Menu Zavřít

Jak odejít se ctí

19. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Reputační riziko je několikanásobně vyšší pro člověka, který firmu opouští, než pro ni

Do čtyřiceti let pracuj na svém jméně, ono pak zbytek života bude pracovat na tebe, praví přísloví. Tato moudrost dokumentuje sílu, kterou má na pracovním trhu reputace, a jak zásadní vliv může mít v kariéře.
Z komunikačního hlediska lze na reputaci člověka nahlížet jako na pověst firmy. S tím rozdílem, že člověk obvykle nedisponuje rozsáhlým aparátem odborníků na řízení reputace ani marketingovým a PR rozpočtem, který by ji pomáhal budovat či případně v ohrožení bránit. Jakékoli změny reputaci ovlivňují. Některé jí mohou pomoci, jiné naopak poškodit. Další zcela zničit. Mezi takové rizikové situace patří v kariéře manažera i odchod dohodou.

**Dlouhodobá záležitost**

Stejně i u firem je zřejmé, že reputaci nelze vybudovat ze dne na den a že jde o dlouhodobou záležitost. Mluvíme o letech, v některých oborech dokonce o desetiletích, kdy jedinec pracuje na svém jméně nejen u kolegů, ale i u konkurence. Co se týká reputace člověka, je zřejmé, že ji ovlivňují jakékoli kariérní zvraty. K takovým zásadním chvílím pravdy patří i rozhodnutí opustit současného zaměstnavatele.
Obecně platí, že pracovní rozchod může být nepříjemný pro firmu i pro zaměstnance. Zejména pokud ve firmě zastával významnější pozici. Z manažerských míst se odchází těžce a rozumná firma ví, kolik odchodem manažera ztrácí a jak časově i finančně náročné to je. Přesto je takový „pracovní rozvod“ někdy nezbytný.

MM25_AI

**Flek ze skvrnky**

Rozhodně platí, že reputační riziko je několikanásobně vyšší pro člověka, který firmu opouští, než pro ni samou. Firmy většinou reputační skvrnku přežijí. Co je však drobnost pro mastodonta, může být smrtící pro kariéru člověka. U něho se skvrnka může snadno změnit v obtížně smytelný flek, který ho bude provázet i několik let na pracovním trhu.
Zejména v české kotlině, kde se zná každý s každým, je pro zaměstnance zásadní se předem bránit možnému šíření fám, polopravd či dokonce jasných lží. Všechny tyto jevy se totiž mohou – byť nemusejí – s výpovědí pojit. Zejména u manažerských pozic platí, že poptávka po těchto místech vždy přesahuje nabídku. V kariérním boji se pak může vyskytnout člověk, který by hrozně chtěl, ale neví, jak té nebo obdobné pozice dosáhnout bez podpásových ran a nefér zákroků. Jednou z cest je šíření fám. Kariérně úspěšná, pohledná a schopná kolegyně musí proto obvykle bojovat se „zaručenými“ zprávami, že určitě „něco má“ se svým šéfem. Proto lidé odpovědní za velké rozpočty vědí, že dříve nebo později je někdo nařkne minimálně z neefektivního nakládání s prostředky, pokud ne přímo z korupce.

**Dvě preventivní opatření**

Aby se riziko pro zaměstnance zmenšilo, stačí udělat dvě preventivní opatření. Za prvé je zásadní dobře zformulovat text výpovědi. Rozhodně nestačí obligátní „výpověď dohodou“. Zejména zaměstnanec se musí značně snažit a tlačit zaměstnavatele, aby ve výpovědi byly co nejkonkrétnější její důvody a nebyla možná „všelijaká zaručená interpretace“. Pokud pro někoho není vhodná právní mluva dohody o rozvázání pracovního vztahu, může se se zaměstnavatelem domluvit, že mu vystaví dopis, v němž shrne působení zaměstnance ve firmě a důvody „rozvodu“.
Druhé opatření se týká významnějších pozic, které mají vliv, jsou v určité výšce manažerských struktur nebo pro firmu jakkoli jinak zajímavé. Firma i zaměstnanec by měli o situaci vydat tiskové prohlášení, které podobně jako výpověď uvede, proč nastala. Nemělo by jít o přikrášlení skutečnosti. Jde o ochranu obou zúčastněných stran.
Tato dvě na první pohled prostá opatření mohou oběma stranám zabrat mnoho času a sil, ale krátkodobě i dlouhodobě jim mohou naopak výrazně prospět a zabránit mnohým nepříjemnostem. Mohou například dát předem jasnou odpověď všem, kdo by chtěli s jakýmkoli záměrem šířit fámy nebo jim naslouchat.

  • Našli jste v článku chybu?