládají!
Pokud byste snad hledali SEO konzultanta, v Topranker.cz pro vás dokážeme vybudovat síť kvalitních zpětných odkazů!