Zahájit v České republice podnikání znamená z procesního hlediska v první řadě zdlouhavou a kvůli nejasně nastaveným požadavkům i nejistou proceduru. Podle statistik Světové banky navíc za takzvanými vyspělými zeměmi výrazně zaostáváme. V optimálním případě je totiž na zahájení podnikání v ČR třeba alespoň 24 pracovních dnů oproti v zemích OECD průměrným šestnácti.
Zápis do obchodního rejstříku.
Po založení společnosti u notáře a vyřízení živnostenských listů na příslušném odboru přichází rejstříkové řízení. A právě při zápisu společnosti do obchodního rejstříku nastává komplikace nejčastěji. Na vině je především nejednotnost právního názoru jednotlivých rejstříkových soudů i jednotlivých úředníků a nejasné vymezení vyžadovaných příloh a jejich náležitostí, což v konečném důsledku vede k nepředvídatelnosti rozhodnutí soudů a podání návrhu na zápis se blíží sázce do loterie. Soud je sice povinen provést zápis společnosti do obchodního rejstříku ve lhůtě pěti pracovních dnů, ovšem jen za předpokladu, že návrh obsahuje všechny stanovené náležitosti a přílohy. Pokud návrh na zápis obsahuje chybu, soud podnikatele vyzve k doplnění a uvedená lhůta pěti pracovních dní začne běžet znovu až od podání příslušné opravy nebo doplnění. Celý proces od založení společnosti po její vznik proto obyčejně zakladatelům trvá nejméně jeden měsíc. Navíc se podnikatel jen obtížně obejde bez pomoci specializované firmy, případně služeb advokáta.
Předzaložená společnost.
Výrazně jednodušší, byť zároveň o něco nákladnější variantou je nákup takzvané ready-made, česky „předzaložené“ společnosti, která je rovnou zakládaná za účelem prodeje koncovému zákazníkovi - podnikateli. Výhodou předzaložené společnosti oproti běžnému zakládání nové firmy je především rychlost, za jakou je možno za společnost jednat, plně splacený základní kapitál (při zaručení obchodní „čistoty“, tedy především bezdlužnosti) a v neposlední řadě komfort, který je s tímto nákupem spojen. Odpadá totiž nutnost absolvovat zmíněnou administrativní anabázi, složité vyplňování formulářů a fronty na úřadech. Vše zajistí specializovaná společnost, která předzaložené společnosti a služby nabízí, a zájemci o koupi stačí občanský průkaz či pas. Celosvětovou raritou je potom možnost koupě společnosti v internetovém obchodě eSMART, kde začínajícího podnikatele provede průvodce devíti kroky, ve kterých vyplní potřebné údaje, vygenerované formuláře si vytiskne, podepíše a kdekoli po České republice je zdarma vyzvedne kurýr. Převod peněz je pak možné řešit převodem, hotově nebo platební kartou, a samotný nákup tak nezabere ani patnáct minut.
V zahraničí jen pár dní.
V zahraničí má tato služba (kromě pojmu ready-made společnosti se používá i termín shelf companies) delší tradici než v České republice a zatím je i výrazně využívanější než v tuzemsku. O tom, jak si zahraniční podnikatelé cení svého času, svědčí i fakt, že obchod s předzaloženými společnostmi kvete dokonce i v zemích, kde je zahájení podnikání otázkou pár dní. Například ve většině států USA se čas „čistého založení“ společnosti pohybuje okolo 48 hodin a za příplatek je možné založení i do 24 hodin. Přesto je tu nákup předzaložené společnosti naprosto běžnou záležitostí. Z důvodu urychlení a ulehčení procedury jsou využívány shelf companies například i ve Velké Británii a na Kypru, kde se procedury založení mohou řádově prodloužit až na pár týdnů. Ostatně předzaložené společnosti jsou běžně využívány i v typických off-shore lokalitách, jako jsou například Seychely, kde je založení nové společnosti otázkou spíše několika hodin než dnů.
Růst trhu v ČR.
Hlavní výhody předzaložených společností v zahraničí jsou stejné jako u nás kromě rychlosti (byť není časová úspora tak markantní kvůli menším byrokratickým nárokům, někdy je zákazník v časové tísni a potřebuje společnost „ihned“) se do popředí dostává také možnost koupit „starou“ společnost. V některých výběrových řízeních je totiž podmínkou například i roční historie společnosti a tak podobně.
Trh s předzaloženými společnostmi nicméně každoročně roste i u nás. V roce 2005 už se jich v České republice prodalo přes tisíc, pro letošek se objem prodaných společností odhaduje ke dvěma tisícům. Zájemci o předzaložené společnosti se rekrutují nejen mezi začínajícími podnikateli, kteří své aktivity zahajují a nemají nejmenší zájem trávit mnohé týdny bojem s úřady, ale patří mezi ně i zaběhnuté firmy, například developerské, realitní kanceláře, investiční společnosti a podobně. Častými zákazníky bývají také advokátní kanceláře, jež nakupují společnosti nikoli pro sebe, nýbrž pro své klienty, a cizinci, kteří tuto službu dobře znají z domova a oceňují komfort a rychlost pořízení společnosti.