Menu Zavřít

Jak naskenovat rohlík: nákupní sci-fi se potkalo s realitou

11. 10. 2018
Autor: Mladá fronta

Technologické inovace v maloobchodě snižují náklady řetězců, přínos pro zákazníka je ale nulový nebo záporný. Doprovází je totiž úbytek zaměstnanců.

Poblíž bydliště autora Reaktoru zrekonstruovali a rozšířili supermarket. To je potěšitelná zpráva, stará prodejna svou velikostí a šíří sortimentu už dlouho neodpovídala potřebám oblasti, kterou pokrývá.

Jenže na každou novinku je potřeba si zvyknout. Kvůli novému uspořádání prodejny najednou trvá vyhledání jednotlivých položek z nákupního seznamu mnohem déle. Market má navíc tvar dlouhé nudle, takže pokud u pokladny zjistíte, že jste zapomněli na mléko umístěné těsně u vchodu, prodlouží se nákup rovnou o nějakých deset minut.

Naštěstí nizozemský řetězce Ahold Delhaize nedávno oznámil spuštění aplikace vyhledávají výrobky v regálech prodejny. Super, říkáte si, s obvyklou rychlostí zavádění inovací na místním trhu bude už za pouhých pět let bloudění po marketech minulostí.

Jenže pak si vzpomenete na jinou nadějnou novinku, která slibovala významné zefektivnění nákupu a snížení času stráveného v prodejně na nutné minimum. První samoobslužné pokladny začaly v Česku fungovat zhruba před pěti lety, v dotyčné prodejně se objevily až v průběhu nedávné rekonstrukce. V prvních dnech po otevření staronové prodejny opravdu bylo možné díky nim dohnat zpoždění nabrané zmateným hledáním zboží v nově uspořádané prodejní ploše.


Přečtěte si:

Kámen versus internet. Kdo vyhraje souboj o zákazníka?

 Big data. Zákazníci už jsou proti tradičnímu marketingu imunní. Je jim proto třeba vlézt do soukromí a šít nabídku přímo na tělo.


Tato výhoda se však po týdnu vytratila. Pak se k samoobslužným pokladnám osmělili i lidé s trochu nižší technickou gramotností, kteří si na ně v prvních dnech netroufli. Dohnaly je tam megadlouhé fronty u klasických pokladen, jejichž počet byl v rámci rekonstrukce radikálně zredukován. K čemu by tam taky byly, když máme ty moderní, samoobslužné, že?

Úspora času z prvních dní je najednou pryč a už se nikdy nevrátí. Naprosto identicky tomu totiž bylo i v jiných prodejnách, kde samoobslužné pokladny zavedli už dříve. Paní, která přejíždí po skeneru rohlíkem v naději, že se jí tak pečivo podaří namarkovat, se s technologií opravdu nikdy nesžije.

Namísto slibovaného zvýšení komfortu nákupu tak technologický pokrok zákazníkům absolutně nic nepřinesl. Podobně je to s většinou inovací v maloobchodě. Vidina života ve sci-fi filmu naráží na střet s praktickým životem. Jediným vítězem je obchodník, který ušetří za pracovní sílu.

Pokud by stavy prodavačů aspoň držely na původní úrovni, nakupovalo by se skutečně lépe. To by však bylo v rozporu se skutečným důvodem zavádění inovací, tedy snížení mzdových nákladů, nikoliv zvýšení pohodlí nakupujícího.

bitcoin školení listopad 24

Ve vyspělejších zemích, tedy za jižní a západní hranicí, už fungují opravdoví roboti prodavači. Zda se Rakušanům a Němcům díky nim nakupuje lépe, těžko říci. Pravděpodobně ale ne. Nakupuje si jim lépe díky kultuře prodeje, která je historicky na vyšší úrovni než u nás.

Čtěte další komentáře autora:

Návrat rakouského fašounka ze záhrobí

Kde pivo za tři stovky nebolí

Uhelný průmysl se střelil do nohy. Možná i do hlavy

Kult krávy

Jak Poláci vyzdvihli českou dálniční ostudu

Komu pomáhat a koho chránit

Solární boom II. Promítání zrušeno

Zdražování ze zásuvky. Cena elektřiny prudce roste

Sázet a nekácet

  • Našli jste v článku chybu?